preloader

سیگار الکترونیکی: بی خطر یا حتی خطرناک تر؟!


سیگار الکترونیکی: بی خطر یا حتی خطرناک تر؟!
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11389 اشتراک گذاری :

برخی از افراد سیگاری به دلیل عوارض ناشی از سیگار راه حل سیگار الکترونیک را انتخاب میکنند که گمان میرود عوارض سیگار را ندارد. ولی نتایج جدیدترین تحقیقات نشان میدهد این سیگارها آنگونه که گمان میرود بی خطر نیستند. در این پژوهش نشان داده شد که سیگارهای الکترونیکی سبب ترویج باکتری ها و التهاب در دستگاه تنفس می شوند.

در ایالات متحده، استفاده از سیگار الکترونیکی در بین دانش آموزان دبیرستانی از 4.5٪ در سال 2013 به 13.5. درصد در سال 2014 رسید و  سه برابر شد و در میان دانش آموزان مدارس متوسطه از 1.1درصد در سال 2013 به 3.9 درصد در سال 2014  رسید که بیش از نرخ مصرف سیگار جوانان است . در گروه سنی 25-44 سال، 20٪ از آمریکایی ها سیگار الکترونیکی دود کردند.


در حالی که چون  این سیگارها میان نوجوانان مد و دود کردن آن ها مرسوم شده ، افراد سیگاری قدیمی تر هنگامی که در حال تلاش برای ترک سیگارند از این سیگار ها استفاده می کنند  .  جالب توجه است، بسیاری از نوجوانان سیگاری از سیگار الکترونیکی  شروع سپس تا 1 سال بعد به  سمت سیگار معمولی میروند .

استفاده از این دستگاه، افراد را به خطر می اندازد و دستگاه تنفسی را مسموم و سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند. آنها همچنین شرایط را  برای استعمار باکتری ها بهبود می دهند ، از جمله برخی از باکتری های  مرگبار.


محققان در دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو از مطالعات انجام شده روی مایع نخاعی مصرف کنندگان سیگار الکترونیک از هفت تولید کننده مختلف دریافتند که سیگار الکترونیکی کشنده تر از سیگار معمولی است.


دانشمندان موش ها را بیش از 4 هفته به مدت 1 ساعت در روز، در معرض بخارات سیگار الکترونیکی قرار دادند.
نتایج نشان داد که شاخص های التهابی در راه های تنفسی و خون موش ها پس از استنشاق بخارات 10-٪ بیشتر از موش هایی که بدون مواجهه با دود بودند وجود داشت.   باکتری هایی که در بخار سیگار الکترونیکی بودند   در موش آلوده به پنومونی خطرناک تر بود.


هنگامی که موش ها به متی سیلین استافیلوکوکوس اورئوس طبیعی  MRSA که یک آنتی بیوتیک مقاوم در برابر آلوده شدن است مقاوم شدند جان سالم به دربردند  اما 25 درصد از موش ها که پس از بخار سیگار الکترونیکی با MRSA در معرض آلوده شدن قرار گرفتند درگذشتند. به عبارت دیگر، استافیلوکوکوس اورئوس زمانی که در معرض بخار سیگار الکترونیکی قرار گرفته است خطرناک تر می شود.

محققان مشاهده کردند که در معرض بخار سیگار الکترونیکی باکتری های پاتوژن رشد کردند.  بخار به باکتری استافیلوکوکوس اورئوس کمک کرد تا  با تشکیل بیوفیلم، به سلولهای مجاری تنفسی حمله کرده و در برابر دفاع سیستم ایمنی بدن انسان مقاومت کنند.


برخی از تغییرات مشاهده شده در موش ها  در راه های تنفسی و خون افراد سیگاری که سیگار معمولی می کشند مشترک یود دیگر مشخصه ها سرطان های انسانی یا بیماری های التهابی ریه است.

در آزمایش صرف نظر از نام تجاری  سیگار از همه دود ها استفاده می شود.


دکتر لورا E. Crotty الکساندر، از دانشکده پزشکی UCSD، می گوید:


"این مطالعه نشان می دهد که بخار سیگار الکترونیکی در دوزهای بالا خوش خیم نیست و به طور مستقیم می تواند سبب کشتن سلول های ریه شود . ترسناک است بدانیم که استنشاق مواد شیمیایی از جمله نیکوتین سبب گرم شدن مایع نخاعی و پروپیلن گلیکول شده و احتمالا نمی تواند برای شما خوب باشد.  این کار یعنی استنشاق بخار سیگار الکترونیکی به طور روزانه منجر به تغییرات در محیط داخل راه های تنفسی و التهاب آن ها می شود  .

دکتر Crotty  الکساندر می گوید هنوز روشن نیست که ریه و بیماری های سیستمیک از طریق استنشاق بخار سیگار الکترونیکی ایجاد خواهد شد اما یافته ها نشان می دهند که سمیت حاد از تغییرات التهابی آن ها را درگیر می کند .
این تیم به تازگی گزارش دادند که باکتری MRSA در معرض دود سیگار معمولی کمتر احتمال دارد که توسط سیستم ایمنی بدن کشته شود.


در همین حال، اخیرا خبری منتشر شد که یک مرد 20 ساله ی آلمانی زمانی که تلاش می کرد یک سیگار الکترونیکی را در فروشگاه روشن کند سیگار در دهان او منفجر شد و دچارصدمات شدید صورت شد.
یافته ها یی نیز در خصوص ارتباط توسعه سلول های سرطانی با دود این سیگار ها گزارش شده است.

اگر شما دغدغه مبارزه با این بیماری را دارید، به طرح جامع ملی کرشمه بپیوندید...

نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید