preloader

آلرژی فصل بهار


آلرژی فصل بهار
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11834 اشتراک گذاری :

وقتی فصل بهار شروع می شود و هوا گرم می شود، لباس های گرمتان را کنار می گذارید، پنجره را باز می کنید و در طبیعت قدم می زنید ولی همه چیز خوب پیش نمی رود و دچار آلرژی می شوید و مجبور می شوید به داروخانه بروید و از داروهای ضد آلرژی استفاده کنید.

اگر هر ساله به جای اینکه با یک روحیه ی شاد به استقبال بهار بروید، با رسیدن بهار دچار گرفتگی بینی و اشک ریزی چشم می شوید، مشکل شما آلرژی فصلی است .ممکن است برای چندین سال با این مشکل درگیر بوده باشید ولی راه های زیادی برای خلاص شدن از این مشکل وجود دارد . در ادامه توصیه هایی را از طرف متخصصین بیماری های آلرژی ارائه می دهیم تا با عمل کردن به آنها از فصل بهار لذت ببرید.

چه کسانی و چرا به آلرژی مبتلا می شوند؟

ژنتیک نقش مهمی در ایجاد آلرژی دارد . اگر والدین آلرژی داشته باشند احتمال اینکه فرزند آنها هم دچار آلرژی شود زیاد است.بیشتر آلرژی ها از دوران کودکی شروع می شوند ولی در بعضی افراد عوض شدن فاکتور های محیطی هم باعث آلرژی می شود . مثلا می دانیم که اگر در معرض ذرات دیزلی باشیم آلرژی تشدید می شود و در نهایت باعث می شود سیستم ایمنی یک واکنش سریع نشان دهد.

مهم ترین چیزهایی که آلرژی را تشدید می کنند موارد زیر هستند:

1-درخت-علف-گرده ی علف ها

2-گرده ی کپک ها

3-کنه های گرد و غبار و مواد حساسیت زای سوسک ها

4-گربه و سگ و موش

آلرژی های فصلی تنها باعث آزار و اذیت فرد نمی شوند بلکه بیماری آسم با آلرژی تشدید می شود ولی خود آلرژی باعث ایجاد آسم نمی شود یعنی اگر فردی به بیماری آسم مبتلا باشد و آلرژی خود را کنترل نکند احتمال حمله های آسم در او افزایش می یابد که خطرناک و کشنده است .

در زیر به مواردی اشاره می کنیم که در فصل بهار در مورد کنترل آلرژی باید بدانید:

1-آلرژی خود را هرچه زودتر درمان کنید :

فصل گرده افشانی زودتر از چیزی که مردم فکر می کنند شروع می شود . معمولن قبل از شروع بهار و در اسفند ماه گرده افشانی درختان شروع می شود که در جاهای مختلف نیز این زمان متفاوت است.

همه ی این ها به این معنی است که برای کنترل آلرژی فصلی، زمان شروع مصرف داروها از اواسط تا اواخر فوریه است  نه اواخر مارچ.پزشکان می گویند بیماری های آلرژی باعث واکنش التهابی در بدن می شوند که مثل خاموش کردن آتش است. بهتر است با استفاده از داروها از آلرژی پیشگیری کنید و اجازه ندهید علائم آن به یکباره شعله ور شوند

2-داروهای آلرژی:

3 دسته از داروهایی که برای کنترل آلرژی فصلی بدون مراجعه به پزشک می توانید از داروخانه تهیه کنید:

اسپری های بینی-استنشاق کورتیکواستروئیدها و آنتی هیستامین ها و آنتی هیستامین های خوراکی و آنتی هیستامین های دکونژستانت . اگر آلرژی فصلی تان شدید نیست اسپری های بینی و استنشاقی ها و آنتی هیستامین های خوراکی برای کنترل علائم آلرژی مفید هستند .

برخلاف باور عموم آنتی هیستامین ها اعتیاد آور نیستند ولی ممکن است بعضی از تاثیراتشان را طی چند ماه از دست بدهند.

با اینکه بیشتر مردم از آنتی هیستامین های دکونژستانت استفاده می کنند پزشکان مصرف آن را توصیه نمی کنند چراکه این دارو برای بیماری سرماخوردگی آن هم برای یک هفته یا کمتر تجویز می شود ولی آلرژی هفته ها طول می کشد.این دارو جریان خون را به بینی کاهش می دهد و باعث می شود تنفس فرد بهتر شود . بهتر است اگر از این دارو استفاده می شود برای مدت کوتاه باشد . در صورت استفاده ی بلند مدت از این دارو فرد ممکن است دچار احتقان بینی یا رینیت مدیکا منتو سا شود.در این بیماری در اثر قطع داروی دکونژستانت خلط زیادی در بینی جمع می شود.دکونژستانت های خوراکی هم عوارض جانبی زیادی دارند مثل بالا رفتن فشار خون-عصبی شدن-تپش قلب. اگر از بیماری های فشار خون یا آب سیاه چشم یا ناراحتی قلبی رنج می برید قبل از مصرف این دارو با پزشکتان مشورت کنید.

3-کنترل آلرژی با کنترل محیطی که در آن زندگی می کنید:

لازم نیست به دلیل داشتن آلرژی یک روز زیبای بهاری را تماما در منزل بمانید ولی اگر کارتان در فضای آزاد استT مثل شغل هایی مانند چیدن علف ها-جمع کردن برگ ها و شستن ماشینT  حتما از ماسک های صورت استفاده کنید . بسته به شدت آلرژی تان می توانید از ماسک های کاغذی یک بار مصرف یا دهان بند های طبی ای که کارایی بالایی در فیلتر کردن ذرات دارند استفاده کنید . یادتان باشد که مصرف داروهای ضد آلرژی را قبل از فصل بهار آغاز کنید تا آلرژی تان کنترل شود.اگر بعد از ظهر در فضای آزاد کار می کنید داروهای آلرژیتان را هنگام ناهار مصرف کنید تا این داروها قبل از ورود گرده ها به بدنتان رو ی سیستم ایمنی تان اثر بگذارند.

حواستان به روزهایی که گرده افشانی زیاد است باشد و سعی کنید کارهای خارج از منزلتان را در روزهایی که باد نمی وزد و گرده افشانی کم است انجام دهید.گوشی های هوشمند برنامه هایی دارند که تاریخ روزهای گرده افشانی را نشان می دهند.

در داخل خانه چه کنیم؟  این باور غلط است که اگر پنجره ها بسته باشد حالتان خوب می شود.در داخل خانه هم سیستم تهویه ی هوا وجود دارد و یک سوم آن ذراتی که بیرون هستند از طریق سیستم تهویه وارد خانه می شوند.

برای به حداقل رساندن وجود ذرات آلرژی زا در داخل خانه از یک فیلتر که میزان کارایی آن 11 یا 12 است استفاده کنید و این فیلتر را در هر بهار و تابستان عوض کنید . مثلا در ماه مارچ و ژوئن . زمانی که در ماشین هستید پنجره ها راببندید و سیستم تهویه ی اتوموبیل را روشن کنید . مطالعات نشان داده است که سیستم تهویه ی اتوموبیل به پیشگیری از علائم آلرژی کمک می کند

نکته ی دیگری که هنگامی که در منزل هستید باید رعایت کنید این است که از دستگاه های بخور و رطوبت ساز کمتر استفاده کنید، چراکه این دستگاه ها باعث ایجاد قطره های ریز آب در محیط می شوند که این قطره ها رطوبت را افزایش می دهند و باعث ایجاد قارچ و کپک و کنه های گرد و غبار می شوند .

4- درمان های طبیعی و غیر شیمیایی برای آلرژی:

بعضی از درمان های طبیعی هستند که به از بین بردن علائم آلرژی کمک می کنند ولی توجه داشته باشید که این راه کارها کمتر از داروهای شیمیایی کمک کننده هستند.یکی از وسایلی که می توانید از آن استفاده کنید نتی پات است . این وسیله برای شست و شوی بینی و سینوس ها به کار می رود.نتی پات مثل کتری چای است و سرمی نمکی داخل آن میریزند و مصرف کننده آب درون آن را از طریق لوله آن به بینی خود میریزد و علائم آلرژی را به حداقل می رساند . اگر بینی تان پر شده یا علائم آلرژی دارید این وسیله به شما کمک می کند و خلط بینی را خارج می کند، ولی گرده ها و ذرات که عامل اصلی ایجاد کننده آلرژی هستند را خارج نمی کند.

در مورد اینکه طب سوزنی برای در مان آلرژی مفید است یا خیر هنوز محققان به نتیجه نرسیده اند . عده ای معتقدند که برای درمان آلرژی مفید است . تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

5- به متخصص بیماری های آلرژی مراجعه کنید:

اگر استفاده از داروهای آنتی هیستامین مشکلتان را حل نکرد به یک متخصص آلرژی مراجعه کنید .

متخصص آلرژی در مورد علائم آلرژی تان با شما گفت و گو می کند و آزمایش های پوستی از شما می گیرد که در این آزمایش ها برای اینکه متوجه شود به چه چیزهایی آلرژی دارید قسمتی از پوستتان که خراشیدگی دارد را در معرض عامل آلرژی زا قرار می دهد و واکنش بدن را مشاهده می کند. متخصصین آلرژی همچنین پادتن هایی در بدن که به آلرژی حساسیت نشان می دهند را آزمایش می کنند . پزشک ممکن است از شما بخواهد که رژیم غذایی خاصی را برای مشکل آلرژی تان رعایت کنید.

داروهایی که برای آلرژی تجویز می شوند:

1-آنتی هیستامین

  2- داروهای ضد لوکوترین این داروها از طریق مسدود کردن لوکوترین ها عمل می کنند . لوکوترین ها هنگامی که بدن در معرض عوامل آلرژی زا قرار می گیرند آزاد می شوند.

3-آنتی هیستامین های داخل بینی که این نوع آنتی هیستامین ها سریع تر و بهتر از نوع خوراکی آن عمل می کنند .

4- قطره های چشمی انتی هیستامین :این قطره ها قرمزی-باد کردن-خارش و اشک ریزی چشم که در اثر آلرژی فصلی به وجود می آید را کاهش می دهد. قطره های چشمی ضد التهاب هم به حل این مشکل کمک می کنند . قطره های چشمی کورتیکو استروئید هم خاصیت ضد التهابی دارند ولی عوارض جانبی زیادی دارند و باید زیر نظر پزشک مصرف شوند.

علائم مربوط به چشم درآلرژی خیلی شدید هستند و باید از قطره های چشمی مناسب استفاده کرد . بعضی از قطره ها را اگر لنز داخل چشم ها باشد نمی توان استفاده کرد.

6-روش حسایت زدائی:

تقریبا نیمی از افرادی که مشکل آلرژی فصلی دارند مشکلشان با مصرف داروها برطرف می شود. نیمی دیگر از افراد آلرژی آنها شدید و یا معمولی و نرمال است و این بیماری باعث آزار آنها و نرفتن به کار و مدرسه می شود . بعضی از افراد با تجویز دارو خوب می شوند ولی بعضی دیگر باید  روش های حساسیت زدائی رویشان انجام شود.

روش ایمن درمانی که به نام حساست زدائی هم شناخته می شود به این صورت است که سیستم ایمنی بدن را در معرض مقدار کمی از عامل آلرژی زا قرار می دهند و دز آن را کم کم افزایش می دهند تا بدن یاد بگیرد در مقابل آن عامل خارجی مقاومت کند . اگر داروها روی شخصی اثر نکرد و فرد از آلرژی های فصلی بهار یا پاییز رنج می برد روش حساسیت زدائی حتما روی او جواب می دهد.

وقتی روش حساسیت زدائی برای اولین بار ابداع شد (اواسط قرن 20) در اوایل این فرآیند زیاد موثر نبود و طول کشید تا اثر خود را نشان دهد. ولی امروزه می توانید روش حساسیت زدائی را در ماه ژانویه انجام دهید تا علائم آلرژی تان تا ماه آپریل کم و یا حتی از بین برود.

خوشه بندی راه دیگری است که تاثیر آن حتی بیشتر از روش قبلی است . انجام این روش وقت بیشتری از شما می گیرد ولی طی 4 تا 5 هفته می توانید نتیجه ی خیلی خوبی از این روش بگیرید . 2 بار در هفته و هر بار 2 ساعت باید به مطب متخصص آلرژی تان مراجعه کنید . بار اول تزریق می کنید و منتظر می مانید و سپس روز دیگری هم باز یک آمپول دیگری به شما تزریق می شود.

در هر دوی این روش ها وقتی پزشک تشخیص دهد که مقاومت بدنتان در برابر عامل آلرژی زا بالا رفته است و علائمتان کم شده اند . پزشک تعداد دفعات تزریق را به مرور برایتان کم می کند و در نهایت یک بار در ماه یا سال به تزریق نیاز دارید و بعد چند سال دیگر نیازی به آن ندارید و آلرژی دیگر سراغتان نمی آید.   

منبع: WebMd
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید