preloader

رژیم دوکان چیست؟


رژیم دوکان چیست؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 12836 اشتراک گذاری :

 

رژیم دوکان یک برنامه ی غذایی با پروتئین بالا است که توسط Pierre Dukan فرانسوی متخصص تغذیه و رژیم غذایی ابداع شد.رژیم دوکان یا متد دوکان یک راه کار غذایی سالم بر اساس تغذیه ی انسان های اولیه که با شکار و جمع کردن میوه ها زندگی می کردند است.

این رژیم شامل 100 ماده ی غذایی می شود که 72 تای آنها مواد غذایی ای هستند که از حیوانات بدست می آیند و 28 تای آنها از گیاهان بدست می آیند.در این رژیم محدودیتی روی میزان خوردن نیست و فقط نکته ی مهم این است که فقط مواد غذایی گفته شده در برنامه ی غذایی تان را بخورید.

فاز حمله:

هدف از این مرحله کاهش وزن سریع است( یعنی حدود 2 یا 3 کیلو در طی 2 الی 10 روز) . گفته شده است که این مرحله سرعت سوخت و ساز بدن را بالا می برد.

رژیم گیرندگان در این مرحله فقط باید پروتئین های کم چرب بخورند و محدودیتی روی میزان آن نیست . در این مرحله کالری محاسبه نمی شود و نکته ی مهم این است که چربی پروتئین های مصرفی خیلی پایین باشد.فرد رژیم گیرنده می تواند تمام مواد غذایی ای که پروتئین دارند مثل گوشت قرمز-ماهی-مرغ-تخم مرغ-سویا-پنیر دلمه شده را مصرف کند. باید از مصرف گوشت هایی که به آنها شکر اضافه شده است هم اجتناب کرد.

تنها منبع کربوهیدراتی که مصرف آن در این مرحله مجاز است سبوس جو دو سر است که رژیم گیرندگان حداقل 1.5 قاشق سوپخوری از آن را می خورند . پزشکان می گویند که سبوس جو دو سر فیبر بالا و کربوهیدرات کمی دارد .مواد غذایی ای که کربوهیدرات بالا دارند نمی توانند خوب جذب و هضم شوند. اندازه ی سبوس جوی دوسری که می خورید در داخل شکم 2 برابر می شود و باعث می شود احساس سیری و پر بودن کنید.

نکته ی دیگر اینکه رد این مرحله باید روزانه 1.5 لیتر آب بنوشید.

فاز کروز:

28 نوع از سبزیجات در این مرحله از رژیم گنجانده شده اند ولی هنوز خوردن میوه ها مجاز نیست.هدف این مرحله این است که رژیم گیرندگان به تدریج و آرام آرام به وزن ایده آلشان برسند.بر اساس شرایط خاص هر فردی در طول مرحله ی کروز تقریبا در هفته 1 کیلو وزن کم می کند. بنابراین اگر شخصی می خواهد 15 کیلو کم کند این مرحله 15 هفته طول می کشد.این مرحله به رژیم گیرندگان اجازه ی خوردن یکسری از مواد غذایی مثل روغن زیتون-شراب-ذرت-سس سویا را هم می دهد ولی اگر شخصی اضافه وزن پیدا کند خوردن این مواد غذایی هم ممنوع می شود.

در این مرحله خوردن سبزیجات بدون نشاسته به هر میزان محدودیتی ندارد بنابراین مصرف سبزیجاتی مثل هویج-ذرت و نخود مجاز نیست و مصرف اسفناج و بامیه و کاهو و لوبیا سبز مانعی ندارد.در این مرحله همچنین شخص رژیم گیرنده می تواند به مصرف پروتئین های کم چربی که در مرحله ی بالا گفته شد ادامه دهد.خوردن سبوس جو دوسر و نوشیدن 1.5 لیتر آب در روز هم باید ادامه پیدا کند.در این مرحله شخص رژیم گیرنده می تواند در هر روزی که می خواهد فقط پروتئین کم چرب بخورد یا فقط سبزیجات یا اینکه هردوی این ها را باهم رد یک روز بخورد.

فاز تثبیت موقت:

هدف از این مرحله این است که شخص دوباره دچار افزایش وزن نشود. در این مرحله شخص رژیم گیرنده روزانه می تواند هر مقداری که بخواهد پروتئین و سبزیجات بخورد و در ضمن خوردن یک عدد میوه ی کم قند و یک سهم پنیر و 2 تکه نان غلات کامل هم روزانه مجاز است.

شخص رژیم گیرنده در هفته می تواند یک یا دو وعده ی غذایی نشاسته ای و یک یا دو دعده را هر غذایی که خواست بدون توجه به میزان کالری اش بخورد. در طول این فاز یک روز در هفته و ترجیحا یک روز خاص در هر هفته را فقط باید پروتئین خورد.

فاز تثبیت دائمی:

سرنوشت آینده ی وزن و اندام شما تا پایان عمر مربوط به این مرحله است. در این مرحله شخص رژیم گیرنده می تواند هر چیزی که بخواهد بخورد و فقط نکته ی مهم این است که باید نکات زیر را رعایت کند:

1-مثل فاز حمله باید 1 روز در هفته را فقط مواد غذایی پروتئینی بخورد.

2-هر روز 3 قاشق سوپخوری سبوس جوی دو سر بخورد.

3-روزانه 20 دقیقه پیاده روی کند.

4-هرگز از آسانسور و پله برقی استفاده نکند.

افرادی که رژیم دوکان را دنبال می کنند باید تا آخر عمرشان قوانین بالا را دنبال کنند و در واقع این قوانین باید به بخشی از سبک زندگی شان تبدیل شود.مصرف شیرین کننده های مصنوعی –آبلیمو-ادویه ها-آدامس های بدون قند مجاز است و مصرف قرص های مولتی ویتامین و مینرال هم توصیه می شود.

افراد معروف زیادی مثل جنیفر لوپز –ژیزل بوندشن و کیت میدلتون گفته اند که رژیم دوکان را با موفقیت دنبال کرده اند.جنیفر لوپز و ژیزل بوندشن بعد از زایمان برای برگشت به وزن نرمال و کیت میدلتون ملکه ی انگلیسی قبل از ازدواج با پرنس ویلیام از این رژیم استفاده کردند.

تفاوت رژیم دوکان و رژیم آتکینز:

یکسری شباهت ها بین رژیم دوکان و رژیم آتکینز وجود دارد مثلا تمرکز هر دو روی مصرف کم کربوهیدرات است . با این حال یکسری تفاوت های مهم هم بین آنها وجود دارد:

1-حساب کردن کالری:در رژیم دوکان شخص رژیم گیرنده هیچ نیازی به محاسبه ی کالری-کربوهیدرات و دیگر ارزش های غذایی در هیچ کدام از 4 مرحله ندارد.ولی در رژیم آتکینز از همان ابتدا شخص باید کالری مواد غذایی را حساب کند.در رژیم دوکان از یک لیستی که شامل 100 ماده ی غذایی است و همچنین چند ماده ی غذایی دیگر که در مرحله ی آخر گنجانده می شوند باید مواد غذایی مصرفی را انتخاب کنیم.

2-چربی مواد غذایی:رژیم دوکان روی مصرف پروتئین های کم چرب مثل لبنیات بدون چربی تاکید می کند در حالیکه در رژیم آتکینز محدودیتی روی میزان چربی گوشت ها و لبنیات نیست. در رژیم آتکینز محدودیتی روی مصرف چربی های اشباع شده نیست در حالیکه Pierre Dukan  گوید که مصرف چربی کمتر برای سلامتی قلب مفید است.

3-مصرف مواد غذایی طبیعی:رژیم آتکینز توصیه به خوردن شیک ها و بیسکویت ها و دیگر غذاهای بسته بندی شده می کند ولی رژیم دوکان تاکید زیادی روی مصرف مواد غذایی طبیعی می کند و هر 100 ماده ی غذایی موجود در این رژیم غذایی طبیعی هستند.

4-میزان مجاز خوردن:از بین 100 ماده ی غذایی لیست شده ی پروتئین ها و سبزیجات در رژیم دوکان هر چقدر که بخواهید می توانید بخورید . ولی در رژیم آتکینز مصرف سبزیجات محدود شده است چراکه رژیم گیرندگان باید کربوهیدرات موجود در این سبزیجات را هم حساب کند و از محدودیت روزانه بیشترنخورد.

5-برنامه ی غذایی محاوره ای و فردی: یکسری برنامه ی غذایی آنلاین فردی برای رژیم دوکان وجود دارد که روی پیشرفت روزانه ی شما در این رژیم نظارت می کند ولی در رژیم آتکینز هیچ برنامه ی نظارتی ای وجود ندارد. 

برای دریافت رژیم آنلاین شفاجو کلیک کنید.

منبع: medicalnewstoday
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید