preloader

سبزیجات سالمی که شما میلی به مصرف آنها ندارید


سبزیجات سالمی که شما میلی به مصرف آنها ندارید
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11088 اشتراک گذاری :

فکر می کنید شما از طعم سبزیجات متنفرید؟ اگر شما از مصرف این مواد غذایی فوق العاده فقط به دلیل اینکه از طعم آن ها متنفرید  اجتاب می کنید سعی کنید از ترفند های پخت و پز شیرین استفاده کنید و به آن ها موادی بیفزایید که کاملا خوشمزه شوند.

شما تنها نیستید. جوانه های چشایی ما طعم تلخی در مواد غذایی را در چند دقیقه بین زبان و مغز مخابره می کنند. این ویژگی باعث شد تا انسان های اولیه و غار نشینان از خطر مصرف گیاهان وحشی و سمی محافظت  شوند.  به علاوه، یک نفر از هر چهار فرد بالغ از نظر ژنتیکی نسبت به تشخیص طعم ها و مزه ها حساس تر است  و جوانه های چشایی متمرکز تری دارد  که باعث می شود تا فرد  تشخیص دهنده ی طعم فوق العاده  ای شود. جوانه های چشایی در این افراد  تا 6 بار قوی تر عمل می کنند  و یک حساسیت خاصی به مواد شیمیایی تلخ دارند.  متاسفانه، بسیاری از سالمترین سبزیجات طعم تلخ  دارند و  این به دلیل مواد شیمیایی طبیعی است که آنها را شفابخش می کند بسیاری از ما اغلب به طور مرتب از مصرف این مواد که محافظ قلب و ضد سرطان هستند شانه خالی می کنیم.

در ادامه در مورد انتخاب چگونگی  طبخ آنها و دلایل ضروری بودنشان  مطالبی را بیان خواهیم کرد.

چغندر

به این صورت امتحان کنید: مخلوط چغندر رنده شده با آب لیمو، کشمش زرد، و کرفس  با کباب و سرکه.
در مطالعات حیوانی، رنگدانه  هایی که مسئول رنگ متمایل به ارغوانی  و قرمز چغندر هستند  به نام  betacyanin، سموم سرطان  را تحریک  و خلع سلاح می کنند. طعم و مزه چغندر از ژئوسمین است که  یک نوع ماده شیمیایی دارای قدرت مبارزه با سلول های سرطانی می باشد.

کلم بروکلی

به این صورت امتحان کنید: سعی کنید آن را با سیب زمینی بخار پز و یا  ساقه کلم بروکلی با کمی سیر در کمی روغن زیتون  سرخ کنید.

یک آنتی اکسیدان به نام سولفورافان است که باعث می شود کلم بروکلی  تلخ مزه شود این ماده  سبب می شود تا از ترویج  سلول های  سرطانی جلوگیری شود. دیگری، ایندول 3 است  که مطالعات صورت گرفته توسط  دانشمندان نشان داد این ماده می تواند از رشد تومور و تغییرات پیش سرطانی مشکوک در داخل سلول های دهانه رحم در زنان جلوگیری کند.


کلم بروکسل


به این صورت امتحان کنید: سعی کنید آن را با تکه های پیاز کباب کرده و با  سرکه میل کنید.
این کلم نیز از خانواده ی  کلم بروکلی است و  مقدار زیادی سولفورافان تلخ و ترکیباتی به نام ایزوتیوسیانات دارد  که از مواد سرطان زا در بدن  را قبل از آن که آن ها  بتوانند  کار خود را انجام دهند سم زدایی می کند.  در یک مطالعه توسط محققان هلندی مشخص شد  بچه هایی که  ازجوانه بروکسل در روز به مدت سه هفته خوردند 28 درصد کمتر دچار آسیب های ژنتیکی نسبت به  کسانی که نخوردند شدند  (یک علت آسیب ژن ریشه سرطان است )

کلم


به این صورت امتحان کنید: سعی کنید آن را اینگونه  طبخ  کنید کلم قرمز، سیب خرد شده (پوست آنرا نکنید  برای قدرت آنتی اکسیدانی بیشتر)، و کشمش در آب سیب.
خوردن کلم چند بار در هفته می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه، پروستات، ریه و روده بزرگ را کاهش دهد. در یک مطالعه  بر روی 300 زن چینی مشاهده شد افرادی که بالاترین سطح ایزوتیوسیانات  در خون را از مصرف کلم داشتند  خطر ابتلا به سرطان پستان در آن ها  نسبت به افراد  دیگر در پایین ترین سطح بود.


بادمجان


به این صورت امتحان کنید: با قلم مو آغشته به روغن زیتون کمی آن ها را چرب کنید کمی  پونه کوهی بپاشید و در فر بگذارید.
همه انواع بادمجان سرشار از اسید کلروژنیک تلخ است  که در برابر ساخت پلاکت ها  که  تهدید کننده قلب اند  و در دیواره رگ ها تشکیل می شوند  محافظت میکند  دانشمندان می گویند بادمجان کلسترول را کاهش داده و به  دیواره رگ ها فرصت  استراحت می دهد  و می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش دهد.
 

کیل (Kale)

به این صورت امتحان کنید: در سیب طبیعی برای جبران تلخی آن را بپزید.
متاسفانه این سبزی ارزشمند در ایران بسیار کمیاب است. کیل ترکیباتی به نام گلوکوزینولات دارد که به نظر می رسد با آنزیم های فعال برای مبارزه با سرطان کبد کمک کننده است .


اسفناج


به این صورت امتحان کنید: آن را تازه و خام مصرف کنید . با چاشنی های درست و ادویه مخصوص سالاد یا با پوره تمشک ، سرکه بالزامیک و کمی روغن  کانولا یا روغن زیتون.
احتمالا به لطف سطح بالای ویتامین های A ، B6، C  و K و ریبوفلاوین، به علاوه مقادیر زیادی از منگنز، فولات، منیزیم، آهن، و کلسیم و همچنین حاوی لوتئین آنتی اکسیدان سالم ترین غذای  گیاهی در جهان است. که  از شبکیه در چشم شما محافظت می کند  و از آسیب و از دست دادن بینایی جلوگیری می کند.

اگر شما دغدغه مبارزه با این بیماری را دارید، به طرح جامع ملی کرشمه بپیوندید...

منبع: RD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید