preloader

حرف زدن در خواب


حرف زدن در خواب
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 13513 اشتراک گذاری :

آیا تا به حال به شما گفته شده که در خواب چیزی زمزمه می کردید؛ در حالی که خودتان کاملا از این کار خود  بی اطلاع بوده اید !  یا شاید فرزند خود را در حال فریاد در خواب در اواخر شب  دیده اید  و یا همسرتان در خواب یک راز خود را که شما  تا آن زمان نمی دانسته اید فاش کرده باشد و... جای تعجب نیست اگر شما در خواب پاسخ های تک هجا یی نیز دریافت کنید! یادتان باشد کسی که در خواب حرف میزند معمولا در بیداری آن ها را به خاطر نمی آورد.

صحبت کردن در خواب خود می تواند یک چیز خنده دار باشد. شاید شما  در خواب یک مکالمه ی  ناخودآگاه با همکاران و یا با یک عضو از خانواده تان در نیمه شب داشته باشید. در اینجا ما به شما می گوییم که چگونه به مبارزه با علل خواب آلودگی و خستگی بپردازید تا این اتفاق کمتر برایتان پیش آید.

حرف زدن در خواب چیست؟

صحبت کردن در خواب و یا somniloquy، عمل حرف زدن در خواب است که ممکن است یک رفتار غیر طبیعی که در طول خواب صورت می گیرد  باشد که یک نوع اختلال در خواب است و یا اینکه یک اتفاق بسیار معمولی باشد که معمولا یک مشکل پزشکی در نظر گرفته نمی شود.

پچ پچ های شبانه ممکن است بی ضرر باشند اما گاهی اوقات برای شنوندگان توهین آمیز و مبتذل است. حرف زدن در خواب به طور معمول در هر بار بیش از 30 ثانیه نیست ، اما برخی از افراد چند بار در طول یک شب صحبت می کنند.

ممکن است این حرف زدن ها فوق العاده بلند و واضح، و یا اینکه کلمات زیر لبی و سخت برای تشخیص بیان شود .صحبت کردن ممکن است ساده و یا طولانی به نظر برسد. سخن گفتن  در خواب معمولا مانند صحبت کردن با خود به نظر می آید اما گاهی اوقات، مانند مکالمه با دیگران است. آنها ممکن است زمزمه وار یا به صورت فریاد باشد اگر شما یک اتاق خواب مشترک با کسی که در خواب صحبت می کند دارید ممکن است نتوانید به اندازه ی کافی چشم بر هم گذاشته و بخوابید!

چه کسی در خواب با دیگران حرف می زند؟

بسیاری از افراد در خواب با خودشان صحبت میکنند. نیمی از تمام بچه ها در سنین بین 3 تا 10 سالگی در حالی که خوابند صحبت می کنند و تعداد کمی از بزرگسالان - در حدود 5٪ - بعد از آنکه به رختخواب می روند مکالمه دوستانه را با کسی در خواب شروع می کنند! حرف زدن  می تواند گاهی اوقات و یا هر شب باشد در سال 2004 نظرسنجی نشان داد که بیش از 1  نفر از هر 10 کودک در خواب خود  چند شب در هفته  صحبت می کنند .تعداد دخترانی که در خواب  صحبت می کنند  به اندازه ی پسران است و برخی ازکارشناسان فکر می کنند صحبت کردن در خواب ممکن است ارثی باشد.

اینکه به شما بگویند در خواب حرف می زنید سخت است . معمولا، مردم به شما خواهند گفت، شنیده ام در خواب  و در طول شب فریاد می زنید  یا در حالی که شما در حال  چرت زدن هستید سخن می گویید شاید کسی ممکن است از این رفتار شما شکایت کند که باعث شده در تمام طول شب بیدار بماند!

چه چیزی باعث صحبت کردن در خواب می شود؟

شما ممکن است فکر کنید  تنها زمانی که خواب می بینید ممکن است در خواب صحبت کنید اما دانشمندان هنوز مطمئن نیستید که تنها خواب دیدن بتواند با چنین پچ پچ های زودگذر و واهی شب مرتبط باشد. صحبت کردن می تواند در هر مرحله از خواب رخ دهد.

صحبت در خواب معمولا به خودی خود رخ می دهد و اغلب بی ضرر است. با این حال، در برخی موارد، ممکن است نشانه ای از یک بیماری جدی یا  اختلال در خواب و یا سلامت فرد باشد.

REM  یا اختلال رفتار خواب  وRBD  یا ترس از خواب دو نوع اختلال خواب هستند که باعث می شود تا فرد در طول خواب فریاد بزند. به این حالت وحشت از خواب نیز گفته می شود وحشت شبانه، معمولا شامل جیغ ترسناک، تکان های بدن و لگد زدن است. این مسئله ی برای کسی که کنار چنین فردی زندگی می کند سخت است .کودکان مبتلا به وحشت خواب معمولا در خواب صحبت کرده  و راه می روند. افراد با اختلالRBD ، اغلب در خواب فریاد زده و خرخر می کنند و در هنگامی که خواب می بینند بدنشان عکس العمل های شدیدی نشان می دهد .

همچنین صحبت کردن در خواب می تواند با راه رفتن در خواب و اختلالات تغذیه ای مربوط به خواب شبانه ( (NS-REDاتفاق بیفتد وضعیتی که در آن فرد در حالی که خواب است؛ می خورد.

موارد دیگری که ممکن است باعث حرف زدن در خواب شود عبارتند از:

برخی داروها

استرس و هیجان

تب

اختلال در سلامت روان

سوء مصرف مواد


چگونه می توان صحبت کردن در خواب را درمان کرد؟

اگر شما به عنوان فردی بالغ در خواب به طور ناگهانی حرف می زنید و یا رفتارهایی شامل ترس، جیغ و یا اعمال خشونت آمیز دارید و همینطور اگر پچ پچ های ناخودآگاه شما در خواب، هم اتاقی تان را آزار می دهد؛ بهتر است با یک متخصص خواب ملاقات داشته و از او مشاوره بخواهید.

اگر فکر می کنید فرزندتان مشکلات خواب دارد یک وقت ملاقات با پزشک متخصص اطفال او بگذارید.

یک متخصص خواب از شما میخواهد تا بگویید چه مدت است که در خواب حرف می زنید. شما باید از اطرافیان خود بخواهید تا جواب این سوال را دقیق بدهند به خاطر داشته باشید، ممکن است این رفتار شما از کودکی شکل گرفته و از کودکی شروع به حرف زدن در خواب کرده باشید.

هیچ آزمایش خاصی برای تشخیص صحبت کردن در خواب وجود ندارد .با این حال، اگر شما نشانه هایی از اختلال خواب داشته باشید دکتر شما ممکن است آزمایشاتی، مانند مطالعه خواب یا ضبط خواب(polysomnogram)  را تجویز کند. 

درواقع حرف زدن درخواب به ندرت نیاز به درمان پیدا می کند با این حال، صحبت کردن شدید در خواب ممکن است نتیجه یکی دیگر از اختلالات خواب یا وضعیت پزشکی جدی تری باشد که می تواند درمان شود. مورد گزینه های درمان، با دکتر خود مشورت کنید.

چگونه می توان مقدار صحبت کردن در خواب را کاهش داد؟

در واقع هیچ راه شناخته شده ای برای کاهش صحبت کردن در خواب وجود ندارد. اجتناب از استرس و داشتن خواب کافی احتمال دارد صحبت در خواب را کم کند.

به یاد آوردن خاطرات خواب می تواند به شناسایی الگوهای خواب شما کمک کند .همچنین ممکن است به دکتر شما نیز در پیدا کردن یک مشکل اساسی که باعث بروز این مسئله شده کمک کند.در یک دفتر،خاطرات خواب های خود رابه مدت دو هفته بنویسید.

به زمان خواب خود توجه داشته باشید ،اینکه چه زمانی به خواب رفته و چه زمانی بیدا می شوید.

همچنین در مورد موارد زیر شرح کاملی بنویسید:

  • نوع داروهای شما  و زمان و روز ی که از آن مصرف می کنید
  • آنچه شما هر روز می نوشید و زمان آن نوشیدنی های کافئین دار به خصوص کولا، چای و قهوه
  • زمانی که ورزش می کنید

 

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید