preloader

ریزش مو،دلایل و درمان ها


ریزش مو،دلایل و درمان ها
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 13605 اشتراک گذاری :

نشانه ها و علائم:

ریزش مو می تواند به اشکال مختلف و از راه های مختلف بسته به اینکه چه علتی باعث  بروز آن شده دیده شود و بروز کند. می تواند به طور ناگهانی یا تدریجی باشد  و تنها بر پوست سر  باشد ویا کل بدن را درگیر کند، در برخی افراد انواع ریزش مو موقتی است و در بعضی دیگر دائمی.

برخی نشانه های ریزش مو شامل :

نازک شدن تدریجی مو ها در بالای سر: این  مورد رایج ترین نوع از ریزش مو است، با افزایش سن در مردان ، خط رویش  مو اغلب شروع به عقب رفتن از پیشانی در یک خط که شبیه حرف M است و در زنان با اینکه خط رویش در پبشانی حفظ می شود  ریزش مو به صورت کلی در سر گسترده می شود.

شل شدن ناگهانی مو:. یک شوک احساسی و یا فیزیکی می تواند باعث شل شدن ریشه مو شود و در زمان شستشو یا  یا حتی  دست کشیدن ملایم  مقدار زیادی از مو جدا شده و در دستانتان بیاید. این نوع ریزش مو معمولا باعث کم پشت شدن کلی مو و تکه های طاسی است.

ریزش مو کامل بدن: برخی از شرایط و درمان های پزشکی، مانند شیمی درمانی برای سرطان، می تواند به از دست دادن مو در سراسر بدن شما منجر شود. مودر این نوع ریزش مجددا رشد می کند.

ریزش تکه ای و پوسته پوسته شدن پوست سر:  این نشانه ای از عفونت قارچی است که  ممکن است با موهای شکسته، قرمزی، تورم و ترشح همراه باشد.

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم :

اگر شما هنگام شانه  کردن و یا شستن موهای خود متوجه ریزش ناگهانی و غیر طبیعی موها یتان شدید این ریزش مو می تواند یک بیماری زمینه ای داشته باشد که نیاز به درمان را نشان دهد.

علل ریزش:

اکثر مردم به طور معمول روزانه  50 تا 100 تار مو از دست می دهند ،این مقدار ریزش معمولا کم پشتی  قابل توجهی ایجاد نمی کند زیرا مو های جدید همزمان در حال رشد است زمانی که این چرخه رشد مو و ریختن آن مختل شود یا زمانی که فولیکول مو از بین میرود کم پشتی پیش میاید.
علت دقیق ریزش مو ممکن است به طور کامل مشخص نشود، اما معمولا به یک یا چند از عوامل زیر مربوط:

  • وراثت
  • تغییرات هورمونی
  • شرایط پزشکی
  • داروها

 

وراثت:
شایع ترین علت ریزش مو بیماری ارثی طاسی یا کچلی است با الگوی مردانه وا الگوی زنانه وجود دارد. عقب رفتن خط رویش مو و طاسی نقطه ای در مردان و کم پشت شدن مو در زنان که معمولا به تدریج و در الگوهای قابل پیش بینی رخ می دهد.
وراثت و همچنین سنی که در آن شما شروع به از دست دادن مو می کنید، بر میزان از دست دادن مو و میزان ریزش مو تاثیر می گذارد. طاسی در مردان شایع تر است و می تواند از اوایل بلوغ آغاز  شود. این نوع ریزش مو ممکن است هر دو ریزش مو و کم پشت و نازک شدن مو را شامل شود.

 

تغییرات هورمونی و شرایط پزشکی خاص

تغییرات هورمونی ممکن است باعث ریزش مو موقتی شود. این تغییرات می تواند به علت بارداری، زایمان و یا شروع یائسگی باشد سطح هورمون نیز تحت تاثیر غده تیروئید قراردارد بنابراین مشکلات تیروئید ممکن است موجب ریزش مو شود.

ریزش موی ناحیه ای : در  این نوع از ریزش تکه های بدون زخم ایجاد می شود که آلوپسیا نامیده می شود و هنگامی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی فوق العاده ضعیف شده و فولیکول ها ی مو  مورد آسیب واقع شود که باعث ریزش ناگهانی و تکه ای مو می شود و از آن تکه های بدون مو و مدور روی پوست باقی می ماند .

عفونت های پوست سر: عفونت، مانند عفونت قارچی، می تواند به مو و پوست سر حمله کرده و منجر به فلس دار شدن و ریزش موشود. هنگامی که عفونت درمان می شوند، مو به طور کلی مجددا رشد می کند.

اختلالات دیگر پوست است: بیماری هایی که سبب آلوپسیا و  اسکار می شوند ممکن است به از دست دادن دائمی مو در مناطق زخم منجر شود. این شرایط شامل پلان، بعضی از انواع لوپوس و سارکوئید است.

اختلال رویش موها: این وضعیت، تریکوتیلومانیا نیز نامیده می شود وقتی ایجاد  می شود مردم به اصرار  فرق سر را از جای دیگر و به مدت طولانی باز می کنند و با وضعیتی وسواس گونه به موهای جلو ی سر یا ابرو خود بازی می کنند.

داروها

ریزش مو می تواند به علت داروهای مورد استفاده در سرطان، آرتروز، افسردگی، مشکلات قلبی، فشار خون بالا و کنترل بارداری ایجاد شود. مصرف بیش از حد ویتامین آ(A) ممکن است سبب ریزش مو شود.

 


علل دیگر ریزش مو

پرتو درمانی به سر، که در آن  مو ممکن است  دیگر نتواند مانند قبل رشد کند.

رویداد های سخت: بسیاری از مردم بعد از یک شوک احساسی و یا فیزیکی کم پشت شدن مو را معمولا تا چند ماه تجربه می کنند. این نوع از ریزش مو موقت است. نمونه هایی از حوادث باعث این مسئله می شوند مانند از دست دادن ناگهانی و یا بیش از حد وزن، تب بالا، جراحی، یا مرگ در خانواده.

مدل مو و رفتاری که با موهایتان می کنید: زمانی که در آرایش مو افراط شود مانند کشش مو استفاده  بیش از حد ازاتوها و سشوار های داغ ممکن است سبب ایجاد ریزش شود و یا باعث  التهاب فولیکول شود که منجر به ریزش مو خواهد شد. اگر زخم رخ می دهد، از دست دادن مو می تواند دائمی باشد.

عوانل خطر

تعدادی از عوامل خطر که سبب ریزش مو می شوند از این قرار است:

وراثت

سن

تغذیه

بعضی بیماری ها

فشارو استرس

 

درمان ها و داروها:

امروزه درمان های  موثر برای برخی از انواع ریزش مو در دسترس هستند، اما برخی از انواع  ریزش مو دائمی می باشند و یا برخی بسته به شرایط، مانند ریزش مو تکه تکه، که ممکن است بدون درمان ظرف یک سال مجددا رشد کرده و برطرف شوند.
درمان برای ریزش مو شامل داروها، جراحی، لیزر درمانی، و کلاه گیس است .دکتر شما ممکن است ترکیبی از این روش ها به منظور رسیدن به بهترین نتایج استفاده کند.
 

دارو:
اگر ریزش مو شما با یک بیماری زمینه ای ایجاد شود، درمان این بیماری لازم خواهد بود. ممکن است شامل داروهای کاهش التهاب و سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن شما مثل پردنیزولون باشد. اگر داروهای خاص است که باعث ریزش موی شما شده است دکتر شما ممکن است مصرف آن دارو را تا 3 ماه برای شما قطع کند. دو داروی تایید شده توسط اداره غذا و دارو (FDA) برای درمان ریزش مو عبارتند از:

ماینوکسیدیل (Rogaine) ماینوکسیدیل یک مایع یا فوم است که شما آنرا به پوست سر خود مالش می دهید که به رشد مو و جلوگیری از ریزش مو کمک می کند وممکن است توسط مردان و زنان استفاده می شود. با استفاده از این درمان برخی افراد رشد مجدد مو پیدا می کنند نرخ ریزش مو کند تر می شود و یا هر دو را تجربه کنند. اثر اوج این دارو در16 هفته پس از استفاده نمایان می شود
عوارض جانبی احتمالی شامل التهاب پوست سر، رشد موهای زائد بر روی پوست صورت و دست، و ضربان قلب سریع است.(از استفاده دارو بدون تجویز پزشک خودداری کنید)

 

فیناستراید (Propecia) : این داروهای تجویزی تنها در دسترس مردان است. و روزانه به شکل قرص مصرف می شود بسیاری از مردان  با مصرف فیناستراید تجربه کاهش وریزش مو را داشته ودربرخی ممکن است رشد موهای جدید را نشان دهد(از استفاده دارو بدون تجویز پزشک خودداری کنید). عوارض جانبی نادر فیناستراید شامل کاهش میل جنسی و عملکرد جنسی و افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات است.

جراحی:

در رایج ترین نوع ریزش موی دائمی که تنها بالای سر را تحت تاثیر قرار می دهد، پیوند مو و یا عمل جراحی ترمیم می تواند بسیاری از مو های از دست رفته را بازگردانند.

در این روش، جراح شما با برداشت شاخه های کوچکی از پوست که هر یک حاوی چند تار موست، از پشت و یا اطرف پوست سر و کاشت آن  شاخه به بخش های طاس پوست سر عمل پیوند مو را انجام میدهد و ممکن است از بیمار خواسته شود که یک داروی ریزش مو قبل و بعد از عمل جراحی برای بهبود بهتر استفاده شود.

روش های جراحی برای درمان طاسی گران قیمت هستند و می تواند دردناک باشد ،خطرات احتمالی شامل عفونت و زخم می باشد.

لیزر تراپی:

این دستگاه سطح پایین لیزر برای درمان مردان و زنان مبتلا به کچلی است. که توسط FDA  تایید شده  است.  یک مطالعه از 128 مرد و141 نفر زن نشان داد که دستگاه باعث بهبود کلی وضعیت ریزش مو و ضخامت مو در میان کسانی که از دستگاه استفاده کردند می شد. به گفته این پژوهشگران هیچ عوارض جانبی گزارش نشد، البته برای در نظر گرفتن اثرات طولانی مدت این روش درمانی به مطالعه بیشتراحتیاج است.

کلاه گیس و تکه های مو:

به  عنوان یک جایگزین برای درمان های پزشکی و یا در زمانی که درمان پاسخ نمی دهد ممکن است به یک کلاه گیس نیاز داشته باشید که می توانید آنرا به عنوان پوشش برای ریزش دائم یا موقت استفاده کنید. کیفیت کلاه گیس طبیعی بهتر است، شما می توانید نسخه ای برای کلاه گیس از دکتر تان در خواست کنید.

منبع: mayoclinic
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظرات کاربران
پریا کمانی 1400/06/06
سلام وقت بخیر من عید موهامو اتو کراتین کردم بعد چند ماشروع ب ریزش کرد طوری ک همه متوجه میشن.دکتر بهم زینک پلاس داد خوردم تو یکماه موهای کرکی دراومد. ولی باز ریزش دارم کمکم کنین ۲ماه دیگه عروسیمه
نظرات کاربران
علیرضا قیمی 1400/01/25
سلام من یه پسر 21 ساله ام موهامو کراتینه گذاشتم بعد چند روز رفتم شستم دیدم موهامو سوزنده بعد یه هفته دیدم موهام ریزش پیدا کرده حتی الانم یکم محکم میکشم درمیاد کلافه شدم چیکار کنم ؟؟
نظرات کاربران
پاسخ شفاجو 1400/01/29
<p>سلام برای دریافت پاسخ پزشک سوال خود را در بخش مشاوره پزشکی مطرح کنید.</p>