preloader

کبد چرب و یا استتاتوز


کبد چرب و یا استتاتوز
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11307 اشتراک گذاری :

 

کبد چرب یا استتاتوز یک اصطلاح است که تجمع چربی در کبد را توصیف میکند.  در حالی که وجود برخی از چربی ها در کبد شما طبیعی است و بیش از 5 تا 10 درصد از وزن کبد شما چربی است. کبد چرب یک بیماری قابل برگشت است که می تواند با تغییر رفتار حل و فصل شود.
 

این حالت اغلب بدون علامت است و به طور معمول آسیب دائمی ایجاد نمی کند


کبد دومین عضو بدن است. عملکرد کبد فیلتر هر گونه مواد مضر از خون در روند خوردن و آشامیدن ما  است اگر بیش از حد چربی در کبد باشد این فرایند قطع می شود  کبد معمولا خود را با بازسازی سلول های کبدی جدید زمانی که سلول های قدیمی آسیب دیده اند ترمیم می کند.  زمانی که صدمات تکرار می شود کبد دچار زخم دائمی می شود.  این حالت سیروز نامیده می شود.
کبد چرب بیماری شایعی است.  حدود 10 تا 20 درصد از آمریکایی ها بیش از حد چربی در کبد خود دارند  اما هیچ التهاب یا آسیبی موجود نیست.  اغلب موارد کبد چرب در افراد بین سنین 40 تا 60 سال رخ می دهد.  وقتی کبد چرب اغلب توسط یک بیماری زمینه ای تشخیص داده می شود که  اگر علت  به رسمیت شناخته نشده و درمان نشود ممکن است باعث آسیب به کبد شود.

نشانه ها و علائم کبد چرب

 

کبد چرب معمولا هیچ علائم مرتبطی ندارد.  فرد ممکن است خستگی یا ناراحتی مبهم شکمی را تجربه کند و کبد ممکن است کمی بزرگ شود  . دکتر شما می تواند طی یک آزمایش  فیزیکی  این التهاب را تشخیص دهد.  اگر کبد شما ملتهب شود، ممکن است دچار کاهش اشتها، کاهش وزن، درد شکم، ضعف و سرگیجه شوید

 

علل کبد چرب چیست؟

شایع ترین علت کبد چرب اعتیاد به الکل و نوشیدن زیاد است . در بسیاری از موارد، پزشکان نمی دانند چه چیزی باعث ایجاد کبد چرب در چنین افرادی می شود .عملکرد کبد در چنین افرادی زمانی که بدن بیش از حد چربی ایجاد می کند  نمی تواند آن  را به  اندازه کافی سریع بسوزاند و تجزیه کند .  چربی اضافی در سلول های کبدی تجمع می یابد و به شکل بیماری کبد چرب بروز می کند.  داشتن یک رژیم غذایی با چربی بالا ممکن است به طور مستقیم باعث ایجاد کبد چرب شود.
علاوه بر اعتیاد به الکل،از دیگر علل شایع کبد چرب شامل:
چاقی
چربی خون، و یا سطح چربی خون بالا
دیابت
وراثت ژنتیکی
کاهش وزن سریع
اثر جانبی برخی از داروها، از جمله آسپیرین، استروئیدها، تاموکسی فن، و تتراسایکلین

 

انواع کبد چرب چیست؟

چهار نوع کبد چرب وجود دارد


کبد چرب غیر الکلی (NAFL)  

زمانی که کبد در تجزیه چربی ها مشکل دارد ایجاد شده و باعث تجمع چربی در بافت کبد می شود  علت آن ربطی به الکل ندارد. بیش از 10 درصد از کبد چرب از این نوع است.

 

کبد چرب الکلی


کبد چرب الکلی اولین مرحله از بیماری کبد مربوط به الکل است.  خسارت نوشیدن زیاد متوجه کبد است که نمی تواند چربی را تجزیه کند. پرهیز از الکل احتمال دارد باعث شود چربی کبد کمتر شود.  در عرض شش هفته مصرف نکردن الکل، چربی ناپدید می شود. با این حال، در صورت استفاده بیش از حد الکل سیروز ممکن است توسعه یابد.
 

استئاتوهپاتیت غیرالکلی (NASH)

هنگامی که چربی به اندازه نیست باعث خواهد شد کبد متورم شود. اگر علت اصلی آن از الکل نیست، آن را استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH) می نامند. این بیماری می تواند عملکرد کبد را مختل کنند.
علائمی را که می توان با این بیماری دید  شامل:
از دست دادن اشتها
حالت تهوع
استفراغ
درد شکم
زردی پوست (یرقان)
اگر درمان نشود، NASH  می تواند تا زخم کبد و نارسایی کبد پیشرفت کند


کبد چرب حاد بارداری

کبد چرب حاد از عوارض نادر حاملگی است که می تواند تهدید کننده زندگی باشد.
علائم از سه ماهه سوم آغاز خواهد شد و شامل:
تهوع و استفراغ مداوم
درد در بالای سمت راست شکم
زردی
ضعف عمومی
زنان باردار این بیماری را نشان می دهند .  بسیاری از زنان پس از زایمان بدون عوارض پایدار بهبود می یابند

چه کسی در معرض خطر کبد چرب است؟

کبد چرب از چربی های اضافی در کبد ایجاد میشود، پس اگر دارای اضافه وزن و چاقی هستید بیشتر احتمال ابتلا به این بیماری را دارید ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 نیز ممکن است خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش دهد.  تجمع چربی در کبد سبب مقاومت به انسولین است، که شایع ترین علت دیابت  نوع 2 می باشد که ممکن است خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش دهد این عوامل با هم مرتبط هستند:
مصرف زیاد الکل
مصرف بیش از حد توصیه شده برخی داروهای مسکن، مانند استامینوفن

بارداری

کلسترول بالا
سطوح بالای تری گلیسیرید

  سوء تغذیه
 سندرم متابولیک
 


چگونه کبد چرب تشخیص داده میشود؟

در معاینه فیزیکی کبد چرب ملتهب است، دکتر شما می تواند آن را با بررسی شکم شما تشخیص دهد.  اگر شما تجربه خستگی یا از دست دادن اشتها را دارید با دکترتان در میان بگذارید  همچنین، دکتر شما ممکن است در مورد سابقه مصرف الکل، دارو، و مکمل هایی که استفاده می کنید سوال کند.


آزمایش خون


در یک آزمایش خون معمولی دکتر شما ممکن است دریابد که آنزیم های کبدی بالاتر از حد طبیعی هستند. این آزمایش مستقیما کبد چرب را تشخیص نمی دهد  تجزیه و تحلیل بیشتری برای پیدا کردن علت التهاب لازم است.
 

سونوگرافی


چربی در کبد شما به عنوان یک منطقه سفید در تصویر سونوگرافی نشان داده خواهد شد. مطالعات تصویربرداری دیگر نیز ممکن است انجام شود، مانند سیتی اسکن یا ام آرآی. مطالعات تصویربرداری می تواند چربی در کبد را شناسایی کند اما آنها نمی تواند به دکتر برای  اعلام هر گونه آسیب بیشتر کمک کند.
 

بیوپسی کبد


در بیوپسی کبد، دکتر شما یک سوزن به داخل کبد وارد کرده و یک قطعه از بافت  را برای معاینه جدا می کند.  دکتر شما به شما یک بی حسی موضعی برای کاهش درد می زند  . این تنها راه خاص برای تشخیض کبد چرب است انجام  بیوپسی را دکتر شما تعیین می کند.

چگونه کبد چرب درمان می شود؟


یک داروی خاص یا عمل جراحی برای درمان کبد چرب وجود ندارد . در عوض، دکتر شما برای کاهش عوامل خطر راهکار هایی ارائه می دهد. این توصیه ها عبارتند از:

 محدود کردن و یا اجتناب از نوشیدنی های الکلی
مدیریت کلسترول
کاهش وزن
کنترل قند خون


اگر شما به کبد چرب به دلیل چاقی و یا عادات تغذیه ای ناسالم مبتلا شده اید  دکتر شما ممکن است بخواهد تا شما فعالیت بدنی را افزایش دهید و انواع خاصی از مواد غذایی را از رژیم غذایی خود حذف کنید . کاهش تعداد کالری که شما هر روز می خورید می تواند به شما درکاهش وزن و التیام کبد کمک کند.
شما همچنین می توانید بیماری کبد چرب را با کاهش یا حذف غذاهای چرب و غذاهای پر شکر از رژیم غذایی خود بهبود بخشید غذاهای سالم مانند میوه، سبزیجات و غلات سبوس دار را انتخاب نمایید. جایگزین چربی گوشت قرمز با پروتئین های حیوانی از مرغ و ماهی استفاده کنید.

چگونه از بیماری کبد چرب جلوگیری کنیم؟


محافظت از کبد خود یکی از بهترین راه های پیشگیری از کبد چرب است.  دستورالعمل دکتر خود را دنبال کنید، و مصرف دارو برای دیابت یا کلسترول بالا را در پیش گیرید. علاوه بر این، حداقل 30 دقیقه ورزش در بیشتر روزهای هفته برای حفظ وزن سالم است.
 

چه چشم اندازی در طولانی مدت  برای کبد چرب است؟

 

خوشبختانه، بسیاری از موارد کبد چرب به بیماری کبد تبدیل نمیشود. کبد می تواند خود را تعمیرکند، بنابراین اگر شما اقدامات لازم برای درمان کلسترول بالا، دیابت، چاقی را انجام دهید، می تواند کبد چرب شما ترمیم گردد.  بیوپسی کبد می تواند به تشخیص دکتر را  برای شناسایی آسیب کبدی دائمی و همچنین تعیین شدت آسیب و بهترین راه برای درمان   کمک کند.  

منبع: shafajoo
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید