preloader

7 علامت و نشانه که باید آن ها را جدی گرفت!


7 علامت و نشانه که باید آن ها را جدی گرفت!
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10959 اشتراک گذاری :

 

 

به علائم و نشانه های مهمی مانند کاهش وزن بدون دلیل و یا دیدن برق ناگهانی در چشم توجه کنید و بدانید در صورت مشاهده این علائم زمان مناسب برای درمان و مراقبت های پزشکی چه هنگامی است.

درد قفسه سینه،از دست دادن ناگهانی بینایی و یا گفتار، درد شدید شکم نیاز به توجه فوری پزشکی دارد و با دانستن این نشانه های ظریف باید بدانیم چه کارهایی انجام دهیم. در اینجا لیستی از هفت علائم و نشانه ای که نیاز به توجه فوری دارند آورده ایم:

1-کاهش وزن بی دلیل

از دست دادن وزن بدون تلاش ممکن است برای افرادی مانند یک رویایی باشد که به حقیقت پیوسته! اما در واقع می توان آن را نشانه ی یک مشکل سلامتی دانست. اگر شما چاق نیستید و بیش از 10 درصد از وزن بدن خود را در طول شش ماه گذشته از دست داده اید, به عنوان مثال وزن شما 68 کیلو گرم است و 7 کیلوگرم کاهش وزن داشته اید احتما با پزشک خود مشورت کنید.
تیروئید پر کار (هیپرتیروئیدی),دیابت, افسردگی, بیماری کبد, سرطان یا اختلالاتی که سبب جذب نشدن مواد مغذی می شوند از جمله شرایط مختلفی اند که می توانند سبب افت غیر قابل توضیح در وزن شما شوند.

 

2-تب و درجه حرارت بالا و مداوم

تب لزوما یک زنگ خطر است. به نظر می رسد تب نقش کلیدی در مبارزه با عفونت را بازی می کند. تب مداوم می تواند نشان دهنده یک عفونت پنهان در بدن باشد. عفونت می تواند یک عفونت ساده ی دستگاه تناسلی را شامل شود تا عفونت های جدی مانند سل. در برخی موارد سرطان های بدخیم مانند لنفوم, علت طولانی مدت یا مزمن تب است که می تواند با برخی از داروها کنترل شود.
اگر تب بیش از سه روز طول کشید حتما به دکتر خود مراجعه کنید.

 

3-تنگی نفس

تنگی نفس می تواند نشانه یک مشکل اساسی سلامت باشد. ورزش بسیار شدید، حرارت شدید، چاقی و ارتفاع بالا همه ممکن است باعث تنگی نفس شوند. در خارج از این نمونه ها، تنگی نفس به احتمال زیاد نشانه ای از یک مشکل سلامتی است. اگر شما تنگی نفس غیر قابل توضیح به خصوص به طور ناگهانی و شدید دارید به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشید.
علل تنگی نفس ممکن است بیماری مزمن انسداد ریه، برونشیت، آسم، ذات الریه, آمبولی ریوی و همچنین دیگر مشکلات قلبی و ریوی باشد. مشکل در تنفس نیز می تواند با یک حمله شدید رخ دهد مثلا با یک اتفاق ناگهانی و استرس زا که باعث واکنش های شدید جسمی می شود. این نوع تنگی نفس خطر جدی و علت مربوط به سلامتی فرد ندارد.


 

4-تغییرات غیر قابل توضیح در عادات دفع

مواردی که برای اجابت مزاج طبیعی در نظر گرفته شده به طور گسترده ای متفاوت است. اگر شما متوجه تغییرات غیر معمول و یا غیر قابل توضیحی در این خصوص شدید با پزشک خود مشورت کنید مانند:
• مدفوع خونی، سیاه رنگ یا قیری رنگی
• اسهال مداوم یا یبوست
• تکرر غیر قابل توضیح در اجابت مزاج
تغییر در عادات روده می تواند به علت وجود یک عفونت ویروسی یا انگلی مانند مانند کمپیلوباکتر و سالمونلا و یا یک عفونت باکتریایی باشد دیگر علل بیماری می تواند شامل روده تحریک پذیر و یا سرطان روده بزرگ باشد.

 

5-گیجی یا تغییر شخصیت

اگر به طور ناگهانی دچار علائم زیر شدید به دنبال درمان پزشکی باشید :
• ضعف مهارت های ذهنی و تفکر
• مشکل در داشتن تمرکز و یا تغییر توجه
• تغییر رفتار
این تغییرات می تواند با بسیاری از مشکلات از جمله عفونت، تغذیه نامناسب، سلامت روان و یا داروهای خاصی ایجاد شود.

 

6-احساس سیری زودرس پس از خوردن اندک

اگر شما به طور مداوم احساس سیری زودتر از زمان طبیعی و یا بعد از خوردن غذا یی کمتر از حد معمول می کنید باید توسط یک پزشک متخصص معاینه شوید. این احساس شناخته شده به عنوان سیری زودرس، همچنین ممکن است با تهوع، استفراغ، نفخ و یا کاهش وزن همراه باشد. اگر چنین است، مطمئن شوید که به دکتر خود در مورد این علائم و نشانه ها درست و دقیق توضیح می دهید.
علل احتمالی ایجاد سیری زودرس شامل بیماری ریفلاکس، معمولا به عنوان GERD شناخته شده است که دلیل زخم های گوارشی می باشد و در برخی موارد یک مشکل جدی تر مانند سرطان لوزالمعده می تواند عامل بروز این نشانه باشد.


 

7-دیدن فلش های نورانی

نقطه های نورانی و روشن که چشمک می زند گاهی نشان دهنده میگرن است در موارد دیگر دیدن نور می تواند جداشدگی شبکیه را نشان دهد. مراقبت های پزشکی فوری می تواند به جلوگیری از افت دید دائمی کمک کند.

منبع: mayoclinic
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید