preloader

کودکان مبتلا به اچ آی وی و ایدز


کودکان مبتلا به اچ آی وی و ایدز
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11812 اشتراک گذاری :

تعداد بچه هایی که به HIV مبتلا می شوند، هرساله کاهش می یابد در پایان سال 2015، در سراسر جهان 2.6 میلیون کودک 15 ساله و جوانتر با این ویروس زندگی می کردند که تنها حدود یک سوم آنها درمان می شدند.

اکثر موارد HIV و ایدز در دوران کودکی در کشورهای جنوبی صحرای آفریقا هستند. این بیماری علت اصلی مرگ در بین نوجوانان و جوانان در آن مناطق است.HIV ویروسی که بیماری ایدز را ایجاد می کند به سیستم ایمنی بدن فرد آسیب می زند، بنابراین شما نمی توانید با عفونت و برخی از سرطان ها مبارزه کنید.

اما با ترکیبی مناسب از داروها و حمایت های بشر دوستانه، کودکان مبتلا به HIV می توانند رشد کنند تا زندگی طولانی تر و پر تحرکی داشته باشند.

علل
اکثر کودکان مبتلا به اچ آی وی این ویرووس را از مادر خود هنگام بارداری و یا در طول پروسه تولد و تغذیه از شیر مادر می گیرند. زنانی که مرتب آزمایش می دهند و در صورت مثبت بودن HIV درمان می شوند، احتمال انتقال ویروس به نوزادان را بسیار کاهش می دهند. این بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به اچ آی وی در کودکان است.

کودکان مبتلا به ایدز که والدین و اعضای خانواده خود را از دست داده اند بیشتر به عفونت HIV مبتلا می شوند. آنها ممکن است حمایت دیگران را از دست بدهند و در مدرسه توانایی دفاع از حقوق خود را نداشته باشند.

کودکان می توانند از طریق سوء استفاده یا تجاوز جنسی آلوده شوند. در برخی از کشورها، ازدواج در کودکی از نظر فرهنگی پذیرفته شده است و یک دختر جوان می تواند از شوهر مسن خود اچ آی وی دریافت کند و سپس به نوزادانش انتقال دهد. احتمال ابتلا به اچ آی وی زمانی که رابطه جنسی آلوده وجود داشته باشد در افراد جوان بیشتر است.

مصرف مواد تزریقی در اروپای مرکزی و شرقی، HIV را در میان جوانان ساکن در خیابان ها گسترش می دهد. در یک مطالعه در اوکراین، رفتارهای پر خطر، از جمله به اشتراک گذاری سوزن ها، در بین کودکان زیر 10 سال رایج بود.

انتقال خون اچ آی وی مثبت با تزریق سوزن های غیر استریل شده می تواند کودکان را در کشورهای فقیرتر آلوده کند. کشورهای ایالات متحده و اروپای غربی در صدد هستند تا با روش های پزشکی از بروز مشکل جلوگیری کنند.

 

 

آشنایی با بیماری ایدز و علائم ایدز (HIV)

 

علائم
همه کودکان مبتلا به اچ آی وی علائم زیادی ندارند و دچار علائم مشابهی نخواهند شد. علائم می توانند در سنین مختلف  متفاوت باشند.


برخی از رایج ترین علائم عبارتند از:
عدم رشد یا افزایش وزن در حدی که با توجه به سن باید به آن برسند
عدم داشتن مهارت و یا انجام کارهایی که پزشکان انتظار دارند یک کودک در آن سن انجام دهد
مشکلات سیستم مغزی یا عصبی مانند تشنج، مشکل در راه رفتن و یا ضعف در مدرسه
اغلب بیماران، مبتلا به بیماری های دوران کودکی می شوند مانند عفونت گوش، سردی، ناراحتی معده یا اسهال


همانند بزرگسالان، هنگامی که عفونت HIV پیشرفت می کند، در کودکان نیز عفونت هایی شروع به رشد می کنند که به ندرت بر افراد سالم تاثیر می گذارد اما می تواند برای کسی که سیستم ایمنی بدن ضعیفی دارد و به خوبی کار نمی کند، کشنده باشد.

 

این "عفونتهای فرصت طلبانه" عبارتند از:
    pneumocystis pneumonia یک عفونت قارچی ریه ها
سیتومگالوویروس (CMV)
یک نوع زخم ریه به نام لنفوسیت بینابینی پنومونیت (LIP)
زخم های دهان، زبان يا بثورات شديد دستگاه تناسلی از يک عفونت ساده

 

درمان ها

کودکان نسبت به بزرگسالان تقریبا درمان های یکسان تری دارند:

ترکیبی از داروهای ART (درمان ضد رتروویروسی) می تواند کمک کند اما ساده نیست، زیرا بعضی از داروهای ایدز به شکل مایع نیستند که نوزادان و کودکان کوچک بتوانند آنرا مصرف کنند. برخی از داروها عوارض جانبی جدی برای بچه ها ایجاد می کنند.
بدون ART، یک سوم از نوزادان HIV مثبت در سراسر جهان به اولین سال تولدشان نمی رسند و نیمی از آنها قبل از اینکه بیاموزند، میمیرند. بچه های قدیمی تر که علائم بالایی ندارند میتوانند درمان  ARTرا برای کمک به سلامت دنبال کنند.
با ART، عوارض ناشی از HIV و عفونتهای فرصت طلب مانند از دست دادن اشتها، اسهال، سرفه و سرماخوردگی می تواند به عنوان بیماری های معمول دوران کودکی درمان شود.

 

رشد با وجود  HIV

بزرگسالان باید با کودکان در مورد بیماری به گونه ای متناسب با سنشان صحبت کنند تا بتوانند آن را کمتر ترسناک جلوه  دهند. بچه ها باید بدانند که این وضعیت تقصیر آنها نیست و بیمار هستند و هر روز باید دارو مصرف کنند و والدین آن ها را تنها نخواهند گذاشت. حمایت اجتماعی، مالی و احساسی برای کل خانواده مهم است، به ویژه در جوامع بدون منابع مازاد.
کودکان مبتلا به HIV و ایدز می توانند با خیال راحت به مدرسه بروند؛ اما آنها ممکن است با قلدری و تبعیض مواجه شوند، مگر اینکه دانش آموزان و معلمان دیگر بدانند چگونه ویروس گسترش می یابد؛ برنامه های آگاه سازی و آموزشی در این راستا می تواند کمک کند تا حس بدی که در اطراف  افراد مبتلا به اچ آی وی وجود دارد از بین برود تا کودکان بتوانند دوست داشته شوند و به طور طبیعی رشد کنند.

 

بیماری ایدز و ویروس اچ آی وی، حقایق و افسانه ها

 

 

اگر شما دغدغه مبارزه با این بیماری را دارید، به طرح جامع ملی کرشمه بپیوندید...

 

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید