preloader

اضافه وزن و چاقی چه خطراتی برای سلامتی بدن شما دارد؟


اضافه وزن و چاقی چه خطراتی برای سلامتی بدن شما دارد؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11471 اشتراک گذاری :

 

چاقی و داشتن اضافه وزن تنها یک مشکل مربوط به زیبایی و ظاهر نیست بلکه این وضعیت باعث افزایش خطر بروز مشکلات سلامتی  افراد خواهد شد.

مشکلات مربوط به اضافه وزن و چاقی در بزرگسالان :

بیماری های قلبی عروقی:

همینطور که به شاخص توده بدن شما اضافه می شود، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر)CHD وضعیتی که در آن یک ماده مومی شکل به نام پلاک در داخل عروق کرونر ساخته می شود  ) افزایش می یابد. این شریان ها خون غنی از اکسیژن را به قلب می برند .

پلاک می تواند سرخرگ کرونر را تنگ و مسدود کند و سبب کاهش جریان خون به عضله قلب شود. این وضعیت می تواند سبب ایجاد حملات قلبی و آنژین شود . آنژین وضعیتی است که با درد قفسه سینه و تنگی نفس همراه است.  چاقی همچنین می تواند به نارسایی قلبی منجر شود، این یک بیماری جدی است که در آن قلب شما نمی تواند خون کافی را برای رفع نیازهای بدن پمپاژ کند.

بیماری های قلبی:

فشار خون نیرویی است که از عبور خون  و فشار به دیواره ی عروق قلبی به وجود می آید. اگر این فشار افزایش یابد و در طول زمان بالا بماند، می تواند به بدن آسیب برساند .با داشتن اضافه وزن شانس شما در داشتن فشار خون بالا می رود.

حمله قلبی و مغزی:

اضافه وزن یا چاقی می تواند به ساخت پلاک در شریان ها منجر شود. در نهایت، با افزایش این پلاک ها  آن ها می توانند رگ را پاره کنند، در نتیجه لخته خون تشکیل می شود.

اگر لخته نزدیک به مغز شما باشد، می تواند جریان خون و رسیدن اکسیژن به مغز را مسدود و باعث سکته مغزی شود .همانطور که BMI  افزایش می یابد. خطر ابتلا به سکته نیز افزایش می یابد.

دیابت نوع 2:

دیابت یک بیماری است که در آن سطح قند خون بدن، بیش از حد بالا است. به طور معمول، بدن مواد غذایی را به گلوکز تجزیه می کند و سپس آن را حمل و به سلول های سراسر بدن می رساند. برای این کار سلول از هورمونی به نام انسولین استفاده می کند که به نوبه خود گلوکز را به انرژی تبدیل می کند.

در دیابت نوع 2، سلول های بدن انسولین تولید نمی کنند. در این حالت  ابتدا بدن واکنش نشان می دهد و با ساخت انسولین بیشتر سعی در جبران دارد، اما با گذشت زمان، بدن نمی تواند به اندازه کافی انسولین برای کنترل سطح قند خون تولید کند. دیابت یکی از علل اصلی مرگ زودرس، CHD، سکته مغزی، بیماری های کلیوی و نابینایی است.  بسیاری از افرادی که به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند  اضافه وزن دارند.

 

چربی خون غیر طبیعی:

اگر دارای اضافه وزن یا چاق هستید، شما در معرض خطر ابتلا به سطوح غیر طبیعی چربی های خون هستید. که شامل سطح بالای تری گلیسیرید (LDL کلسترول بد) و سطح پایین HDL (کلسترول خوب) می شوند. سطوح غیر طبیعی چربی خون یک عامل خطر برای شماست.

سندروم متابولیک:

سندرم متابولیک نامی برای یک گروه از عوامل خطر که خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیگر مشکلات سلامتی، مانند دیابت و سکته مغزی را افزایش است. شما می توانید هر یک از این عوامل خطررا به خودی خود داشته باشید اما اگر آنها با هم همراه شوند  باعث بروزسندرم متابولیک می شود، اگر شما حداقل سه مورد از عوامل خطر زیررا داشتید مشکوک به سندروم متابولیک هستید:

سایز بزرگ کمر: این چاقی شکمی و یا چاقی سیبی شکل داشتن چربی اضافی در ناحیه کمر است که یک عامل خطر برای CHD می باشد. خطر این نوع چاقی بیشتر از داشتن چربی در سایر قسمت های بدن، مثلا بر روی باسن است.
داشتن  سطح تری گلیسرید بالاتر از حد طبیعی

داشتن سطح پایین تر از سطح کلسترول HDL طبیعی
داشتن فشار خون بالاتر از حد طبیعی
سطح قند خون بالاتر از حد در زمانی که شما ناشتا هستید .

 

سرطان:

چاقی و اضافه وزن خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، پستان، اندومتر، و کیسه صفرا را افزایش می دهد.

آرتروز:

آرتروز یک مشکل مشترک از زانو تا باسن و کمراست. این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که بافتی که از مفاصل محافظت می کند از بین برود. وزن اضافی می تواند فشار بیشتری روی مفاصل وارد کرده باعث درد بیشتر شود.

 

مشکلات تنفسی در خواب:

اختلال در تنفس در طول خواب یک اختلال شایع است که در آن شما یک یا چند وقفه در تنفس و یا عمق تنفس درهنگام خواب دارید کسی که این مشکل را دارد ممکن است چربی بیشتری در اطراف گردن داشته باشد که می تواند راه هوایی را محدود، و تنفس را سخت کند.

سندروم  hypoventilation: (OHS)

سندرم (OHS) یک اختلال تنفسی است که برخی از افراد چاق را تحت تاثیر قرار می دهد. در OHS، سرعت تنفس پایین است در نتیجه دی اکسید کربن در خون بالا میرود OHS می تواند به مشکلات سلامتی جدی منجر شود و حتی ممکن است باعث مرگ گردد.

مشکلات باروری:
چاقی می تواند باعث بروز مشکلات قاعدگی و ناباروری در زنان شود.

سنگ کیسه صفرا:

سنگ کیسه صفرا قطعات سختی از موادی اند که در کیسه صفرا تشکیل می شوند. آنها عمدتا از کلسترول ساخته شده اند. سنگهای صفراوی می توانند باعث معده یا کمر درد شوند.
افرادی که اضافه وزن یا چاقی دارند در معرض خطر بیشتری برای داشتن سنگ کیسه صفرا هستند، همچنین اضافه وزن ممکن است  کیسه صفرا را  بزرگ کند که به خوبی کار نمی کند .

مشکلات مربوط به اضافه وزن و چاقی در کودکان:

اضافه وزن و چاقی خطرایجاد مشکلات سلامتی برای کودکان و نوجوانان را نیز افزایش می دهد، مثلا دیابت نوع 2 زمانی در کودکان آمریکایی نادر بود، اما  امروزه تعداد کودکان مبتلا به این بیماری در حال رشد است. همچنین، احتمال  اینکه کودکان چاق در بزرگسالی شان نیز اضافه وزن داشته باشند بسیار بیشتر است. و معمولا این اضافه وزن در بزرگسالی باعث بروز بیماری های مختلف برای آن ها می شود.

 

اگر شما دغدغه مبارزه با این بیماری را دارید، به طرح جامع ملی کرشمه بپیوندید...

 

منبع: nhlbi.nih.gov
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید