preloader

انواع روش های کاهش وزن و درمان چاقی


انواع روش های کاهش وزن و درمان چاقی
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 12338 اشتراک گذاری :

روشهای کاهش وزن موفقیت آمیز شامل تعیین هدف و ایجاد تغییرات در شیوه زندگی مانند خوردن کالری کمتر و فعالیت فیزیکی بیشتر و ورزش منظم است، همچنین داروها و جراحی های کاهش وزن گزینه هایی برای برخی از افراد که  تنها با تغییر در شیوه زندگی به نتیجه نمی رسند مفید است.

تعیین اهداف واقع بینانه

تنظیم اهداف واقعی برای کاهش وزن اولین گام مهم برای از دست دادن وزن است.

در بزرگسالان:
 برای از دست دادن 5 تا 10 درصد از وزن فعلی خود حدود بیش از 6 ماه باید تلاش کنید، اگر کاهش وزن خیلی به سرعت انجام شود سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب (CHD) و دیگر مشکلات خواهد شد.
 بهترین راه برای از دست دادن وزن روند تدریجی آن است. کاهش وزن حدود 1 کیلو درهفته  قابل انجام و معقول است و به شما کمک خواهد کرد وزن مناسب را بدست آورید. همچنین شما زمان مناسب برای ایجاد تغییرات جدید شیوه زندگی سالم را دارید.
اگر شما 10 درصد از وزن بدن خود را کم کرده و هنوز هم اضافه وزن داشته و چاق هستید، ممکن است باید روش های دیگر کاهش وزن را امتحان کنید.

کاهش وزن در کودکان و نوجوانان:

اگر کودک شما اضافه وزن دارد و یا در معرض خطر چاقی است، هدف شما باید حفظ وزن ایده آل برای کودک با تمرکز و تاکید بر فعالیت جسمی و ورزش و غذا خوردن سالم باشد، کل خانواده باید در تغییرعادات بد و ایجاد تغییرات در شیوه زندگی با هم تلاش کنند.

اگر کودک شما اضافه وزن یا چاقی دارد و به همین دلیل مبتلا به بیماری مربوط به آن شده، با مشورت پزشک باید به مراکز درمان چاقی کودکان مراجعه کنید.

ایجاد تغیر در شیوه زندگی:

تغییر در شیوه زندگی می تواند به شما و خانواده تان برای کسب موفقیت بلند مدت در کاهش وزن کمک کند، مثال هایی از تغییر در شیوه زندگی عبارتند از:

  • تمرکز بر روی موازنه ی انرژی ورودی به بدن( کالری هایی که از مواد غذایی و نوشیدنی وارد بدن می شوند) و فعالیت بدنی
  •  یک برنامه غذایی سالم
  • اصلاح عادات غلط زندگی

با گذشت زمان، این تغییرات بخشی از زندگی روزمره شما خواهد شد.

کالری ها :

کاهش در مقدار کالری دریافتی به از دست دادن وزن شما کمک می کند، برای کاهش وزن حدود نیم تا یک کیلو درهفته، افراد بالغ باید 500 تا 1000 کالری در روز خود را کاهش دهند.

- به طور کلی دریافت 1000تا 1200 کالری در روز به زنان  کمک می کند تا با خیال راحت وزن شان را کم کنند.
- به طور کلی دریافت1200 تا 1600کالری در روز به مردان کمک خواهد کرد تا با خیال راحت از وزن خود بکاهند، این محدوده کالری نیز برای زنان با قد  165یا بیشتر و یا زنانی که به طور معمول ورزش می کنند مناسب است.

البته این میزان کالری به عنوان یک الگوی کلی است و برای افراد معمولا نیاز به تنظیم دقیق تر دارد، اگر شما 1600 کالری در روز می خورید اما وزن از دست نمی دهید، ممکن است  نیاز به تنها 1200 کالری داشته باشید. اگر شما در هر دو رژیم غذایی گرسنه می مانید ممکن است لازم باشد میزان کالری تان 100تا 200 کالری در روز  بیشتر کنید.
خیلی از رژیم غذایی کم کالری با کمتر از 800 کالری در روز نباید بدون دستور پزشک انجام شوند.
برای کودکان مبتلا به اضافه وزن و نوجوانان بسیار مهم است که کاهش وزن شان به صورت تدریچی باشد. با این حال، رژیم های غذایی کاهش کالری برای کودکان توصیه نمی شود مگر اینکه تحت مراقبت های بهداشتی و زیر نظر پزشک باشند.

یک برنامه ی غذایی سالم:

در یک برنامه غذایی سالم باید تمام مواد مغذی هر روز به بدن شما برسند ولی نه به اندازه ای که باعث بالا رفتن وزن شود و کالری اضافه دریافت کنید.
یک برنامه غذایی سالم مقدار چربی اشباع، چربی ترانس، کلسترول، سدیم (نمک) و شکر کم تری دارد. یک رژیم غذایی سالم خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیگر بیماری ها را کاهش می دهد.

غذاهای سالم عبارتند از:

  • محصولات لبنی بدون چربی و کم چرب، مانند ماست کم چرب، پنیر و شیر.
  •  غذاهای پروتئینی، مانند گوشت بدون چربی، ماهی، مرغ بدون پوست، لوبیا، نخود فرنگی
  • غذاهای سبوس دار، مانند نان کامل گندم، جو دوسر، برنج قهوه ای و دیگر غذاها ی کربوهیدراته شامل ماکارونی، غلات، نان.
  •  میوه ها، که می تواند تازه، کنسرو شده، یخ زده، یا خشک باشند.
  •  سبزیجات، که می تواند تازه، کنسرو شده (بدون نمک)، یخ زده، یا خشک باشد.

روغن کانولا و زیتون برای قلب سالم ترهستند با این حال شما باید آنها را در مقادیر کم مصرف کنید، چرا که کالری بالایی دارند.
شما همچنین می توانید از آجیل بدون نمک، مانند گردو و بادام، در رژیم غذایی خود استفاده کنید، آجیل ها نیز کالری بالا یی دارند.

مواد غذایی که باید محدود شوند شامل غذاهای سرشار از چربی های اشباع شده و ترانس که سطح کلسترول خون را افزایش می دهند و کالری بالایی دارند. چربی و کلسترول افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهند به همین دلیل باید محدود شود.


چربی های اشباع شده که عمدتا در مواد غذایی زیر وجود داند :

  •  گوشت های چرب مانند گوشت گاو، سوسیس و گوشت فرآوری شده
  • مرغ با پوست
  • محصولات لبنی پرچرب مانند پنیر لبنی، شیر کامل، خامه، کره و بستنی
  •  گوشت خوک، نارگیل، روغن پالم که در بسیاری از غذاهای فراوری  شده وجود دارند.

چربی های ترانس معمولا در غذاهای زیر یافت می شوند :

  •  مواد غذایی با روغن های هیدروژنه، مانند بسیاری از مارگارین ها
  •  تنقلات وغذاهای میان وعده، مانند کراکر، کوکی ها، دونات و نان
  • غذاهای سرخ شده، مانند سیب زمینی سرخ کرده و مرغ

کلسترول معمولا در غذاهای زیر یافت می شوند :

  • زرده تخم مرغ
  •  گوشت، مانند: جگر
  •  میگو
  • لبنیات، از جمله کره، و پنیر

محدود کردن نوشیدنی ها و غذاهای با قند اضافه شده، مانند شربت ها و نوشابه ها با فروکتوز بالا

این قند اضافه شده به شما کالری اضافی بدون مواد مغذی مانند ویتامین ها و مواد معدنی می دهد، قند اضافه شده در بسیاری از دسرها، میوه های کنسرو و بسته بندی شده، شربت، نوشابه ها، آب میوه ها و نوشیدنی های غیر رژیمی یافت می شود.

همیشه مواد تشکیل دهنده بر روی بسته های غذایی را مطالعه کنید و مقدار قند اضافه شده به آن را بررسی کنید. نوشیدنی های الکلی نیز کالری بالایی دارند از مصرف انها اجتناب کنید.
اندازه مواد غذایی که انتخاب می کنید باید کوچک باشد، مقدار ماده ی غذایی موجود درهر محصول بر برچسب آن محصول حک شده است، به این برچسب های تغذیه دقت کنید.

کسانی که از غذاهای بیرون از منزل تغذیه می کنند حتما متوجه رشد اندازه ی خوراکی ها شده اند، در واقع در 40 سال اخیر اندازه غذاهای ارائه شده فست فودها بزرگتر شده است.

کاهش در سایز و اندازه ی وعده های غذایی می تواند یک راه خوب برای کم کردن کالری دریافتی باشد .

وزن مواد غذایی:

مطالعات نشان داده اند که همه ما تمایل به خوردن "وزن" ثابتی از مواد غذایی داریم. اگر وزن غذایی که مصرف می کنید را بدانید بهتر می توانید کالری که از آن دریافت می کنید را محاسبه کنید و برای کاهش وزن مسلما باید غذاها با وزن کمتر که کالری و چربی کمتری را در یک مقدار معین دارند را مصرف کنید.

به عنوان مثال، به جای یک محصول پر چرب که وزن آن 20 گرم است یک محصول کم چرب که همان وزن را دارد می تواند به کاهش دریافت کالری کمک کند. روش کمک کننده دیگر خوردن غذاهایی که حاوی مقدار زیادی از آب هستند مثل : سبزیجات، میوه هاو سوپ.

فعالیت بدنی:

فعال بودن از نظر جسمی و خوردن کالری کمتر به شما در کاهش وزن و حفظ وزن در طول زمان کمک خواهد کرد. همچنین فعالیت بدنی به شما در موارد زیر نیزکمک خواهد کرد:

  • کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، حمله قلبی، دیابت و سرطان مانند سرطان های پستان، رحم، و سرطان روده بزرگ
  •  با تقویت قلب و ریه های شما به بهتر کار کردن آن ها کمک می شود
  •  تقویت ماهیچه ها و نگه داشتن مفاصل شما در وضعیت خوب
  •  کاهش سرعت از بین رفتن استخوان ها
  •  داشتن انرژی بیشتر
  •  کمک به آرامش شما و بهتر کنار آمدن با استرس
  •  کمک به خواب شما
     

چهار نوع اصلی از فعالیت بدنی شامل فعالیت های هوازی، تقویت عضلات، تقویت استخوان و حرکات کششی است، شما می توانید فعالیت بدنی با شدت ضعیف، متوسط و شدید انجام دهید. شدت سختی این فعالیت ها بستگی به توان شما دارد.

میزان فعالیت بدنی افراد بسته به میزان کنترل وزن آنان متفاوت است. بسیاری از مردم می توانند وزن خود را با انجام150 تا 300 دقیقه(2 ساعت و30 دقیقه تا 5 ساعت) فعالیت با شدت متوسط در هفته مانند پیاده روی سریع حفظ کنند.
افرادی که می خواهند مقدار زیادی از وزن خود( بیش از 5 درصد از وزن بدن ) را از دست دهند ممکن است نیاز به انجام بیش از300 دقیقه فعالیت با شدت متوسط در هفته داشته باشند.

لازم نیست شما تمام این فعالیت ها را در یک زمان و یکباره انجام دهید بلکه می توانید آن را به دوره های کوتاه حداقل 10 دقیقه ای تقسیم کنید.
اگر مشکل قلبی یا بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، دیابت، فشار خون بالا دارید با دکتر خود در مورد اینکه چه نوع فعالیت های فیزیکی برای شما مفید است صحبت کنید. همچنین اگر شما علائمی مانند درد قفسه سینه یا سرگیجه دارید نیز با پزشک خود باید مشورت کنید.

کودکان باید حداقل 60 دقیقه یا بیشتر در هر روز فعالیت بدنی انجام دهند. بیشترین فعالیت بدنی باید فعالیت هوازی با شدت متوسط باشد. فعالیت باید متفاوت باشد و مناسب برای سن کودک و رشد فیزیکی او باشد.
بسیاری از افراد غیر فعال ممکن است انگیزه برای انجام فعالیت بدنی بیشتر نداشته باشند و در هنگام شروع  برنامه فعالیت فیزیکی، برخی از افراد ممکن است به کمک و نظارت برای جلوگیری از آسیب نیاز داشته باشند. اگر شما چاق هستید و یا اگرخیلی وقت است که فعالیت بدنی نداشته اید باید در ابتدا به آرامی و با شدت کمی شروع به فعالیت کنید. هنگامی که شروع به فعالیت می کنید، یک راه برای فعال تر بودن این است که انجام فعالیت های روزمره تان را بیشتر کنید مثلا استفاده از پله به جای آسانسور و انجام کارهای خانه و... گام بعدی این است که شروع به راه رفتن، دوچرخه سواری، شنا در سرعت آهسته کنید و پس از آن به زمان و سطح شدت فعالیتتان بیافزایید.

از دست دادن وزن باید با به دست آوردن سلامتی همراه باشد به همین علت فعالیت بدنی با شدت متوسط بهتر است .فعالیت هایی که شما از آن لذت می برید را انتخاب نمایید.
پیاده روی سریع روزانه یک راه آسان برای فعال تر بودن و بهبود سلامتی است. استفاده از یک قدم شمار و شمردن قدم هایتان در روزبسیار مفید است، سعی کنید هر روز به تعداد آن بیفزایید. نمونه های دیگر از فعالیت های فیزیکی با شدت متوسط شامل رقص، باغبانی و ایروبیک در آب است.

برای رسیدن به سلامت بیشتر، سعی قدم هایتان را از تعداد کم و زمان کم مثلا 10 تا 15 دقیقه و سه بار در هفته شروع کنید و سپس آنرا سریع تر کرده و زمان آنرا به مدت 60 دقیقه، 5 روز در هفته افزایش دهید.

تغییرات رفتاری
تغییر رفتار و یا عادات مربوط به تغذیه و فعالیت فیزیکی شما برای کاهش وزن مهم است. اولین قدم این است بفهمید کدام عادات شما منجر به پرخوری و یا یک سبک زندگی غیر فعال می شود،  گام بعدی این است کاین عادت را تغییر دهید
در زیربه  برخی از نکات ساده برای کمک به داشتن عادات سالم اشاره می کنیم:
تغییر محیط اطراف شما ممکن است احتمال پرخوری را افزایش دهد مثلا هنگام تماشای تلویزیون، هنگامی که در محل کارروی میزتان مواد غذایی در دسترس هستند، یا زمانی که با یک دوست خاص هستید، شما باید ببینید چه چیزی در شما باعث فعالیت کم می شود و انگیزه تان را برای افزایش آن از بین می برد تا بتوانید آنرا تغییر دهید.

  •  به جای تماشای تلویزیون، رقصیدن و یا رفتن به پیاده روی را انتخاب کنید
  •  اتاق استراحت در دفترخود را درست بعد از یک فنجان قهوه ترک کنید.
  • آوردن یک لباس مناسب ورزش با خود در محل کارتان که بتوانید مستقیم به کلاس ورزش بروید.
  •  بر روی تقویم خود  قرارهایی که برای ورزش یا پیاده روی دارید را به خودتان یادآوری  کنید.

رکورد خود را ثبت کنید:

ثبت سابقه مواد غذایی که مصرف کردید و میزان فعالیت فیزیکی که داشته اید به شما کمک خواهد کرد و الهام بخش شما می شود. همچنین می توانید نرخ کم و زیاد شدن وزن تان را نگه دارید. به عنوان مثال، زمانی که گزارشات شما نشان می دهد که به اهداف فعالیت بدنی خود رسیده اید و می خواهید آن را نگه دارید ثبت یک رکورد یک راه آسان برای ردیابی چگونه عملکرد شماست، به خصوص اگر شما در حال کار با یک متخصص تغذیه باشید.شما می توانید از پشتیبانی دوستان، خانواده بهره مند شوید، می توانید به  یک گروه پشتیبانی بپیوندید.
 

پاداش موفقیت:

موفقیت خود را برای رسیدن به اهداف کاهش وزن خود و یا رسیدن به دیگر دستاوردها  با کارهایی که دوست دارید انجام دهید جبران کنید، نه با مصرف خوراکی ها و نه با مواد غذایی. پاداش کاری است که از آن لذت می برید مثل، دیدن یک فیلم، یا سی دی موسیقی، گرفتن ماساژ و ...

دارو های کاهش وزن :

داروهای کاهش وزن تایید شده توسط اداره غذا و دارو ممکن است یک گزینه خوب برای برخی از افراد باشد.
اگر شما بعد از 6 ماه با استفاده از تغییر در شیوه زندگی موفق به کاهش وزن نشدید، مصرف داروها ممکن است کمک کند. شما فقط باید به عنوان بخشی از برنامه ای که شامل رژیم غذایی، فعالیت بدنی، و تغییرات رفتاری است استفاده از داروها را نیز بگنجانید.
داروهای کاهش وزن برای بزرگسالان که BMI آن ها از 30 و27  بیشتر و کسانی که در معرض خطر بیماری قلبی اند مناسب می باشد.

سیبوترامین: از اکتبر سال 2010، سیبوترامین داروی لاغری از بازار جمع شد زیرا تحقیقات نشان داد که این دارو ممکن است خطر حمله قلبی و سکته را افزایش دهد.
ارلیستات: باعث از دست دادن وزن بین 20 تا 10 کیلو می شود، گرچه برخی از افراد وزن بیشتری از دست می دهند. بسیاری این کاهش وزن در 6 ماه اول مصرف دارو رخ می دهد.
افرادی که دارو هایی با  نامهای تجارتی  Xenical مصرف می کنند نیاز دارند تا به طور منظم توسط پزشک معاینه شوند به خصوص در سال اول مصرف دارو، در طول معاینات، دکتر شما وزن شما، فشار خون و نبض و دیگر آزمایشات را چک می کند، او همچنین با شما در مورد هر گونه عوارض جانبی دارو صحبت خواهد کرد.

همچنین  داروی Alli در مورد کاهش وزن برای بزرگسالان در قالب دوز پایین تر از ارلیستات است. alli به همراه، رژیم غذایی کم چربی و فعالیت فیزیکی استفاده می شود. در مطالعات، بسیاری از افراد که این دارو را مصرف می کردند کاهش وزن مشاهده گردید.
هر دو نامهای تجارتی Xenical و alli باعث کاهش جذب چربی، کالری و ویتامین های A، D، E، K می شوند. هر دو دارو همچنین می توانید عوارض جانبی خفیف، مانند مدفوع چرب و بی اختیاری مدفوع داشته باشند.

برخی گزارش ها به بیماری کبدی پس از استفاده از ارلیستات اشاره می کنند. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا اینکه ثابت شود این دارو این عوارض را دارد یا خیر ،به هر حال بدون دستور پزشک به هیچ وجه از این دارو ها استفاده نکنید.
شما همچنین اگر در حال مصرف داروهای رقیق کننده خون  برای دیابت یا بیماری تیروئید هستید با پزشک خود در مورد مصرف دارو های لاغری ودرمان چاقی صحبت کنید. ازدکتر خود بپرسید که آیا لازم است از یک مولتی ویتامین با توجه به از دست دادن احتمالی برخی از ویتامین ها اسفاده کنید یا خیر.

دیگر داروها:

بعضی داروهای تجویزی برای کاهش وزن استفاده می شود، اما تایید شده برای درمان چاقی نیستند. آنها عبارتند از:
داروها ی افسردگی، برخی از داروها یی که برای افسردگی تجویز می شوند باعث کاهش وزن اولیه می شوند و پس از آن دوباره وزن از دست رفته به دست می آید.
دارو های درمان تشنج، دو دارو استفاده شده برای صرع، توپیرامات و زونیسامید هستند که منجر به کاهش وزن می شوند. این داروها برای اینکه برای درمان چاقی مورد استفاده قرار بگیرند در حال مطالعه می باشند.
داروها ی دیابت ،متفورمین ممکن است باعث کاهش وزن در افرادی که چاقی و دیابت دارند شود. هنوز مشخص نیست که چگونه این دارو باعث از دست دادن وزن می شود، اما نشان داده شده است به منظور کاهش گرسنگی و مصرف مواد غذایی گاه استفاده می شود.

هشدار: به هیچ عنوان بدون دستور پزشک از این داروها استفاده نکنید!

محصولات OTC) OVER THE COUNTER): به دارویی گفته می‌شود که برای تهیهٔ آن نیاز به نسخه پزشک نمی‌باشد.
برخی از محصولات OTC برای کاهش وزن است ،اما استاندارد نیست  چرا که آنها مکمل های غذایی اند نه دارویی و نباید به عنوان دارو در نظر گرفت.
با این حال، بسیاری از این محصولات دارای عوارض جانبی جدی اند و به طور کلی توصیه نمی شوند. برخی از این محصولات OTC عبارتند از:

  • افدرا: از گیاهان است و به عنوان یک مکمل غذایی به فروش می رسد. مواد تشکیل دهنده فعال در گیاه افدریننامیده می شود. افدرا می تواند کاهش وزن در کوتاه مدت ررا سبب شود ، اما آن را نیز دارای عوارض جانبی جدی مثل بالا رفتن فشار خون است.در سال 2004، فروش مکمل های غذایی حاوی افدرا در ایالات متحده ممنوع شد.
  • دیورتیک و مسهل های گیاهی: این محصولات باعث می شود شما آب بدنتان را از دست دهید و این کاهش وزن از چربی نیست. آنها همچنین می توانند سطح پتاسیم بدن شما را کاهش دهد که ممکن است مشکلات قلبی و عضلانی بوجود اورد .

جراحی های کاهش وزن:

جراحی کاهش وزن ممکن است یک گزینه مناسب برای افرادی که مبتلا به چاقی مفرط با( BMI 40 ) هستند و در درمان های دیگر شکست خورده اند و یا شرایط تهدید کننده حیات، دارند باشد
از جمله:

  • اختلال در تنفس هنگام خواب که در آن فرد یک یا چند وقفه در تنفس در حالی که خواب است دارد.
  •  کاردیومیوپاتی مرتبط با چاقی که عضلات قلب را درگیر می کند.
  •  دیابت شدید نوع 2

 

 

انواع جراحی های کاهش وزن:

دو عمل جراحی کاهش وزن متداول عبارتند از گاستروپلاستی و بای پس معده، برای گاستروپلاستی با ایجاد یک کیسه کوچک در بالای معده بیمار فضا را برای مواد غذایی و مایعاتی که معده می تواند در خود نگه دارد محدود می کنند.

برای بای پس معده، معده را با  دور زدن در اطراف بخشی از روده کوچک جمع می کنند  که در آن بسیاری از کالری هایی که می گیرید جذب نمی شود این عمل جراحی مصرف مواد غذایی را محدود وباعث کاهش کالری جذبی در بدن می شود.

با جراحی های کاهش وزن می توانید سلامت و وزن خود را بهبود بخشدید. با این حال، عمل جراحی می تواند مخاطره آمیز باشد، بسته به سلامت کلی بدن شما عوارض جانبی طولانی مدت نیز دارد اما شما باید به طور چشمگیری مصرف مواد غذایی خود را محدود کنید.
بای پس معده دارای عوارض جانبی است مانند : تهوع، احساس ناراحتی در معده، نفخ، اسهال و غش. ..این عوارض جانبی همه بخشی از یک بیماری به نام سند رمپس از بای پس معده است. ممکن است مولتی ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدنتان از راه غذا خوردن به خوبی جذب نشود و باعث کمبود مواد مغذی گردد.

پس از هر دو جراحی مادام العمر به پیگیری های طبی نیاز است. دکتر شما ممکن است یک برنامه قبل و بعد از عمل جراحی به شما بدهد که در آن رژیم غذایی، فعالیت بدنی و مهارت هایی توصیه می شود.
اگر شما فکر می کنید  می توانید از جراحی کاهش وزن بهره مند شوید، با دکتر خود مشورت کنید که آیا شما گزینه خوبی برای عمل جراحی هستید یا خیر و در مورد خطرات، منافع و انتظاراتتان صحبت کنید.

نگهداری وزن مناسب:

ماندن در وزن مناسب در طول زمان می تواند یک چالش برای بزرگسالان باشد، از دست دادن وزن یک موفقیت است اگر شما بتوانید حداقل 10 درصد از وزن اولیه خود را کم کنید و همچنین دور کمرتان کم شود(حداقل 2 سانت کمتر از اندازه قبل ) باید بتوانید وزن خود را کنترل کرده و ثابت نگه دارید .

پس از 6 ماه نگه داشتن وزن خود شما می توانید در مورد کاهش بیشتر فکر کنید اگر:
شما در حال حاضر 5 تا 10 درصد از وزن بدن خود را از دست داده باشید.
شما هنوز اضافه وزن یا چاقی داشته باشید.
کلید کاهش وزن بیشتر همان ادامه تغییرات ایجاد شده در شیوه زندگی و حفظ این تغییرات به عنوان یک راه جدید زندگی است.

 

برای دریافت رژیم آنلاین شفاجو کلیک کنید.

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید