preloader

وازکتومی: چیزی هایی که باید در مورد آن بدانید


وازکتومی: چیزی هایی که باید در مورد آن بدانید
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11946 اشتراک گذاری :

وازکتومی یک عمل جراحی برای مردان است، به طوری که بعد از انجام آن دیگر قادر نیستند همسرشان را باردار کنند.
این روش را شما می توانید بدون داشتن "بیهوشی" در مطب دکتر انجام دهید، در این روش مایع منی فرد  از اسپرم خالی می شود و ارتباط با بیضه ها قطع می گردد  در نتیجه مایع منی بدون اسپرم وارد مهبل زن شده و او حامله نخواهد شد.
پزشک شما ممکن است آن را "عقیم سازی مردانه" بنامد. در این حالت مردان باز هم می توانند ارگاسم  و انزال داشته باشند.

این روش  چقدر موثر است؟

تقریبا 100٪ موثر است. در موارد بسیار نادری ممکن است  لوله های مرد، به نام واس دفرن، مجددا به هم متصل شوند. در این موارد، ممکن است حاملگی اتفاق بیفتد.
به یاد داشته باشید که اسپرم هنوز هم می تواند کمی بعد از وازکتومی بیرون بیاید. بنابراین اطمینان حاصل کنید که در تست پیگیری آن را بررسی کنید، بنابراین شما باید زمانی که مطمئن هستید فرزندی نمی خواهید ، از آن استفاده کنید.

چگونه یک وازکتومی انجام می شود؟

جراح برش کوچکی را در قسمت فوقانی شکم، زیر آلت تناسلی داده و سپس ارتباط لوله ها را با بیضه ها قطع می کند و آن ها را می بندد سپس محل برش را بخیه می زند و شما به خانه برمی گردید.
بعضی از مردان وازکتومی "بدون برش" انجام می دهند، که پزشک به جای برش از سوراخ های بسیار کوچکی استفاده می کند و نیازی به بخیه ندارد.

پس از آن چه اتفاقی می افتد؟

شما احتمالا چند روز احساس درد می کنید و حداقل باید یک روز استراحت کنید. اما می توانید انتظار داشته باشید که به طور کامل در کمتر از یک هفته بهبود یابید. بسیاری از مردان در روز قبل از تعطیلی این  جراحی  را انجام می دهند  و روز شنبه مجدداً کار خود را آغاز می کنند.

از چه زمانی یک مرد پس از وازکتومی می تواند رابطه جنسی برقرار کند؟

آن را چند روزی به تعویق بیندازید  تا زمانی که یک آزمایش دیگر مبنی بر تست قدرت باروری برای اطمینان بدهید که نشان می دهد منی شما بدون اسپرم است .شما می توانید این آزمایش را بعد  از 10تا20 بار انزال پس از وازکتومی انجام دهید.
اگر نتایج نشان می دهد که شما همچنان اسپرم در مایع منی دارید، پزشک از شما می خواهد که بعدا دوباره آزمایش دهید. این تنها راهی است که می توانید از نبود اسپرم مطلع شوید.

آیا این جراحی برگشت پذیر است ؟

در برخی موارد ممکن است. اما برگشتن وازکتومی آسان نیست و همیشه جواب نمی دهد. بنابراین شما نباید این روش را به کار ببرید، مگر اینکه مطمئن باشید دیگر نمی خواهید فرزندی بیاورید.

آیا اثرات جانبی وجود دارد؟

این روش بسیار امن است .عوارض جانبی خاصی ندارد، اما اگر اتفاق افتد، می تواند شامل تورم، کبودی، التهاب و عفونت باشد. اینها تقریبا هرگز جدی نیستند، اما اگر به این علایم مبتلا شدید، به پزشک خود مراجعه کنید.
این روش بر میزان تستوسترون شما، نعوظ، اوج لذت جنسی، تمایل جنسی یا هر بخش دیگر از زندگی جنسی‌تان تأثیری نخواهد گذاشت.

آیا وازکتومی احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد؟

نتایج تحقیقات در این زمینه گوناگون  است. انجمن سرطان آمریکا می گوید که برخی مطالعات نشان می دهند  در مردانی که تحت عمل وازکتومی  قرار گرفته اند ممکن است نسبت به مردان دیگر احتمال ابتلا به سرطان پروستات کمی بیشتر باشد اما مطالعات دیگر این ارتباط را تایید نکرده اند.
آخرین یافته ها نشان می دهد که انجام وازکتومی خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش نمی دهد و این نگرانی نباید دلیلی برای جلوگیری از انجام آن باشد.

آیا وازکتومی فرد را در برابر STDs(بیماری های مقاربتی) محافظت می کند ؟

نه. شما هنوز هم باید از یک کاندوم مردانه برای بهترین محافظت در برابر اچ آی وی و دیگر بیماری های منتقله از راه جنسی استفاده کنید.

 

اگر شما دغدغه مبارزه با این بیماری را دارید، به طرح جامع ملی کرشمه بپیوندید...

 

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید