preloader

کاربرد مواد شیمیایی آزمایشگاهی


کاربرد مواد شیمیایی آزمایشگاهی
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10167 اشتراک گذاری :

مواد شیمیایی آزمایشگاهی از آن دسته تولیدات شیمیایی هستند، که در اغلب صنایع مورد استفاده قرار میگیرند. این محصولات نقش مهمی در تسهیل فرآیند تولید محصولات سایر صنایع و تولید بعضی مواد و محصولات شیمیایی دارند.

موضوعی که در این مطلب تصمیم داریم به آن بپردازیم، و احتمالاً برای شما هم جالب توجه خواهد بود؛ کاربرد مواد شیمیایی آزمایشگاهی در صنایع مختلف است. اگر به حوزه شیمی و شناخت این مواد علاقه دارید، پیشنهاد میکنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

مواد شیمیایی آزمایشگاهی چیست؟

مواد شیمیایی آزمایشگاهی، موادی هستند که در آزمایشگاههای مختلف برای انجام تحقیقات علمی و یافتههای جدید، تولید محصولات مختلف و تسریع در فرآیند تولید این محصولات استفاده میشوند؛ مانند اتانول، نیتریک اسید، تیترازول یا سولفوریک اسید. با توجه به اینکه ممکن است مواد شیمیایی را با مواد شیمیایی آزمایشگاهی اشتباه بگیرید، در بخش بعدی با ما همراه باشید تا تفاوت این دو را با هم بررسی کنیم.

 

 

تفاوت مواد شیمیایی آزمایشگاهی و مواد شیمیایی صنعتی

این دو نوع مواد با هم شباهت‌ها و تفاوتهایی دارند که ممکن است در زمان خرید مواد شیمیایی آزمایشگاهی ما را به اشتباه بیاندازند. این موضوع برای کسانی که با این مواد سرو کار دارند، بشدت اهمیت دارد.

ما باید بدانیم، به دسته‌ای از مواد شیمیایی که در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند و ماهیت صنعتی دارند، مواد شیمیایی صنعتی و به موادی که در آزمایشگاهها مورد استفاده قرار می‌گیرند و پایه و اساس تمام آزمایش‌ها در آزمایشگاه‌ها محسوب میشوند، مواد شیمیایی آزمایشگاهی گفته میشود. این دو نوع مواد از نظر درصد ترکیبات، درصد خلوص و تنوع فرآوردههای جانبی با هم تفاوت دارند. مثلاً اسید نیتریک که در آزمایشگاه استفاده میشود، با اسید نیتریکی که در صنایع مواد شوینده به کار میرود، فرق دارد.

 

 

 

 

کاربرد مواد شیمیایی آزمایشگاهی در 4 صنعت مهم دنیا

اما برویم سراغ جذابترین بخش این مطلب و معرفی صنایع مختلفی که مواد شیمیایی آزمایشگاهی در آنها بکارمیروند:

  1. کاربرد مواد شیمیایی در صنایع غذایی

اولین و مهمترین گروهی که مواد شیمیایی آزمایشگاهی به‌طور گستردهای در آنها استفاده میشود، صنایع تولیدات غذایی است. کاربرد این مواد در صنایع غذایی، با توجه به ساختار و ترکیباتی که دارند، برای سلامتی ما مضر نیست.

اسیدهای خوراکی یا اسیدهای آلی، مهمترین و بیشترین نقش را در تولیدات این صنعت دارند. اگر دقت کرده باشید، بارها روی قوطی نوشابهها نام اسید سیتریک را دیدهاید، یا روی ظرف انواع آبمیوههای صنعتی. نام دیگر اسید سیتریک، جوهر لیمو است. از این اسید خوراکی برای تنظیم ph و طعم دهندگی خوراکیها استفاده میشود.

حتماً نام افزودنیهای مجاز خوراکی را هم شنیدهاید؟ نیتراتها، رنگهای خوراکی و نمکها جزو این دسته هستند. از نیتراتها برای افزایش مدت زمان نگهداری مواد غذایی استفاده میشود، از رنگهای خوراکی هم برای زیبایی و رنگ پذیری خوراکیها.

تورین نیز یک آنتی اکسیدان محلول در چربی است که در ساخت نوشابههای انرژی زا بکارمیرود. تورین با کاهش کلسترول و فشار خون، عملکرد بافت چربی بدن را تنظیم مینماید. یک سری از املاح معدنی، ویتامینها، چربیها و اسیدهای آمینه ضروری نیز هستند که بهعنوان مواد شیمیایی آزمایشگاهی شناخته میشوند و در ترکیبات مواد غذایی و خوراکی به کار میروند.

 

  1. کاربرد مواد شیمیایی در صنایع شوینده

اغراق نیست اگر بگوییم مواد شیمیایی آزمایشگاهی و صنایع شوینده به هم پیوسته هستند و اگر مواد شیمیایی نباشند، ادامه حیات این صنعت غیر ممکن خواهد بود. همان طور که میدانید، شویندههای ضعیف و قوی برای پاکسازی و زدودن انواع آلودگیها و لکههای چربی سطوح استفاده می شوند. در ساختار اغلب این شویندهها از موادی مانند گلیسیرین، اسیدهای چرب و نمک سدیم استفاده میشود.

برای پاک کردن آلودگیها و چربیها، از دی سدیم لورت سولفوسوکسینات، مواد اصلاح کننده سطحی، آب و افزودنی‌ها در ساخت شامپوها و بدن شوها استفاده میشود. اسید سیتریک، پلی سوربات، پلی اتیلن گلایکول و کوکونات اسید چرب دی اتانول آمین نیز از دیگر موادی هستند که در صنایع تولید شویندهها به کار میروند.

 

  1. کاربرد مواد شیمیایی آزمایشگاهی در صنایع دارویی

بخش بزرگی از صنعت داروسازی، پیوند عمیقی با صنعت مواد شیمیایی آزمایشگاهی دارد. همان طور که میدانید ترکیب شیمیایی داروها نسبت به سایر مواد از حساسیت بالاتری برخوردار است، چون مستقیماً با سلامتی ما در ارتباط است و مواد شیمیای آزمایشگاهی جز اصلی این ترکیبات یا بخش مهمی از فرآیند تولید آنها محسوب میشوند.

مواد شیمیایی مورد استفاده در صنایع دارویی، علاوه بر خواص دارویی، خاصیت خوراکی هم دارند. اگر بهطور خلاصه بخواهیم به معرفی مواد شیمیایی پر کاربرد در صنایع دارویی و داروسازی بپردازیم، اسیدها، بازها، حلالهای آلی، نمکهای معدنی، کتونها، اترها، آلکانها، هالیدها و اسیدهای آمینه را باید نام ببریم که کاربرد گستردهای در بخشهای مختلف این صنایع دارند.

 

  1. کاربرد مواد شیمیایی در صنعت چاپ

مواد شیمیایی آزمایشگاهی، در صنعت چاپ هم کاربرد دارند. در جوهرهای چاپ به شکل وسیعی از زایلین، تولوئن و اکسیلن استفاده می‌شود. همچنین برای ساخت رنگهای مورد استفاده در چاپ افست و دیجیتال، از سولفور روی استفاده میشود.

جالب است بدانید الکلها یا خانواده اتانول ها هم، نقش پررنگی در صنعت چاپ دارند. الکلها بهعنوان حلال در ساخت مرکبهای چاپ به کار میروند. اتانول، پروپانول نرمال، متیل سیکلو هگزانول، هگزیلن گلیکول و دی پروپیلن گلیکول از پر کاربردترین مواد شیمیایی آزمایشگاهی هستند، که در حوزه چاپ مورد استفاده قرار میگیرند.

 

 

معرفی پرکاربردترین مواد شیمیایی آزمایشگاهی

یکی از مصرفیترین مواد شیمیایی آزمایشگاهی که در صنایع مختلف استفاده میشود، اسید سولفوریک است. این ماده در فرآیند مواد اولیه نقش مهمی دارد. پالایشگاههای نفت و محصولات پتروشیمی از بزرگترین مصرف کنندگان این ماده هستند. نیتریک اسید ماده دیگری است که توانایی حل کردن تمامی فلزات بجز طلا را دارد. از این اسید برای بازیافت زبالههای فلزی و ضایعات کامپیوتری استفاده میشود.

ماده پرمصرف بعدی، تیترازول است. این محلول با درصد خلوص و غلظتهای مختلف، در انواع تیترازول سود، تیترازول پتاس، تیترازول اسید اگزالیک، تیترازول اسید سولفوریک و... در صنایع آزمایشگاههای استفاده میشود. آب‌اکسیژنه یا پراکسید هیدروژن نیز از مواد شیمیایی پرمصرف محسوب میشود. آب اکسیژنه در صنعت شیمی، لوازم آرایشی و بهداشتی، صنایع غذایی، صنعت کاغذ سازی و نساجی استفاده میشود.

 

معرفی بهترین فروشگاه آنلاین خرید مواد شیمیایی آزمایشگاهی

به یاد داشته باشید، فارغ از اینکه مواد شیمیایی آزمایشگاهی را در چه صنایعی مصرف میکنید، این مواد باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند. اگر از محصولات تقلبی یا غیراستاندارد استفاده کنید، نه تنها هیچ فایدهای نخواهد داشت، بلکه ممکن است باعث بروز آسیب جدی برای کارکنان یا زیانهای مالی شود.

در این مورد پیشنهاد میکنیم برای اطمینان خاطر بیشتر از مواد آزمایشگاهی برند و دارای تاییدیه و استانداردهای بین المللی استفاده کنید. شیمیبیو یکی از آن فروشگاههای معتبر و قابل اعتمادی است، که برای خرید آنلاین انواع مواد شیمیایی آزمایشگاهی میتوانید از آنها کمک بگیرید. فقط کافیست به نشانی اینترنتی shimibio.com مراجعه کنید.

 

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید