preloader

خدمات دندانپزشکی ارزان


خدمات دندانپزشکی ارزان
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10200 اشتراک گذاری :

کامپوزیت دندان یکی از روش‌های زیبا سازی دندان است. کامپوزیت در واقع همان مواد خمیری شکل هم رنگ دندان است، که به وسیله آن دندان را پر می‌کنند. به روش کامپوزیت لایه‌ای نازک از آن بر روی دندان قرار داده شکل و فرم دهی می‌شود. سپس با کمک نور آبی، مواد را سفت می‌کنند. در نهایت بخش‌های اضافی تراشیده و دندان پالیش می‌شود. کامپوزیت باعث صاف و یکدست شدن دندان‌ها و اصلاح رنگ آنها می‌شود. در واقع کامپوزیت دندان یک راه حل عالی برای درمان مشکلات جزئی دندان‌ها مانند تغییر رنگ و ترک خوردگی یا فاصله کم میان دندانها است.

برای پیاده سازی کامپوزیت‌ها نیازی به تراش مینای دندان نیست و کامپوزیت روی سطح دندان قرار داده می‌شود. در حین کار نیاز به هیچ نوع بی حسی نیست و معمولا در یک جلسه قابل انجام هستند. اگر رنگ‌ کامپوزیت‌ها به دلیل مصرف خوراکی‌های رنگ‌دار مثل قهوه تغییر کرد، می‌توان با پالیش رنگ را به حالت اول بازگرداند.

هنگامی که یک یا چند دندان محدود نیاز به رسیدگی دارند، روش کامپوزیت گزینه بهتری نسبت به سرامیک لمینیت است.

تفاوت کامپوزیت و لمینیت در چیست؟

لمینیت یک لایه بسیار نازک است که بر روی سطح جلوی دندان قرار داده می‌شود و هدف آن زیباتر کردن طرح لبخند است. کامپوزیت نیاز هنگامی که بر روی دندان قرار داده شود، ظاهری صاف و یکدست به آن می‌بخشد. اما کامپوزیت به دلیل اینکه کل سطح دندان‌ را می‌پوشاند باعث استحکام دندان‌ها نیز می‌شود و از ضخامت بیشتری نیز برخوردارند.

لمینت سرامیکی نیاز به آماده سازی قبلی و ارسال به لابراتوار داردو قرار دادن آن بر روی دندان نیاز به چندین جلسه دارد. بر خلاف کامپوزیت برای چسبیده شدن بر روی دندان نیاز به ماده‌ای به نام سمان که نوعی چسب مخصوص است دارند.

 

جرمگیری دندان یکی از روش‌های پرکاربرد در دندانپزشکی است و دندانپزشکان به جرمگیری دندان توصیه زیادی می‌کنند. علت آن این است که جرمگیری در واقع یک روش پیشگیری است نه درمان. می‌توان با استفاده از جرمگیری جلوی بسیاری از عفونت‌‌ها و بیماری‌های دهان و دندان را که در آینده هزینه‌ زیادی را باید متحمل شد، گرفت.

عوارض عدم جرمگیری دندان

برخلاف تصور عوارضی که با عدم جرمگیری دندان‌ها برای فرد ایجاد می‌شود بسیار جدی بوده و ممکن است به از دست رفتن دندان یا بروز بیماری‌های دیگر منجر شود. بوی بد دهان، التهاب، عفونت و خونریزی لثه‌ها در هنگام مسواک زدن، بیماری های لثه، پوسیدگی ریشه دندان که نیاز به عصب کشی خواهد داشت، بیماری و عفونت‌های ناشی از جرم دندان‌که باعث تحلیل استخوان دندان می‌شوند و برای درمان باید پیوند استخوان صورت گیرد، از مشکلاتی است که به دلیل جرم دندان برای فرد ایجاد می‌شود.

زمانی که جرم ها روی سطح دندان را می‌‌پوشانند، روی رنگ دندان نیز تاثیر گذاشته و آنها را را زردتر نشان می‌دهند. بنابراین یکی دیگر از فواید جرم گیری دندان سفیدتر شدن نشان دادن دندان‌ها است.

دهان و دندان به شدت بر سلامت دیگر اعضای بدن به خصوص قلب، تاثیرگذار است. بنابراین مراجعه منظم به دندانپزشک به خصوص برای افرادی که با مشکلات قبلی روبرو هستند یک ضرورت است. در افراد سالم نیز التهاب مزمن و بیماری‌های لثه رسیدگی نشوند می‌توانند سبب سکته قلبی گردد.

جرم روی دندان با مسواک و خمیر دندان از بین نمی رود و برای این کار لازم است تا از دندانپزشک کمک گرفته شود. خمیر دندان هایی که در بازار به عنوان ضد جرم معرفی شده اند، مقدار زیادی مواد ساینده دارند. درست است که به سفید شدن دندان ها کمک می کنند، اما با داشتن سایندگی نباید بیش از حد از آن ها استفاده شود.

 

روکش دندان به زبان ساده یک لایه‌ محافظتی است که بر روی دندان قرار داده می‌شود تا استحکام آن را بالا ببرد و مانع نفوذ مجدد مواد غذایی به داخل پالپ دندان و عفونت شود. اگرچه روکش‌های جدید به دلیل ظاهری مشابه دندان طبیعی دارند می‌‌توانند جنبه زیبایی نیز داشته باشند.

انواع روکش دندان

روکش سرامیکی به دلیل ظاهر طبیعی که دارد در عمل روکش دندان زیاد استفاده می‌شود. روکش می‌تواند توسط بیمار به هر رنگی انتخاب شود اما بعد از جاگذاری در دندان امکان تغییر رنگ آن نیست. مزیت این روش در ظاهر آن است که شباهت زیادی به دندان طبیعی دارد اما از نظر استحکام روکش سرامیکی کمی ضعف دارد.

اگرچه اگر پزشک از سرامیک باکیفیتی مانند سیلیکات و زیرکونیا برای این امر استفاده کند، دوام لازم را خواهد داشت. همچنین روکش سرامیکی سازگاری خوبی با لثه دارد. این سرامیک‌ها به دلیل ظاهر طبیعی که دارند بیشتر برای دندان‌هایی جلو استفاده می‌شوند.

روکش سرامیکی فلزی، نسبت به مدل سرامیکی آن دوام بسیار بیشتری دارد اما ظاهر آن ممکن است برای برخی افراد مطلوب نباشد. ساختار این روکش‌ها فلزی است و یک لایه سرامیک روی آن قرار داده شده است. اگرچه این احتمال وجود دارد که به مرور با تحلیل رفتن بخش فلزی آن نمایان شود که جلوه خوبی نخواهد داشت. روکش سرامیکی فلزی بیشتر برای دندان‌های عقبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، چون با وجود دوام بیشتر، زیبایی ظاهری روکش سرامیکی را ندارند.

اگر از این نوع روکش به درستی مراقبت نشود، تحلیل رفته و بخش فلزی آن نمایان می‌شود که ظاهر زیبایی ندارد.

روکش استیل از نظر قیمت، هزینه کمتری به دنبال دارد، در عین حال از استحکام زیادی نیز برخوردار است. معمولا دندان‌های شیری کودکان را با استیل روکش می‌کنند.

نکته مهم این است که انتخاب روکش دندان باید با توجه با شرایط فرد صورت گیرد و هیچ‌ کدام از روکش‌ها برتری خاصی نسبت به دیگری ندارد. به طور مثال اگر مشکل ایجاد شده برای دندان‌هایی جلویی است که در زیبایی فرد اثر زیادی دارد و فشار زیادی هم بر آنها نیست بهتر است از روکش سرامیکی استفاده شود. اما برای دندان‌های عقب که به دلیل جویدن متحمل فشار بیشتری هستند روکش‌های سرامیکی فلزی گزینه بهتری به حساب می‌آیند.

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.