preloader

بهترین غذاها برای تغذیه در حین شیمی درمانی


بهترین غذاها برای تغذیه در حین شیمی درمانی
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11577 اشتراک گذاری :

غذاهایی که در این مقاله معرفی میکنیم در کاهش عوارض شیمی درمانی کمک خواهند کرد. البته حتما در مورد مصرف آنها با پزشک خود مشورت کنید.


هویج و جعفری تا میتوانید مصرف کنید

هویج یک ابر غذا در شیمی درمانی است. ترکیبات گیاهی خاصی که در جعفری نیز یافت می شود  می تواند شیمی درمانی موثر تری را با متوقف کردن یک مکانیسم در بدن داشته باشد  که می تواند گاهی اوقات در درمان سرطان دخالت کند. با توجه به مطالعه اخیر  محققان امیدوارند این غذاها برای تکمیل درمان های مرسوم به طور بالقوه  مورد استفاده قرار گیرند و نتایج بهتری برای بیماران ارائه دهد .

مبارزه با خشکی دهان

خشکی دهان یک عارضه جانبی شایع از شیمی  درمانی است که بلع را دشوار می کند ، سعی کنید مواد غذایی را مرطوب  مصرف کنید  حتی با افزودن  سس، و یا شیر کم چرب. مایع کردن  مواد غذایی در یک مخلوط کن نیز کمک خواهد کرد  تا بتوانید وعده غذایی تان  را ساده تر میل کنید.

برنج و موز برای اسهال

غذاهای ملایم مانند برنج، موز، سیب پخته شده، و نان تست خشک به رفع اسهال شما در اثر شیمی درمانی و سفت شدن مدفوغ کمک می کند.  از مصرف غذاهای چرب، میوه های خام و غلات کامل، که می تواند اسهال را بدتر کند اجتناب کنید.  شما همچنین می توانید داروهای خانگی برای اسهال را امتحان کنید.

غلات کامل ضد یبوست

از سوی دیگر، اگر شما به یبوست دچار شده باشید  نوشیدن مقدار زیادی مایعات و خوردن غذاهای سرشار از فیبر نامحلول، مانند نان سبوس دار یا غلات، حبوبات، میوه های خشک، و دانه های خشک و یا نخود فرنگی، به دستگاه گوارش شما کمک می کند. موسسه ملی سرطان (NCI)  نوشیدن 8 تا 12 فنجان مایعات در روز را برای کسانی که تحت درمان سرطان  هستند توصیه کرده است. در غیر این صورت  شما ممکن است دچار کم آبی شوید.

وعده های غذایی کوچک کمک به  از دست دادن اشتها

از دست دادن اشتها یک عارضه جانبی شایع شیمی درمانی است، اما به جای اینکه خود رامجبور به خوردن سه وعده غذایی بزرگ  کنید پنج یا شش وعده غذایی کوچکتر در طول روز بخورید. این کار باعث می شود تا در طول روز پر انرژی بمانید.   اضافه کردن مکمل های پروتئین و غذاهای پر کالری به رژیم غذایی شما کمک خواهد کرد تا شما یک وزن سالم را حفظ کنید. با این حال، همیشه دکتر خود را در جریان رژیم غذایی تان  با توجه به شرایط خود قرار دهید و مشورت کنید.

آب نبات زنجبیل تهوع را از بین می برد

شیمی درمانی اغلب شما را به حالت  تهوع دچار می کند.  اما آب نبات زنجبیل و قطرات  لیمو مانند یک ضد تهوع کار می کنند. آنها معده درد را از بین میبرند. این درمان های طبیعی برای ناراحتی معده بسیار مناسب هستند.

زخم های دهان

زخم های دهان می توانند تغذیه را دردناک کنند. حتی خوردن نرمترین مواد غذایی بسیار دردناک خوهاد شد. اگر دهان شما  کمی ملتهب یا دردناک شده باشد سعی کنید از غذاهای پوره ای  که به راحتی قابل بلع اند استفاده کنید.  ، برنج، تخم مرغ، فرنی، و سوپ. بهتر است، از آنجا که نمک یا ادویه جات و ترشی جات می توانند زخم را بیشتر دردناک کنند از مصرف آن ها اجتناب کنید.  غذاهای نوک تیز و یا ترد مانند کراکر، چیپس، و سبزیجات خام، و همچنین غذاهای تند مانند سس تند، کاری، سالسا، و فلفل تند، می توانند  زخم را تحریک کنند.

آب پرتقال مانع از خشکی دهان

برای از بین بردن خشکی دهان رژیم غذایی خود را  با مقدار زیادی از مواد غذایی شیرین و ترش پر کنید.  با توجه به توصیه های  NCI ، آشامیدنی هایی مانند لیموناد و آب پرتقال به شما کمک خواهدتا تولید بزاق به دلیل ترشی و تحریک غدد بزاقی تحریک شود. با این حال، خوردن و نوشیدن این مواد غذایی اگر زخم دهان یا  گلو درد داشته باشید  علائم شما را بدتر خواهد کرد.

پیاز و سیر و تقویت سیستم ایمنی بدن شما

کبابی، پخته شده  و یا خام، پیاز و سیر به عنوان مبارزان سرطان توصیه می شوند، به علت سطح بالایی از آنتی اکسیدان سبب تحریک دفاع طبیعی سیستم ایمنی بدن در برابر سرطان ها می شوند . در واقع، محققان دانشگاه کرنل دریافتند که پیاز قوی با طعم تند حتی می تواند مانع از رشد برخی از سلولهای سرطانی شوند  و از غذاهای با توانایی مبارزه با سرطان هستند.

پروتئین بدون چربی انرژی و عضلات را حفظ می کند

خوردن پروتئین بیشتر در زمانی که تحت شیمی درمانی هستید به شما انرژی داده  و سبب قوی نگه داشتن ماهیچه هایتان می شود . از پروتئین های بدون چربی مانند تخم مرغ، ماهی و مرغ استفاده کنید. بسیاری از افراد مبتلا به سرطان طعم گوشت قرمز برایشان ناخوشایند است.

غذاهای غنی از سلنیوم مبارزه با سرطان

آجیل، غذاهای دریایی، جو و برنج قهوه ای همگی منابع غنی از سلنیوم و  مواد معدنی ضد سرطان هستند. یک بر اساس مطالعه چاب شده در مجله Journal of Biological نشان می دهد که ترکیبات سلنیوم سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند و سبب مبارزه با سرطان های خاص مانند سرطان خون و ملانوم می شوند.  با این حال، از خوردن صدف و ماهی خام اجتناب کنید. آنها می تواند شما را در معرض خطر بالاتری از بیماری های قابل انتقال از غذا در طول درمان قرار دهند. از تازه بودن ماهی رودخانه ای مانند ماهی آزاد همیشه مطمئن شوید و دقت کنید به  طور کامل پخته شده باشند.

منبع: RD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید