preloader

خطر ابتلا به فراموشی در زنان با مصرف مکمل کلسیم.


خطر ابتلا به فراموشی در زنان با مصرف مکمل کلسیم.
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11149 اشتراک گذاری :

مطالعات اخیر نشان می دهد مصرف کلسیم می تواند تاثیرات برجسته تری مثل تاثیر روی سرعت جریان خون به مغز داشته باشد. یک مطالعه جدید نشان می دهد. مصرف مکمل های کلسیم با امید جلوگیری از پوکی استخوان ممکن است خطر زوال عقل را افزایش دهد.

به نظر می رسد مکمل کسیم مخصوصا در زنان طی یک رویداد باعث تضعیف جریان خون به مغز (بیماری عروق مغزی)وسکته مغزی می شود.  مطالعات می تواند علت و اثر این نظریه را ثابت کند، یافته ها نشان دادند خطر زوال عقل در زنانی که سکته مغزی داشتند و مکمل های کلسیم مصرف می کردند در مقایسه با زنانی با سابقه سکته مغزی که مکمل استفاده نمی کردند، 7 برابر بیشتر بود.

همچنین خطر ابتلا به زوال عقلی در زنان دارای ضایعات سفید مغزی با مصرف مکمل های کلسیم، در مقایسه با زنان مبتلا به ضایعات ماده سفید که مکمل مصرف نمی کردند 3 برابر بیشتر  بود. ضایعات در بافت ماده سفید مغز شواهدی از یک سکته مغزی خفیف و یا برخی مشکلات دیگر که منجر به ایجاد موانع در رسیدن جریان خون به مغز هستند می شود.

برخی دستورالعمل ها توصیه کرده اند که سالمندان باید 1000 تا 1200 میلی گرم کلسیم در روز برای جلوگیری از پوکی استخوان مصرف کننداما، پژوهش های دیگر نشان داده اند که مکمل های کلسیم ممکن است خطر حمله قلبی یا سکته را در زنان افزایش دهد.

این یافته ها تنها برای مصرف مکمل های کلسیم اعمال می شود و به نظر میرسد تاثیر کلسیمی که از مواد غذایی جذب می شود برای مغز متفاوت ازمکمل ها عمل می کنند کلسیم جذب شده از طریق غذا ها برای  نه تنها برای مغز  ایمن هستند بلکه از سلول های آن هم محافظت می کند .

مطالعه حاضر شامل اطلاعات گرفته شده از 700 زن فاقد زوال عقلی است در شروع مطالعه شرکت کنندگان بین سنین 70 تا 92 در شروع مطالعه بود. این مطالعه در سال 2000 آغاز شد، و محققان وضعیت سلامت زنان را برای مدت پنج سال زیر نظر گرفتند.


شرکت کنندگان انواع آزمون ها را در آغاز و پایان مطالعه انجام دادند از جمله تست مهارت های حافظه و تفکر. محققان همچنین در شروع مطالعه از 447 شرکت کننده سی تی اسکن مغزی گرفتند که نشان داد 71 درصد این زنان ضایعات ماده سفید داشتند

در آغاز مطالعه در مجموع 98 زن ازمکمل های کلسیم استفاده می کردند، و 54 نفر تجربه سکته مغزی داشتند در طول مطالعه، 54 زن سکته مغزی و 59 زن دیگر دچار زوال عقل شدند.

در ابتدا، تیم تحقیقاتی دریافت که در زنانی که مکمل های کلسیم مصرف می کردند احتمال ابتلا به زوال عقل نسبت به زنانی که مکمل را مصرف نمی کردند 2 برابر بیشتر بود.

با این حال، تجزیه و تحلیل دقیق تر از داده ها نشان داد که این خطر در زنان با نشانه هایی از بیماری عروق مغزی - یا سکته مغزی قبلی و یا نشانه ای از آسیب ماده سفید در مغز کم شد

محققان مطمئن نیستند که چرا مکمل های کلسیم ممکن است این نقش را داشته باشند اما در واقع کلسیم نقش مهمی در مرگ سلولی ایفا می کند، آن ها معتقدند، سطح بالایی از کلسیم در خون ممکن است با ایجاد تحریک در سلول های عصبی سبب مرگ زودرس آن ها شود. کلسیم اضافی نیز به نحوی ممکن است روی عروق خونی در مغز تاثیر می گذارد

کلسیم همچنین می تواند روی مواد شیمیایی مغز تاثیر گذارد، و کلسیم بیش از حد ممکن ممکن است کوهی از حوادث که منجر به انحطاط سلول مغز شود را بوجود آورد

اما محققین در برابر سرزنش مک‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍مل های کلسیم به تنهایی برای خطر زوال عقل هر شخص، هشدار دادند.
آن ها توصیه می کنند :ما نیاز به ترکیبی از مواد مغذی داریم نه فقط یک ماده مغذی خاص برای مثال، کلسیم باید با فسفر و منیزیم همراه باشد تا همه اثرات معمول آن روی بافت های مختلف اثر کند، و به احتمال زیاد تنها یک ماده مغذی خطر زوال عقل را افزایش می دهد نه ترکیبی از آن ها البته مطالعات بیشتری برای نتیجه گیری قطعی در این مورد نیاز است

پوکی استخوان یک مشکل عمده برای سالمندان است، و این مسئله مصرف مکمل های کلسیم را با ارزش تر می کند .اما پزشکان باید در عادات تجویز خود در این زمان بر اساس این مقاله تجدید نظر کنند .

منبع: Webmd
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید