preloader

ریپورتاژ: تاثیر لالایی خواندن برای بچه‌ها


ریپورتاژ: تاثیر لالایی خواندن برای بچه‌ها
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10788 اشتراک گذاری :

خاطره شیرین یک لالایی عاشقانه

یکی از عاشقانهترین لحظات در دنیای زیبای مادرانه، لالایی خواندن مادر برای کودک دلبندش است.

 لالایی نوعی آهنگ و آواز ملایم است که باعث آرامش و به خواب رفتن بچهها و به خصوص نوزادان میشود. در سراسر دنیا و در تمام فرهنگها انواع لالایی به صورت سنتی بین مردم رواج دارد. 

اهمیت لالایی خواندن و تاثیر آن بر آرامش کوچولوها را از زبان کارشناسان پوشک پمپرز بشنوید:

لالایی چطور آرامش میبخشد؟!

تحقیقات نشان میدهد که موسیقی و کلمات آرام و منظم، مانند لالایی، امواج دلتای مغز را تحریک میکند و به بچهها آرامش میبخشد. به همین دلیل است که آنها با شنیدن لالاییراحتتر میخوابند. امواج دلتا با خواب عمیق و آرامش زمان خواب ارتباط دارد و با تحریک این امواج  کوچولوی شما میتواند خواب آرام، لذتبخش و عمیقی داشته باشد. به این ترتیب، روانشناسان به پدر و مادرهایی که از خواب نامنظم و بیقراریهای نوزادشان رنج میبرند، لالایی خواندن را پیشنهاد میکنند.

لالایی خواندن را از چه زمانی آغاز کنیم؟

خیلی از مادرها تصور میکنند که حتما باید کوچولویشان را در آغوش بگیرند و برایش لالایی بخوانند تا تاثیر آن را روی آرامش و رفتار کودکشان ببینند. با این حال تحقیقات نشان میدهد که لالایی گفتن و آواز خواندن برای کودکان بهتر است قبل از تولد، یعنی زمانی که آنها به صورت جنین در رحم مادر هستند، شروع شود و با رشد کودکان ادامه پیدا کند. این کار نه تنها از نظر جسمانی باعث تسریع رشد و بهبود عملکرد سیستمهای بدن فرزندمان میشود، بلکه به رشد مهارتهای کلامی و عاطفی او هم کمک میکند. 

لالایی فقط مخصوص مامانها نیست!

بررسیها نشان میدهد که نوزاد صدای مادرش را بهتر از صدای پدر تشخیص میدهد، چون مادرها با صدای آرام و آهنگین با فرزندشان صحبت میکنند و آواز میخوانند. اما معنی این جمله این نیست که لالایی خواندن فقط مخصوص مامانهاست! 

همان‌طور که خواباندن، حمام کردن و عوض کردن پوشک بچه تنها مختص به مامان‌ها نیست، پدرها هم میتوانند برای کوچولوها لالایی بخوانند و حتی بهتر است این ارتباط را از همان دوران جنینی با فرزندشان برقرار کنند و این کار را بعد از تولد نوزاد هم ادامه دهند. چرا که قطعا از نتایج یک لالایی خواندن ساده و عاشقانه در آینده و در ارتباط با کوچولوی خود لذت بیشتری میبرند. 

با لالایی خواندن امنیت را به کودکتان هدیه کنید

یکی از نیازهای اصلی همه بچهها، نیاز به امنیت و آرامش است. یکی از کارهایی که میتواند این احساس را به شکلی خوشایند برای آنها رقم بزند، خواندن لالایی است. به طور طبیعی پدر و مادر برای خواباندن یا آرام کردن فرزندشان، با صدایی آرام، شروع به خواندن لالایی میکنند؛ در این زمان اگر او در آغوش گرم پدر یا مادر باشد، احساس امنیت کرده و میتواند با تکیه بر مهر و محبت والدینش، آرامش پیدا کند و به خوابی شیرین رود. 

رشد عقلی  با لالایی

کودک،اولین کلمات، صداها و واژهها را در قالب «لالایی» از زبان پدر و مادرش میشنود. خواندن لالایی باعث میشود کوچولوی شما با کلمات جدید آشنا شود و چون این کلمات لحنی ملایم و آهنگین دارند به خوبی در ذهن او باقی میمانند. نتایج تحقیقات علمی نشان میدهد کودکان مادرانی که برای فرزند خود لالایی میخوانند، شش ماه زودتر از دیگر کودکان حرف میزنند و به رشد عقلی بالاتری میرسند و عملکرد مغز آنها برای انجام پازلهای هوشی ریاضی، موسیقی و شطرنج نیز بیش از دیگران خواهد بود.

لالایی، راهی برای زبانآموزی 

وقتی مادر برای کوچولوی خود لالایی میخواند به طور ناخودآگاه او را با ریتم و کلام آشنا میکند و در واقع زبان مادری را به او آموزش میدهد.همین کار ساده باعث میشود که گوش فرزندش با کلمات جدید آشنا شود و مغز عملکرد بهتری در یادگیری زبان داشته باشد.

تقویت قوه شنوایی 

رشد شنوایی جنین تا هفته بیستم و رشد مغز او تا قبل از هفته بیست و چهارم کامل میشود. به این ترتیب، جنین میتواند صدای ما را شنیده و با آن آرام شود. و همین دلیل است که نوزادان به صداهایی که قبل از تولد خود تا یک سالگی میشنوند، علاقه بیشتری نشان میدهند و یاد صداها همیشه در ذهن آنها باقی میماند. 

 پس از هر فرصتی برای صحبت کردن، شعر و لالایی خواندن برای کوچولوها استفاده کنید. از زمان تعویض پوشک و حمام کردن گرفته تا زمان خواب بچه‌ها!

 

**برای دریافت رژیم آنلاین شفاجو اینجا کلیک کنید.

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید