preloader

چک آپ هایی که باید قبل از بارداری انجام شوند


چک آپ هایی که باید قبل از بارداری انجام شوند
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 15180 اشتراک گذاری :

مراقبت های قبل از بارداری، می تواند برای سلامت شما و کودک شما مفید باشد. به این مراقبت ها "مراقبت های قبل و حین بارداری" گفته می‌شود. هدف از این مراقبت ها، چک کردن تمام خطرات بالقوه ایست که ممکن است در حین بارداری شما و یا کودک شما را تهدید کند و اینکه، قبل از بارداری به تمام مسائل پزشکی موجود، رسیدگی شود.

این موضوع در مورد این قضیه بحث میکند که شما قبل از باردار شدن به سلامت فیزیکی و روانی مناسب رسیده باشید. چیزی که انتظار می رود این است که شما در وهله ی اول یک پزشک را به عنوان مشاور خود برای قبل از بارداری و حین بارداری انتخاب کنید.

 

در قرار ملاقات های شما با پزشکتان، قبل و حین بارداری چه اتفاقاتی می افتد؟

قرار ملاقات های شما با پزشکتان که به منظور مراقبت های قبل و حین بارداری انجام می شوند بهترین فرصت است که شما هر آنچه که در ذهنتان دارید، از جمله رژیم غذاییتان، ویتامین های دوران بارداری، یا هر گونه نگرانی دیگری که در خانوادتان وجود دارد، را بپرسید.

در حین این ملاقات ها، شما و پزشکتان در مورد موارد زیر بحث خواهید کرد:

  • سوابق بارداری: این مورد شامل هر نوع بارداری قبلی، سوابق قاعدگی هایتان، روشهای پیشگیری از بارداری، نتایج قبلی تست پاپ اسمیر، هر گونه بیماری مقاربتی و عفونت های واژن در گذشته می شود.
  • سوابق پزشکی: این مورد شامل هر گونه مشکلات سلامتی شما در حال حاضر میشود که شما می توانید آنها را قبل از بارداری تحت کنترل قرار دهید.
  • سوابق جراحی: آینکه آیا شما تا به حال هیچ گونه سوابق جراحی، ترانسفوزین (انتقال خون) و بستری شدن در بیمارستان را داشته اید یا خیر؟ اگر داشته اید، به پزشکتان بگویید.
  • داروهایی که اکنون مصرف میکنید: در مورد هر گونه دارویی، چه با نسخه و چه داروهای بدون نسخه، که مصرف میکنید با پزشک خود مشورت کنید. در برخی از موارد ممکن است یک تغییر باعث کاهش نقایص هنگام تولد شود. فراموش نکنید که اگر داروی گیاهی و یا مکمل خاصی نیز مصرف می کنید، آن را نیز بازگو کنید.
  • تاریخچه ی پزشکی خانوادگی: هر گونه شرایط پزشکی ای که در خانوادتان وجود دارد را به پزشکتان بگویید. حتی مواردی مانند وجود دوقلو ها در خانواده ی خودتان یا شریک زندگیتان.
  • محیط خانه و محل کار: هر آنچه در محیط کار و خانه وجود دارد و می تواند خطرات احتمالی برای سلامت بارداری شما و توانایی بارداری شما به وجود بیاورند را بیان کنید. مواردی مانند قرار گرفتن در معرض مرفوع گربه، اشعه ی X، سرب و یا حلال ها.
  • وزن شما: رسیدن به وزن ایده آل قبل از باردار شدن ایده ی خوبی به نظر می رسد. این به این معناست که اگر اضافه وزن دارید، برای کم کردن خطر احتمالی عوارض ناشی از فشار خون بالا حین بارداری، وزن خود را کم کنید. و یا اگر کمبود وزن دارید، برای کم کردن خطر به دنیا آوردن نوزاد با وزن کم، به وزن خود بیافزایید.
  • عوامل سبک زندگی: پزشک شما در مورد مسائلی در زندگی شما و شریک زندگیتان که می تواند در بارداری شما موثر باشد سوالاتی می پرسد. مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل، استفاده از مواد مخدر (تفریحی و اعتیاد). هدف این است که شما بارداری سالمی داشته باشید و این اطلاعات محرمانه خواهند ماند، پس به پزشکتان صادقانه و راحت جواب دهید.
  • ورزش: اگر ورزش خاصی انجام می دهید و یا بیرون از خانه کار نمیکنید با پزشکتان مطرح کنید. به طور کلی ممکن است شما در حین بارداری بتوانید به برنامه ی ورزشی و فعالیت های خود به صورت عادی بپردازید، مگر اینکه پزشک دستوری مبنی بر کاهش و یا تغیری در ان ها به شما بدهد.
  • رژیم غذایی: پزشک شما در مورد انچه که میخورید و مینوشید از شما سوالاتی میپرسد. ایده آل این است که شما با یک عادت غذایی خوب و سالم برای بارداری اقدام کنید که این برنامه شامل انواع مواد غذایی سرشار از فیبر، کلسیم (به اندازه ی کافی)، اسید فولیک و سایر مواد مغذی می شود.
  • کافئین: قبل از بارداری ممکن است پزشک شما را به مصرف حداکثر 300 میلی گرم کافئین محدود کند که این مقدار تقریبا دو فنجان معمولی قهوه خواهد شد. فراموش نکنید که کافئین علاوه بر چایی و قهوه در موادی مانند شکلات و نوشابه و برخی داروها نیز وجود دارد.
  • ویتامین های دوران بارداری: قبل از بارداری شما باید مکمل اسید فولیک مصرف کنید. این دارو باعث کمتر شدن احتمال ایجاد اختلالات نورولوژیکی در نوزاد شما می شود و بهتر است این مکمل از قبل از حاملگی مصرف شود. پزشک شما ممکن است مصرف 400 میلی گرم اسید فولیک را برای قبل از آبستن شدن و در حین بارداری برای شما تجویز کند.

همچنین ممکن است پزشک شما:

  • قلب، ریه، پستان ها، تیروئید، شکم، لگن، و پاپ اسمیر شما را معاینه کند.
  • آزمایشهایی مانند سرحجه، هپاتیت، HIV، سیفلیس و دیگر بیماریها را به عمل آورد.
  • در مورد نمودار دوره های قاعدگی شما، با شما بحث کند و بهترین زمان ممکن که احتمال بارداری  بیشتر است را برای شما مشخص کند.
  • واکسیناسیون شما را چک کند و اگز در مقابل سرخجه و یا آبله مرغان واکسینه نشده اید، واکسن مناسب را برای شما تجویز کنند و بارداری شما را تا یک ماه به تاخیر بیاندازند.
  • در مورد مشاوره ی ژنتیک با شما گفتگو کنند. مشاوره ی ژنتیک می تواند اطلاعاتی در مورد داشتن کودکی با نقص مادر زاد به شما بدهد. این مشاوره ممکن است برای مادران مسن، افراد با سابقه ی مشکلات ژنتیکی، نقایص مادرزاد یا عقب ماندگی ذهنی توصیه شود.
    توجه داشته باشید که آزمایش ژنتیک می تواند برای پیشگیری از بسیاری از تولد های نوزادانی با اختلالات ژنتیکی موثر باشد.

 

آیا ممکن است افزایش کم بتا خون به خاطر بارداری خارج رحمی باشد؟

 

برای دریافت رژیم آنلاین شفاجو کلیک کنید.

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید