preloader

تاثیر مصرف ماست در پیشگیری و درمان بیماریها


تاثیر مصرف ماست در پیشگیری و درمان بیماریها
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 15618 اشتراک گذاری :

ماست منبع بسیار خوبی از کلسیم و بسیاری از پروتئین‌ها و اسیدهای آمینه می باشد و جانشین خوبی برای شیر در رژیم غذایی کسانی است که نمی‌توانند لاکتوز شیر را تحمل کنند. بسیاری از پژوهشگران آثار پیشگیری و درمانی ماست و لاکتوباسیلها که معمولاً در تهیه ماست بکار برده می‌شوند را در بیماری‌هایی مانند سرطان، عفونت‌ها، بیماری‌های گوارشی و آسم را مورد مطالعه قرار داده‌اند.



بر اساس این پژوهش‌ها، آثار مفید درمانی ماست را می‌توان به صورت زیر دسته بندی کرد:
1.جایگزینی باکتری‌های روده ای مفید که توسط آنتی بوتیک‌ها از بین رفته و تخریب شده‌اند.
2.کمک به هضم و توقف عملکرد باکتری‌های بیماری‌زا.
3.پیشگیری و درمان اسهال، شامل اسهال‌های عفونی به ویژه انواع ناشی از روتا ویروس‌ها، (ویروسی که ییشترموجب بروز اسهال در کودکان می‌شود).

4.ممانعت از رشد بیش از حد باکتری‌های مضر در دستگاه گوارش (وضعیتی که می‌تواند از اسهال و یا مصرف آنتی بوتیک‌ها ناشی شود).
5.بهبود علایم سندرم روده تحریک پذیر و بیماری‌های التهابی روده مانند بیماری کرون و کولیت السراتیو.
6.پیشگیری و عود عفونت‌های قارچی واژن، عفونت‌های دستگاه ادراری، سیستیت (علمی‌ترین یافته‌ها در مورد عفونت واژینال وجود دارد).

7.بهبود جذب لاکتوز در کسانی که دچار بیماری عدم تحمل لاکتوز هستند.
8.افزایش پاسخ ایمنی.

9.پژوهش‌ها نشان داده که مصرف ماست یا شیر محتوی زنجیره های خاصی از لاکتوباسلها و یا مکمل‌های شامل لاکتوباسل ویا بیفیدوباکتریوم، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.
10.کمک به درمان عفونت تنفسی مانند سینوزیت، برونشیت و پنومونی.
11.کاهش ریسک و میزان بروز آلرژی‌ها شامل تب یونجه، حساسیت غذایی به شیر و واکنش‌های پوستی مانند اگزما.
12.کمک به درمان کلسترول بالا.

13.کاهش ریسک عودعفونتهای مثانه پس از درمان.
14.لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس به صورت کشت‌های خشک و یا مایع حاوی باکتری‌های زنده موجود می‌باشد. این کشت‌ها معمولاً در شیر رشد می‌کنند اما در محیط‌های کشت فاقد شیر نیز قابل تکثیرند. کشتهای مایع حاوی لاکتوباسیل که به صورت مایع یافت شده باید در یخچال نگهداری شوند.

بهترین جراح پلک در تهران نی نی سایت

مقدار مورد نیاز برای موارد درمانی :
کودکان (نوزادان و شیر خواران 0 تا 10 سال).
کشتهای مایع را می‌توان به صورت لوسیون مصرف کرده و برای درمان عفونت‌های قارچی و کهیرهای محل پوشک به صورت موضعی روی منطقه پوشک مالید.
اگر کودک تحت درمان با آنتی‌بیوتیک است، 4/1 قاشق چای‌خوری و یا 4/1 کپسول به صورت خوراکی 2 ساعت پس از هر دوز آنتی‌بیوتیک برای جبران باکتری‌های مفید مصرف می‌شود.

کودکان 1 تا 12 سال:
مقدار مورد نیاز بستگی به پیشنهاد کارخانه تولید کننده کشت و یا ماست‌های درمانی (پروبیوتیک) دارد.

بالغین:
مقدار مورد نیاز بسته به نوع بیماری متفاوت است:
در درمان و پیشگیری اسهال، 1 تا 2 بیلیون سلول زنده در روز (بعضی پژوهشگران بیش از 10 بیلیون سلول زنده در هر روز را پیشنهاد می‌کنند).
ثابت شده باکتری که لاکتوباسیلوس جی. جی lactobacillus.G.G.نام دارد و به بعضی ماست‌ها افزوده می‌شود، هضم نشده و در دیواره روده بزرگ کولونیزه می‌شود. این باکتری با باکتری‌های مضر شامل کلستریدیوم دفیسیل که پس از یک دوره آنتی‌بیوتیک درمانی موجب بروز اسهال می‌شود، مبارزه می‌کنند. در آزمایش‌های انسانی لاکتوباسیلوس جی. جی، اسهال را در افرادی که ماه‌ها از آن رنج می‌بردند، متوقف کرد.

عفونت‌های واژینال :
8 اونس ماست (هر اونس 16 گرم) با کشت زنده فعال محتوی یکی از زنجیره های لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم روزانه و یا مصرف خوراکی مواد حاوی این باکتری‌ها که حداقل 1 تا 2 بیلیون ارگانیسم زنده داشته باشد توصیه می‌شود.

تجربه های بالینی نشان دهنده آنست که قرار دادن ماست حاوی کشت اسیدوفیلوس زنده به صورت مستقیم در محیط واژن با استفاده از یک اسپاچولای یک‌بار مصرف و استفاده از یک پد نازک به بهبود خارش و التهاب کمک می‌کند. به همان ترتیب کپسول‌ها و یا قرص‌های لاکتوباسلوس را می‌توان مستقیماً به صورت واژینال مصرف کرد.
بسیاری از زنان، آثار ترمیمی دوش واژینال با ماست را به مدت چند روز و یا چند هفته بسته به شدت بیماری تجربه کرده‌اند.
سه کپسول اسیدوفیلوس و یا 4/1 قاشق چایخوری از پودر حاوی آن‌را می‌توان به صورت خوراکی 1 تا 3 بار در روز مصرف کرد. اسیدوفیلوس در طی دوره آنتی‌بیوتیک درمانی خطر بروز عفونت‌های قارچی واژن را کاهش می‌دهد.

درمان سیستیت:

1 تا 2 کپسول و یا قرص واژینال شبانه به مدت 2 هفته.
دوز نگه دارنده فلورای سالم روده: 1 تا 2 بیلیون سلول زنده در طول روز.
 

درمان سندرم روده تحریک پذیر:

مصرف مرتب ماست می‌تواند به بهبود علایم سندرم روده تحریک پذیر کمک کند. تا مقدار باکتری‌های مفید پروبیوتیک را افزایش داده و از رشد باکتری‌های مضر جلوگیری کند.

از آنجا که سیستم ایمنی فاکتور مهمی در تمام بیماری‌ها محسوب می‌شود، اثر تحریکی ماست بر سیستم ایمنی با استفاده از مدل‌های حیوانی و پژوهش‌های انسانی مورد بررسی قرار گرفته است. بیشتر پژوهش‌ها به این نکته اشاره کرده‌اند که آثار درمانی لاکتوباسیلها و ماست شامل آثار تحریکی آن‌ها بر سیستم ایمنی بیشتر ناشی از تغییراتی است که در نتیجه مصرف ماست در محیط باکتریایی دستگاه گوارش اتفاق می‌افتد.

افزایش مقدار لاکتوباسیلها در روده می‌تواند رشد باکتری‌های پاتوژن را متوقف کند که در نهایت منجر به کاهش میزان عفونت شده و آثار ضد سرطانی آن را افزایش می‌دهد.
گفتنی است که در کشور ما نیز انواع ماست‌های پروبیوتیک با تعداد مشخص و گونه های مفید لاکتوباسیلوس مانند لاکتوباسیلوس بلگاریکوس وجود دارد که مصرف آن‌ها برای افزایش ایمنی بدن توصیه می‌شود.

نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید