preloader

در اولین جلسه مشاوره به روانشناس چه بگوییم؟


در اولین جلسه مشاوره به روانشناس چه بگوییم؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10086 اشتراک گذاری :

رواندرمانی می‌تواند چالش برانگیز، مفید و بسیار سودمند باشد. با این حال، در ابتدا می‌تواند ناخوشایند و ناراحت کننده نیز باشد. صحبت کردن در مورد مشکلات کار سختی است، به خصوص زمانی که تازه با درمانگر خود آشنا می‌شوید. به منظور کمک در باز کردن بحث، ممکن است برخی درمانگران برای درک بهتر شما و نیازهایتان ارزیابی‌هایی انجام دهند و مسیر درمان را تا حدودی روشن کنند. و بعضی دیگر رهبری گفتگو را به عهده شما بگذارند.

اگر در اولین جلسات خود با مشکل مواجه شدید، یا مدتی است که به رواندرمانی می‌‌روید و احساس می‌‌کنید حرف‌هایتان تمام شده‌است، بدانید که تنها نیستید. این غیرمعمول نیست که افراد به جلسه درمان می‌روند و در مورد آنچه می ‌خواهند بحث کنند، مطمئن نیستند.

در واقعیت، هیچ چیز اشتباهی در درمان وجود ندارد. چیزهای کوچک و بزرگی که در ذهن دارید را به درمانگر خود بگویید. اگر مسئله‌ای در ذهن شماست، پس مهم است که در مورد آن صحبت کنید. اگر نمی‌دانید در مورد چه چیزی در درمان صحبت کنید، برخی از مواردی که باید در مورد آنها صحبت کنید شامل رویدادهای اخیر زندگی، روابط، تروماها و موارد دیگر است.

 

توجه داشته باشید که در حالی که آماده شدن برای درمان و داشتن ایده‌ای از آنچه قرار است در مورد آن صحبت کنید بسیار عالی است، درمانگر شما باید یک پرسشگر حرفه‌ای باشد. اگر متوجه شدید که نمی‌توانید با درمانگر خود صحبت کنید، ممکن است لازم باشد به دنبال یک درمانگر با رویکردی فعال تر باشید.

روانشناس‌ها طبق رویکرد تخصصی که اتخاذ می‌کنند، مسیر درمانی متفاوتی را با مراجعانشان خواهند داشت. به طور مثال، در رویکرد روانکاوی کلاسیک، مراجع بیشتر فعال خواهد بود. یکی از مهم‌ترین فاکتورها در مورد ارتباط گرفتن و صحبت کردن با روانشناس، انتخاب روانشناس مناسب است.

 

در اولین جلسه مشاوره چه بگوییم؟

اگر مطمئن نیستید که به روانشناس خود چه بگویید یا چگونه با درمانگر خود مکالمه را شروع کنید، در اینجا 5 نکته وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

 

 

1. روابط فعلی

این فقط به معنای زندگی عاشقانه شما نیست. روابط ما با افراد مهم، اعضای خانواده، همکاران و دوستان، زندگی ما را شکل داده و تحت تاثیر قرار می‌دهد. روابط برای سلامت روان شما مهم هستند و نقش مهمی در تأثیرگذاری بر خلق‌و‌خو و احساسات شما به صورت روزانه دارند.

بحث در مورد روابط به شما این امکان را می‌دهد که الگوهای ارتباطی، دلبستگی و مرزها را کشف کرده و به آنها بپردازید. حتی اگر احساس می‌کنید روابط خوبی دارید، صحبت کردن در مورد آنها ممکن است به شما کمک کند تا چیزهایی را که در زندگی‌تان مؤثر هستند و منابعی که می ‌توانید خارج از جلسه درمان به آنها تکیه کنید، درک کنید.

 

2. چالش های جدید زندگی

وقتی مراجعان جنبه‌های جدیدی از زندگی را تجربه می‌‌کنند، مانند زایمان، ازدواج، جابجایی، این اتفاقات می ‌تواند ویژگی‌های دست ‌نخورده‌ای را در زندگی آنها شعله‌ ور کند که برای درک آن به کمک نیاز دارند. افراد در حالی که همیشه نمی‌توانند بیان کنند که چه احساسی دارند، می توانند تشخیص دهند که چیزی درست نیست.

اگر چیزی در زندگی شما تغییر کرده است و به نوعی احساس جدیدی در شما ایجاد می‌کند، آن را مطرح کنید. لازم نیست فقط در مورد چیزهای بد صحبت کنید. تغییر می‌تواند خوب باشد و با این حال هنوز احساسات جدیدی را در شما ایجاد می‌کند که ممکن است بخواهید در یک فضای امن و بدون قضاوت با یک روانشناس خوب آن را کشف کنید.

 

3. نگرانی های ناشی از درمان

ایجاد اعتماد زمان می‌برد و به اشتراک گذاشتن افکار و احساسات خود با یک غریبه کار آسانی نیست. اگر در اعتماد به درمانگر خود برای باز کردن صحبت مشکل دارید، که بسیار طبیعی است، از مطرح کردن آن نترسید.

با این اطلاعات، درمانگر شما می‌‌تواند روی ایجاد پایه‌ای از اعتماد کار کند که به شما این امکان را می‌‌دهد که مسیر را بیشتر باز کنید. درمان رابطه بین مراجع و درمانگر است. اگر مراجع برای باز کردن صحبت هایش مشکل دارد، ممکن است به این معنی باشد که باید در رابطه درمانی اعتماد و صمیمیت بیشتری ایجاد شود.

 

4. علت مراجعه به روانشناس

به این فکر کنید که چه زمانی تصمیم به جستجوی یک درمانگر گرفتید. در زندگی شما چه اتفاقی افتاد؟ دنبال چی می‌گشتید؟ صحبت در مورد دلایلی که فکر می‌کنید درمان می‌تواند برای شما مفید باشد، راهی عالی برای تعیین اهداف با درمانگرتان است.

 

5. مسیر شغلی

مسیرهای شغلی و علایق، می‌تواند پنجره‌ای به روان ما باشد. صحبت در مورد محل کسب‌و‌کار، پویایی محل کار، یا زمینه‌های مورد علاقه حرفه‌ای می‌تواند به عنوان روشی برای بحث در مورد مسائل بزرگتر مانند ارتباطات و الگوهای روابط عمل کند. علایق حرفه‌ای همچنین به درمانگر شما کمک می‌کند تا بفهمد ذهن شما چگونه کار می‌کند و چگونه دنیای اطراف خود را تفسیر می‌کنید.

 

نتیجه گیری

تحقیقات نشان می‌دهد که قدرت اتحاد و ارتباط درمانی، پیش‌بینی‌کننده قوی‌تری نسبت به روش درمان است. به زبان ساده، یک رابطه قوی با درمانگر شما بیشتر از نوع درمانی که در آن شرکت می‌‌کنید اهمیت دارد. پس می بایست در انتخاب درمانگر و ارتباط گرفتن با آن حساس باشید.

اگر در ابتدا برایتان سخت است که حرف بزنید، نگران نباشید. ممکن است کمی طول بکشد تا شما واقعاً ارتباط بگیرید، اما با گذشت زمان، باید احساس کنید که راحت‌تر می‌شوید. اگر چنین نشد، در نظر بگیرید که ممکن است بخواهید با درمانگر دیگری کار کنید.

 

منبع: پزشک خوب - به روانشناس چه بگوییم؟

 

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید