preloader

انواع فرم بدن در زنان و مردان


انواع  فرم بدن در زنان و مردان
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 13520 اشتراک گذاری :

نوع فرم بدنی در زنان و مردان، چگونگی رژیم غذایی هر فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. نوع بدن خود را  بشناسید دانستن اینکه آیا اکتومورف و اندومورف هستید یا مزومورف می تواند به شما در برنامه ورزشی و غذایی تان کمک کند . در اینجا 3 نوع بدنی در مردان و زنان را توضیح داد ه ایم.


1.اکتومورف

اکتومورف یک مرد یا زن لاغر معمولی است. در این نوع  فرم اسکلت بندی ساخت عضلات کم است و مفاصل کوچک اند. معمولا اکتومورف ها دارای اندام بلند و باریک با عضلات رشته  ای اند شانه تمایل به نازک  بودن با عرض کم دارد . این نوع بدن به دلیل سوخت و ساز سریع  نسبت به افزایش وزن مقاوم است  به عبارت دیگر، ectomorphs اغلب قادر به پرخوری اند در حالی که افزایش وزن ندارند یا خیلی کم اضافه وزن پیدا می کنند. این نوع بدن عمدتا جرم کمی دارد به عنوان مثال تمایل دارند که چربی بدن کمی ذخیره کنند و به آرامی عضلات و مفاصل کوچک بسازند از آنجا که بدن آنها چربی کمی دارد و به طور طبیعی استخوان و عضلات وزن کمی دارند در نتیجه  مقیاس BMI کم می شود. این عدم جرم بدان معنی است که ectomorphs زن تمایل دارند که شکل بدن خطی تر ی داشته باشند.


صفات اکتومورف

• اسکلت ظریف و استخوان ها ساختار کوچکی دارند
• ریز نقش
• قفسه سینه صاف
• شانه ها کوچک
• لاغر
• توده عضلانی بدون چربی
• سخت وزن اضافه می کنند
• سوخت و ساز سریع


Ectomorphs

آن ها بسیار سخت وزن اضافه می کنند ، سوخت و ساز بدن سریع است و کالری را  با سرعت بالا می سوزاند. برای بدست آوردن وزن نیاز به مقدار زیادی کالری است .همچتین تمرینات باید کوتاه و با تمرکز شدید روی  عضلات بزرگ باشد . مکمل غذایی نیز قطعا توصیه می شودمکمل پروتئین  باید قبل از خواب  برای جلوگیری از کاتابولیسم عضلانی در طول شب خورده شود. به طور کلی، ectomorphs  ها می توانند به راحتی چربی از دست دهند و به این دلیل  باعث می شود تا کاهش وزن به عضلات منتهی شود با این حال، حتی لاغرترین افراد هم  می توانند حجم اضافه کنند. بله، برای آن ها سخت تر است  اما شدنیست.


2.مزومورف

مزومورف دارای یک ساختار استخوانبندی بزرگ با عضلات بزرگ اند و  بدن به طور طبیعی ورزشی است  بهترین نوع بدن برای بدنسازی این نوع بدن ها هستند  آنها بسیار آسان کاهش و افزایش وزن دارند و به طور طبیعی قوی اند  و پتانسیل  کاملی برای ساخت عضلات دارند.


صفات  مزومورف

• ورزشی
• بدن به طور کلی سخت
• عضلات خوب
• شکل بدن مستطیلی
• قوی
• عضله به راحتی اضافه می شود
• چربی به راحتی  سوخته می شود( سریعتر از ectomorphs)

فرم بدنی مزومورف بهترین پاسخ را به  تمرین می دهند و نتایج معمولا بسیار سریع دیده می شوند، به خصوص برای مبتدیان. آنها به راحتی چربی اضافه می کنند این به این معناست که آنها باید کالری دریافتی خود را بشمارند و مراقب باشند  . معمولا ترکیبی از تمرین های قدرتی و هوازی بهترین نتیجه را  می دهد
فرم بدن مزومورف نوع بدن مطلوب برای مردان است. با این حال، زنان mesomorphic زیاد خوش شانس نبوده اند ! در حالی که توده عضلانی بدن آن ها  تا حد زیادی شبیه مردان است و قوی هیکل اند  و این حالت معمولا کمتر مورد علاقه زنان است زنان Mesomorphic که تمرین می کنند  باید  نوع بدن خود را در نظر بگیرند با تمرینات قدرتی  انقباض فیبرهای عضلانی قادر به رشد سریع بسیار بزرگتر از معمول هستند  و آن ها که  نمی خواهند هیکل عضلانی داشته باشند باید در انتخاب ورزش خود مراقب باشند . بر خلاف  ectomorphs ها که در به دست آوردن عضله با مشکل بزرگی مواجهندmesomorphs  می توانند حتی به طور اتفاقی هم عضله بدست آورند. این به این معنی است که زنان mesomorphic اغلب در پایان دوره ورزشی بزرگتر و حجیم تر از زمانی که شروع می کنند می شوند  به عبارت دیگر، به جای اینکه لاغر شوند بنظر چاق تر می شوند  شما باید به یاد داشته باشید که عضلات متراکم تر از چربی هستند . بنابراین، اگر شما به جای کاهش وزن افزایش وزن داشتید ممکن است این به خاطر وزن عضلات باشد .که در نهایت این  رشد توانایی شما را  را برای سوزاندن چربی افزایش می دهد. بنابراین سعی کنید دلسرد نشوید
اگر شما یک مزومورف هستید  که می خواهد وزن از دست دهد  و سایز کم کند  باید چربی را از طریق رژیم غذایی و تمریناتی که برای نوع بدن شما مفید است بسوزانید برنامه تمرینی مناسب برای Mesomorphsها هنگامی که می خواهند وزن کم کنند  نمرینات قدرتی بر روی عضلات خاصی از بدن که مورد نیاز است می باشد.

مشکل دیگری که زنان mesomorphic با آن مواجه هستند ، این است که در تلاش به منظور کاهش حجم بدن خود ممکن است بیش از حد ورزش کرده و یا کالری مصرفی را بیش از حد و به شدت محدود کنند که باعث از دست دادن چربی بیش از حد شود  از نظر بیولوژیکی، بدن زنان درصد چربی بیشتری نسبت به بدن  مردان دارد  به این ترتیب طبیعت آنان را برای بارداری تجهیز کرده است . بر خلاف ectomorphs ها که  اسکلت های ظریفی دارند  و به طور طبیعی چربی کمتر و عضله کمتراز mesomorphs دارند  ، در mesomorphs اگر درصد چربی بدن بسیار کم شود استخوان ها و عضلات به طور اغراق آمیزی بزرگتر.به نظر می آیند  بخصوص اگر تمرین شامل بلند کردن وزنه باشد عضلات بسیار مشخص می شوند بنابراین، در نتیجه یک   بدن مردانه  و عضلانی به فرد می دهد که همراه با  رگ ها و عضلات برامده و مشخص است. بنابراین بهتر است هدف و بدن خود را قبل از شروع تمرینات بشناسید .

 

3.اندومورف

نوع بدن اندومورف حجیم و به طور کلی نرم است. اندومورف به راحتی. فرم چربی را می گیرد  در اندو مورف معمولا اسکلت کوتاه و پهن با پاهایی ضخیم است عضلات قوی هستند، به خصوص بالای پاها  اندومورف به طور طبیعی در تمرینات پا قوی هستند.

 

صفات اندومورف

• بدنی نرم
• عضله و چربی به راحتی افزایش می یابد
• به طور کلی کوتاه اند
•  ساختاری ضخیم و تنومند
• هیکل گرد
• به سختی چربی از دست می دهند
• سوخت و ساز بدن آهسته است


هنگامی که شما متوجه می شوید  اندومورف هستید  باید بدانید از بدو تولد تمایل برای به دست آوردن وزن در ژن های شما است. این تقصیر شما نیست که شما به راحتی وزن اضافه  می کنید هنگامی که بدن خود را بشناسید دیگر نمی توانید خود را سرزنش کنید بدن خود را  در مورد اینکه چگونه پتانسیل بدن خود را به حداکثر برسانید آموزش دهید
به عنوان یک اندومورف، شما ممکن است احساس کنید که بدن تان  به ورزش جواب نمی دهد  و یا در برابر کاهش وزن مقاومت می کند با این حال، این به آن معنی نیست که حتما دارای اضافه وزن و یا حتی چاق  می شوید  سیستم های داخلی نظارتی وزن بدن شما را ممکن است ضعیف عمل کنند  اما این بدان معنا نیست که سر خود وزن اضافه شود. به عبارت دیگر، شما باید با ایجاد یک سری کار های آگاهانه، تلاش کنید تا  اعمال حیاتی  بدن خود را  با فعالیت ها هماهنگ کنید. اگر بدن شما به طور غریزی به شما برای فعالیت نه می گوید  ، باید مطمئن شوید که  حتما ورزش بخشی از زندگی روزمره شما بشود . اگر سوخت و ساز بدن شما  تنبل است، شما نیاز به خوردن مواد غذایی مناسبی که سوخت و ساز بدن تان را افزایش دهد دارید  ساده، شما نیاز دارید  بدن خود را با ورزش و تغذیه مناسب نوع بدن تان هماهنگ کنید.


• عضلات به خوبی تعریف نشده
هنگامی که تمرین می کنید ، فرم اندومورف بسیار آسان افزایش  وزن پیدا می کند . متاسفانه، بخش بزرگی از این افزایش وزن برای عضلات نیست. برای جلوگیری از افزایش چربی در نوع  اندومورف باید همیشه حرکات هوازی و تمرین با وزنه باشد
معمولا تا زمانی که فرد دارای یک مصرف پروتئین بالا در رژیم غذایی خود است نیاز به مصرف مکمل نمی باشد
فرم اندومورف لازم نیست چاق شود. در واقع، حتی نباید چربی بیاورد. این فرم  در زنان زیبایی اندامشان را دو چندان می کند آن ها می توانند هر نوع لباسی بپوشند زیرا بدنشان دارای منحنی است  در حالی که بدن اندومورف ها فاقد آن است  . پس چه نقطه ضعفی در این فرم بدن  است؟ این فرم بدنی  یک نقطه ضعف دارد  و آن این است که باید  سخت تر نسبت به هر یک از انواع دیگر بدن برای کنترل درصد چربی خود کار کند  اما هنگامی که شما این کار را انجام دهید  بدن شما می تواند فوق العاده دیدنی و جذاب شود.


ترکیبی از انواع فرم های بدن

بدن ها در واقع، بیشتر ترکیبی از دو نوع فرم بدنی اند . ترکیبات اکتومورف / مزومورف و یا مزومورف / اندومورف. معمولا  پیدا کردن یک مزومورف خالص غیر معقول است و رسیدن همه بدن ها به  دستاوردهای  حاصل از ورزش اندومورف غیر منطقی است  .
با توجه به اطلاعات فوق هر فرد  باید قادر به شناسایی نوع بدن خود باشد. همچنین به بهینه سازی رژیم غذایی و تمرینات خود  با توجه به نوع بدن بپردازد  
برای مثال در ترکیبی از یک اکتومورف و مزومورف. استخوان  بندی کوچک است و بسیار آسان عضله ساخته می شود و هم آسان از بین می رودهمچنین  تغذیه آن باید بیشتر از  سبزیجات  و دریافت  کمتر کربوهیدرات ، پروتئین بدون چربی و مکمل چربی با روغن ماهی و دانه کتان باشد .

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید