preloader

آپاندیسیت ، علل، علائم و درمان


آپاندیسیت ، علل، علائم و درمان
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 12348 اشتراک گذاری :

 

به التهاب ناگهانی و دردناک آپاندیس آپاندیسیت گفته می شود. آپاندیس زائده ای کوچک و انگشتی شکل است که به روده ی بزرگ وصل می شود.

آپاندیسیت اغلب خودش را با  درد در ناحیه ی وسط شکم نشان می دهد که این درد به یکباره احساس می شود و فروکش می کند و در عرض چند ساعت درد به سمت راست و پایین شکم (جایی که آپاندیس قرار دارد) کشیده می شود و به طور شدیدی در این ناحیه احساس می شود.

در اثر فشار به این قسمت از بدن یا سرفه کردن و راه رفتن درد بیمار بدتر می شود . فردی که دچار آپاندیسیت شده است ممکن است دچار بی اشتهایی و حالت تهوع و اسهال شود.

درمان آپاندیسیت:

دراغلب موارد شخصی که دچار آپاندیسیت شده است باید تحت عمل جراحی قرار گیرد تا آپاندیس او سریعا خارج شود. عمل جراحی برداشتن آپاندیس که به آن آپاندکتومی هم می گویند یکی از رایج ترین عمل های جراحی در انگلستان است و درصد موفقیت آن هم بالاست.

این عمل جراحی اغلب با تکنیک لاپاراسکوپی انجام می شود . در این تکنیک چندین برش کوچک در شکم ایجاد می شود و ابزار مخصوص جراحی را از طریق این برش ها وارد شکم می کنند . اگر آپاندیس ترکیده باشد یا دسترسی به آن سخت باشد عمل را به صورت جراحی باز انجام می دهند و یک بریدگی بزرگتر را در شکم ایجاد می کنند.

اغلب بیماران طی 2 هفته بعد از آپاندکتومی حالشان بهبود می یابد .با این حال تا شش هفته بعد از جراحی بیمار باید از انجام فعالیت های شدید اجتناب کند.

علل بیماری آپاندیسیت:

هنوز دقیقا مشخص نیست چه دلایلی باعث ایجاد بیماری آپاندیسیت می شوند اما پزشکان بر این باورند که در اغلب مواقع این بیماری زمانی اتفاق می افتد که یک تکه مدفوع کوچک یا یک غده ی چرکی در دیواره ی شکم راه ورودی آپاندیس را مسدود می کند که اغلب عفونت دستگاه تنفسی فوقانی را هم در پی دارد.

این مسدود شدن ورودی آپاندیس باعث التهاب و ورم در این ناحیه می شود و فشاری که در اثر این ورم ایجاد می شود باعث ترکیدن آپاندیس می شود.

از آنحایی که دلایل این بیماری به طور دقیق مشخص نشده اند هیچ راه پیشگیری تضمین شده ای هم برای این بیماری وجود ندارد.

چه کسانی بیشتر در معرض بیماری آپاندیسیت قرار دارند؟

آپاندیسیت بیماری شایعی است و هر ساله در انگلستان حدود 400 هزار نفر به دلیل آپاندیسیت راهی بیمارستان می شوند و طبق آمارها از هر 13 نفر 1 نفر در طول عمر خود دچار آپاندیسیت می شود.آپاندیسیت در هر سنی ممکن است به وجود آید ولی بیشتر در جوانان بین 10-20 سال اتفاق می افتد.

آپاندیس چیست؟

آپاندیس یک زائده ی کوچک و باریک است که طول آن 5-10 سانتی متر است و به روده ی بزرگ جاییکه مدفوع درست می شود وصل است . هنوز کسی نمی داند چرا آپاندیس وجود دارد و فایده ی آن چیست و برداشتن آن هم فرد را دچار هیچ مشکلی نمی کند.

علائم آپاندیسیت:

آپاندیسیت اغلب خودش را با  درد در ناحیه ی وسط شکم نشان می دهد که این درد به یکباره احساس می شود و فروکش می کند و در عرض چند ساعت درد به سمت راست و پایین شکم (جایی که آپاندیس قرار دارد) کشیده می شود و به طور شدیدی در این ناحیه احساس می شود.

در اثر فشار به این قسمت از بدن یا سرفه کردن و راه رفتن درد بیمار بدتر می شود .

علائم آپاندیس شامل موارد زیر می شود:

1-حالت تهوع

2-استفراغ

3-بی اشتهایی

4-اسهال

5-تب بالا و برافروختگی صورت

منبع: NHS
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید