preloader

راه های افزایش شیر مادران شیرده


راه های افزایش شیر مادران شیرده
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 14965 اشتراک گذاری :

هر چقدر که می توانید به نوزادتان شیر دهید

هرچقدر بیشتر به نوزادتان شیر دهید بدنتان شیر بیشتری تولید می کند.برای شیر دادن یک برنامه ی سفت و سخت را دنبال نکنید.هرزمانی که نوزادتان گرسنه است به او شیر دهید مخصوصا در هفته های اولیه ی ساخته شدن شیر این نکته بسیار مهم است.زمانی که شیر یکی از سینه هایتان خالی شد با سینه ی دیگر به نوزادتان شیر دهید.

 

نگران نباشید

تعداد زیادی از مادران گمان می کنند که شیرشان کم است در صورتی که اشتباه می کنند.تا زمانی که می بینید نوزادتان هوشیار و فعال است و پوشکش را خیس می کند نشانه ی این است که شیرتان به اندازه ی کافی است.یادتان باشد که ممکن است چند روز بعد از زایمان طول بکشد تا بتوانید به نوزادتان شیر دهید.در این حین یعنی قبل از تولید شیر نوزادتان شیر ماک می خورد . شیر ماک مایع غلیظی است که در اوایل شیردهی از سینه خارج می شود و غنی از مواد مغذی است.

 

استراحت کنید

کمبود خواب باعث کاهش تولید شیر می شود . اگر می توانید از کارتان مرخصی بگیرید . ملاقات های خارج از منزل را کاهش دهید و در چند روز اول فقط استراحت کنید و غذا بخورید و به نوزادتان شیر دهید (البته انجام این کارها در مورد فرزند اول راحت تر است تا زمانی که بچه های بزرگتر داشته باشید چون بقیه هم به توجه نیاز دارند.)

 

استرس را از خودتان دور کنید

با اینکه استرس جلوی تولید شیر را نمی گیرد ولی مانع از رفلکس خروج شیر می شود (که باعث ریخته شدن شیر در مجرای شیر می شود) و خوردن شیر را برای نوزادان سخت می کند.مراقب خودتان باشید.از دوستانتان و همسر و خانواده تان بخواهید که در این زمینه با شما همکاری کنند. از مهمانانی که شب می خواهند به منزلتان بیایند بخواهید که چند هفته دیرتر بیایند تا شما در آرامش به فرزندتان شیر دهید و تولید شیرتان دچار مشکل نشود.

 

از سایر افراد کمک بگیرید

با مادرانی که به تازگی صاحب فرزند شده اند و شیر می دهند در ارتباط باشید. از مادرتان، دوستتان یا مادربزرگتان در مورد شیردهی سوالاتتان را بپرسید.در دوران شیردهی از ارتباط با افرادی که مخالف شیر مادر هستند و از شما پشتیبانی نمی کنند یا نمی توانید جلوی آنها به کودکتان شیر دهید خودداری کنید.

 

از مصرف آب جو و نوشیدنی های الکلی اجتناب کنید

ممکن است شنیده باشید که خوردن آبجو تولید شیر را تحریک می کند ولی در واقع مصرف نوشیدنی های الکلی تولید شیر را کم می کنند.برای مثال تحقیقی نشان داد که بعد از نوشیدن یک یا دو گیلاس شراب تولید شیر در خانم ها بیشتر طول می کشد و به طور کلی میزان شیر کاهش می یابد.

 

آب زیادی بنوشید:

اگر بدنتان دچار کم آبی شود شیرتان هم کم می شود.ممکن است سرگرم کودک باشید و حواستان به نوشیدن آب نباشد بنابراین در کنار خود یک بطری آب داشته باشید و این بطری ها را در جایی که به نوزادتان شیر می دهید نگه دارید .سعی کنید مواد غذایی ای را مصرف کنید که به طور طبیعی حاوی آب باشند  مثل میوه ها و سبزیجات.

 

خودتان به میزان کافی غذا بخورید تا کودکتان هم به میزان کافی شیر بخورد:

برای تولید شیر و حفظ سلامتی روزانه باید 500-300 کالری بیش از قبل بارداری دریافت کنید . بهترین رژیم غذایی برای یک خانم شیرده رژیمی نرمال و سالم و متعادل و غنی از میوه ها و سبزیجات و غلات کامل است.

 

برای شیر دادن به نوزاد با شیشه عجله نکنید:

شیر دادن به نوزاد با شیشه را به چند هفته ی دیگر موکول کنید . در هفته های اولیه ی تولید شیر بهتر است فقط نوزاد از سینه شیر بخورد یا اینکه دفعات استفاده از شیشه خیلی کم باشد . نوزاد بهتر از پمپ ها سینه تان را خالی می کند بنابراین اگر به نوزادتان شیر دهید سینه تان بهتر خالی می شود و بیشتر شیر تولید می کنید .

 

آیا گیاهان خاصی هستند که مصرف آنها باعث افزایش شیر شود؟

یکسری از گیاهان هستند که گفته می شود باعث افزایش شیر می شوند . یکی از این گیاهان شنبلیله است که در بعضی غذاها استفاده می شود . گیاه دیگر خار مریم است . تحقیقات علمی هنوز ثابت نکرده اند که این گیاهان باعث افزایش تولید شیر می شوند ولی مصرف این گیاهان ضرری هم ندارد. در طول حاملگی شنبلیله نخورید چون ممکن است باعث جمع شدن رحم شود . قبل از مصرف هر داروی گیاهی با پزشکتان مشورت کنید.

 

ارتباط مواد غذایی با شیر مادر:

برای تولید شیر بیشتر نیازی به مصرف مواد غذایی خاصی نیست . داشتن یک رژیم غذایی متعادل که شامل میوه ها و سبزیجات و غلات و پروتئین و کمی چربی باشد کافی است.برخی تحقیقات نشان داده اند که خوردن سیر و پیاز و نعنا باعث عوض شدن طعم شیر می شود و کودکتان ممکن است شیر بیشتری بخورد و بدنتان بیشتر شیر تولید کند.اگر بعد از خوردن کلم بروکلی و کاهو یا لوبیا به نوزادتان شیر دادید و دچار گاز معده شد . مصرف این مواد غذایی را قطع کنید.

 

اگر خودتان شیرتان را می دوشید:

اگر گهگاهی خودتان شیرتان را می دوشید تمام توصیه هایی که تا اینجا کردیم را باید رعایت کنید . تولید شیر با حضور نوزاد بیشتر می شود.بنابراین در حین دوشیدن شیر به عکس نوزاد نگاه کنید یا به صدای ضبط شده ی او گوش دهید یا بوی او را از لباس هایش استشمام کنید.

 

سینه هایتان را ماساژدهید:

ماساژ سینه باعث افزایش حجم و چربی شیر می شود. زمانی که نوزادتان خواب است  سینه هایتان را به سمت قفسه ی سینه و بعد به سمت نوک سینه ماساژدهید سپس دوباره به نوزادتان شیر دهید و دوباره سینه هایتان را ماساژ دهید و دوباره به نوزاد شیر دهید.

داروهایتان را کنترل کنید:

برخی داروها روی شیردهی اثر می گذارند.داروهایی که ممکن است باعث قطع شیر شوند شامل  آنتی هیستامین ها و کونژستانت ها و داروهای ادرار آور و داروهای هورمونی حاوی استروژن و برخی داروهای کاهش وزن می شوند.با پزشکتان در مورد داروهای جایگزین مشورت کنید.

 

از یک مشاور حرفه ای کمک بگیرید:

اگر در نحوه ی شیر دهی با سینه مشکل دارید به یک شخص با تجربه در این زمینه مراجعه کنید.می توانید به یک مشاور شیردهی کودک مراجعه کنید تا نحوه ی بغل کردن کودک و حالت منسب بدن مادر هنگام شیردهی را یاد بگیرید.

**برای دریافت رژیم آنلاین شفاجو اینجا کلیک کنید.

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید