preloader

آیا نیاز به ویتامین و مکمل های غذایی دارید؟


آیا نیاز به ویتامین و مکمل های غذایی دارید؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10354 اشتراک گذاری :

مصرف مکمل های ویتامین و مواد معدنی می توانند پرهزینه باشند. استفاده از آنها به طور مرتب ممکن است باعث شود فرد در زندگی  احساس سالم تری داشته باشد. اما نتایج برخی از تحقیقات نشان می دهند که مکمل ها همیشه هم مفید نیستند. مصرف برخی مکمل های ویتامین و مواد معدنی حتی ممکن است آسیب بیشتری برای افراد به همراه داشته باشد.


برای برخی از افراد، مکمل های ویتامین و مواد معدنی مزایای سلامتی مهمی را به همراه دارند. اگر فرد شرایط یا نیازهای بهداشتی خاصی داشته باشد، ممکن است پزشک توصیه کند که مکمل های روزانه خود را افزایش دهد. اما افرادی که مکمل های خود را به عنوان ضمانتی در برابر عادات غذایی ضعیف شان مصرف می کنند، ممکن است خطر ابتلا به مشکلات سلامتی را در خود افزایش دهند.
بنابراین چگونه می توان فهمید چه چیزی برای ما مناسب است؟

بهترین راه این است که قبل از مصرف مکمل های غذایی با پزشک خود مشورت کنید. اگر از قبل مکمل هایی مصرف می کردید، از آنها بپرسید که آیا این انتخاب ها برای ادامه مصرف مفید است یا خیر. علاوه بر افزایش خطر ابتلا به برخی مشکلات بهداشتی، برخی مکمل ها ممکن است با داروهایی که مصرف می کنید در تضاد باشند.


مصرف مکمل ها همیشه هم مفید نیست

خطرات
برخی از مطالعات، مصرف مکمل های آهن را با افزایش خطر مرگ های ناگهانی مرتبط دانسته اند.
مکمل های ویتامین E ممکن است خطر نارسایی قلبی شما را افزایش دهد.  
ویتامین A زیاد ممکن است برای استخوان های شما مضر  باشد.


اگر مقدار کمی از چیزی مفید باشد، ممکن است فکر کنید که مقدار بیشتر آن نیز بهتر خواهد بود. اما این فرمول همیشه در مورد ویتامین ها و مواد معدنی صادق نیست.
محققان بهداشت زنان بیش از 38000 زن، 55 ساله به بالا را  به مدت 20 سال تحت مطالعه قرار دادند. براساس نتایج منتشر شده این مطالعه، آنها دریافتند که افزایش مصرف مکمل های ویتامین و مواد معدنی با خطر کاهش مرگ و میر در طول مطالعه مرتبط نیستند. مکمل های کلسیم با کمتر شدن خطر مرگ همراه بود. اما تعدادی دیگر از مکمل هایی که معمولا استفاده می شوند، به ویژه آهن، با خطر بیشتر مرگ و میر در ارتباط بودند.

این تحقیق به معنای این نیست که آهن و سایر ویتامین ها و مواد معدنی برای شما بد هستند. شما برای داشتن سلامتی باید در رژیم غذایی و بدن خود آهن داشته باشید و برای افرادی که شرایط پزشکی خاصی مانند کم خونی دارند، مکمل های آهن اغلب ضروری است. اما این مطالعه نشان می دهد که برای افراد سالم، مصرف آهن اضافی به شکل مکمل ممکن است مضر باشد
سایر مکمل های ویتامین و مواد معدنی نیز ممکن است صدمات بیشتری نسبت به خوبی آن ها داشته باشند. براساس تحقیقات انجام شده مصرف مکمل های ویتامین E ممکن است خطر نارسایی قلبی و مرگ زودرس شما را افزایش دهد. محققان
همچنین هشدار می دهند که مصرف بیش از 200 میلی گرم ویتامین B-6 در روز ممکن است باعث درد های عصبی و تشنج در فرد شود. تحقیقات اخیر گزارش داده اند همچنین مصرف بیش از حد ویتامین A ممکن است برای استخوانهای شما مضر  باشد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خطرات و فواید احتمالی مکمل های ویتامین و مواد معدنی با پزشک خود صحبت کنید.


مکمل ها جادو نمی کنند

یادآوری این نکته حائز اهمیت است که مکمل های غذایی نمی توانند جای یک رژیم غذایی متعادل را بگیرند. برخی افراد بر این باورند که خوردن قرص مولتی ویتامین می تواند عادتهای غذایی ضعیف را جبران کند. در واقعیت، مکمل های ویتامین و مواد معدنی راه حل جادویی ارائه نمی دهند.
اگر شک دارید که مواد مغذی مورد نیاز خود را به اندازه کافی دریافت می کنید، توجه خود را از مکمل ها به سمت تغذیه بهتر تغییر دهید. طبق نظر کارشناسان  ، غذاهای کامل و غنی از مواد مغذی - مانند میوه ، سبزیجات و غلات کامل - نسبت به مکمل های غذایی مزایای بسیاری دارند:
غذاهای کامل حاوی چندین ریز مغذی هستند که ممکن است با هم کار کنند تا قدرت بیشتری را نسبت به آنچه به تنهایی ایجاد می کنند، فراهم آورند.
بسیاری از غذاهای کامل منبع غنی از فیبر در رژیم غذایی هستند. رژیم غذایی سرشار از فیبر می تواند به کاهش خطر بسیاری از شرایط بد سلامتی، از جمله یبوست و بیماری های قلبی کمک کند.
بسیاری از غذاهای کامل حاوی فیتوشیمیایی ها هستند. این مواد ممکن است به شما در برابر بیماری های قلبی، دیابت، سرطان و سایر شرایط بد سلامتی کمک کنند.

 

آیا  به مواد مغذی اضافی احتیاج دارید؟

فواید
مکمل های ویتامین B-12 می تواند به افراد مسن کمک کند مقدار مناسب این ماده مغذی را بدست آورند.
مکمل های ویتامین D برای افراد مسن و افرادی که نور خورشید زیادی دریافت نمی کنند، می تواند مفید باشد.
مکمل های اسید فولیک می توانند به زنان باردار کمک کنند که خطر تولد فرزند نارس را کاهش دهند.
بیشتر افراد می توانند با داشتن یک رژیم غذایی متعادل حاوی انواع میوه، سبزیجات، غلات سبوس دار و منابع پروتئینی، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز خود را دریافت کنند. اما بعضی از افراد نیازهای غذایی خاصی دارند که تنها از طریق رژیم غذایی قابل رفع نیست. در شرایط خاص، پزشک ممکن است مصرف یک ویتامین یا مکمل معدنی را توصیه کند.


بنابر موارد توصیه شده :
بزرگسالان بالای 50 سال باید مکمل ویتامین B-12 مصرف کنند یا غذاهای غنی شده با ویتامین B-12 را به رژیمهای غذایی خود اضافه کنند. بسیاری از غلات صبحانه و برخی محصولات سویا با B-12 تقویت شده اند.
افراد مسن، افراد دارای پوست تیره و افرادی که زیاد در معرض نور خورشید قرار نمی گیرند  باید مکمل ویتامین D مصرف کنند یا غذاهای غنی از ویتامین D را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

برخی از لبنیات، محصولات سویا، آب پرتقال و غلات صبحانه با ویتامین D تقویت می شوند.
زنانی که ممکن است به زودی باردار شوند یا باردار هستند و قصد دارند جنین خود را 9 ماه نگه دارند، باید مکمل اسید فولیک مصرف کنند یا غذاهای غنی شده با اسید فولیک را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. یک رژیم غذایی سرشار از اسید فولیک می تواند به کاهش خطر نقص کودک هنگام تولد کمک کند.
اگر شک دارید که یکی از این توصیه ها برای شما کاربرد دارد، از پزشک خود بپرسید که آیا مکمل ها یا غذاهای غنی شده را می توانید به روال غذایی خود اضافه کنید یا خیر. در صورت بروز علائم کمبود ویتامین یا مواد معدنی، پزشک ممکن است مصرف برخی مکمل ها یا خوردن غذاهای خاص را به شما توصیه کند.


مکمل ها

برای برخی از افراد، مصرف یک مکمل رژیم غذایی ممکن است مفید باشد. اما اگر از سلامت عمومی خوبی برخوردار نیستید، شواهد تحقیقات محدودی وجود دارد که نشان می دهد مصرف مکمل های ویتامین و مواد معدنی باعث سلامتی شما می شود. در حقیقت، برخی تحقیقات حاکی از آن است که مکمل های خاصی ممکن است مضر هم باشند.
همیشه قبل از افزودن یک ویتامین یا مواد معدنی به رژیم معمولی خود با پزشک مشورت کنید. اگر به جای خوردن میوه، سبزیجات و سایر غذاهای غنی از مواد مغذی، مکمل مصرف کرده اید، وقت آن است که در استراتژی خود تجدید نظر کنید. به یاد داشته باشید:

"جایگزینی برای یک رژیم غذایی سالم وجود ندارد."

 

برای دریافت رژیم آنلاین شفاجو کلیک کنید.

 

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید