preloader

بیماری آنوریسم (آئورت شکمی) چیست؟


بیماری آنوریسم (آئورت شکمی) چیست؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 14167 اشتراک گذاری :

 

آنوریسم (آئورت شکمی) رگ خونی اصلی است که به دور قلب می رسد و از پایین از طریق شکم به سایر نقاط بدن ادامه می یابد  . آنوریسم آئورت شکمی (AAA) تورم (آنوریسم) از آئورت است.

آئورت شکمی بزرگترین رگ  خونی در بدن است و معمولا به قطر حدود 2 سانتی متر - تقریبا قطر یک شلنگ - می باشد .  با این حال، این رگ می تواند تا بیش از 5.5 سانتی متر متورم شود  به اصطلاح پزشکان به عنوان یک  AAA  بزرگ است.

بزرگ شدن آنوریسم بسیار نادر است، اما می تواند بسیار جدی باشد . یک انفجار آنوریسم بزرگ، باعث خونریزی بزرگ داخلی شده و معمولا کشنده است.

این حالت باعث می شود  که دیواره آئورت تضعیف شود.  اگر چه علتی که باعث این امر می شود نامشخص است اما تصور می شود سیگار کشیدن و فشار خون بالا با افزایش خطر ابتلا به آنوریسم همراه است.

پارگی این رگ متورم شده  در مردان بیش از 1 در 50 است و مرگ و میرهای این گروه در مجموع سالانه بیش از 6000 نفر  در انگلستان و ولز با سن بیش از 65 سال  شایع است.

این است که از تمام افراد 65 سال به بالا برای یک تست غربالگری دعوت می شود که شامل سونوگرافی ساده است و حدود 10-15 دقیقه طول می کشد.

علائم


در اغلب موارد، یک AAA باعث ایجاد عوارض قابل توجهی نمی شود . با این حال، اگر رگ خیلی بزرگ شود، برخی افراد ممکن است درد یا احساس ضربان را در شکم (معده) و یا کمر خود حس کنند .

این بیماری(   AAA ) را معمولا به عنوان یک تهدید جدی برای سلامت مطرح می کنند، اما یک خطر دیگری که وجود دارد این است که یک آنوریسم بزرگ می تواند دچار پارگی شود.

آنوریسم پاره می تواند سبب خونریزی داخلی گسترده شده که معمولا این وضعیت منجر به مرگ می شود . حدود 8 نفر از 10 نفر با یک پارگی قبل از رسیدن به بیمارستان یا انجام عمل جراحی می میرند شایع ترین علامت یک آنوریسم  پارگی آئورت درد ناگهانی و شدید در شکم است. اگر تصور میکنید آنوریسم در شما یا شخص دیگری پاره شده سریعا با اورژانس تماس بگیرید.


هنوز مشخص نیست که دقیقا چه چیزی باعث  تضعیف دیواره آئورت می شود ، اگر چه افزایش سن و مرد بودن به بزرگترین عوامل خطر شناخته شده است.


از دیگر عوامل خطر سیگار کشیدن و داشتن فشار خون و سطح کلسترول بالا را می توان نام برد.
داشتن سابقه خانوادگی آنوریسم آئورت نیز بدان معنی است که شما  خطر  افزایش ابتلا به آن را در خود دارید.

تشخیص AAA


از آنجا که AAA معمولا بدون علامت می باشد، آنها اغلب در نتیجه غربالگری و یا در حین معاینات معمول تشخیص داده می شوند - به عنوان مثال، اگر متوجه احساس نبض در شکم خود را.

تست غربالگری سونوگرافی، اجازه می دهد تا اندازه آئورت شکمی شما روی یک مانیتور اندازه گیری شود است.


اگر یک AAA بزرگ شناسایی شده است قبل از آن که پاره شود به افراد برای جلوگیری از پارگی آن توصیه به درمان خواهد شد.


این است که معمولا با عمل جراحی بخش ضعیف رگ خونی را با یک تکه لوله مصنوعی پر می کنند. اگر عمل جراحی توصیه نشود و یا شما تصمیم به انجام آن را ندارید - تعدادی از درمانهای غیر جراحی است که می تواند خطر ابتلا به یک پارگی آنوریسم را کاهش دهد.


آنها عبارتند از داروها ی کاهش کلسترول و فشار خون و ترک سیگار. همچنین شما باید اندازه آنوریسم خود را به طور منظم با سونوگرافی بررسی کنید.

جلوگیری


بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به آنوریسم - و یا کاهش خطر ابتلا به آنوریسم که در حال رشد و احتمالا پارگی آن  این است که  باید از هرآن چه که ممکن است به رگ های شما آسیب برساند  اجتناب کنید از جمله:

  • سیگار کشیدن
  • تغذیه از رژیم غذایی با چربی بالا
  • ورزش نکردن به طور منظم
  • اضافه وزن یا چاقی

غربالگری


مردانی که در فاصله 65 سال به بالا هستند باید  سالانه  از یک تست غربالگری ارائه شده در مورد  بررسی AAA استفاده کنند.


زنان و مردان زیر 65 سال نیاز به انجام این آزمایش ندارند. اما با این حال، اگر شما احساس می کنید که با خطر داشتن AAA، مواجه هستید با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: ٔNHS
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید