preloader

نکاتی برای پیشگیری از خیس کردن رختخواب توسط کودکان


نکاتی برای پیشگیری از خیس کردن رختخواب توسط کودکان
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 13845 اشتراک گذاری :

خیس کردن رختخواب می تواند تصور کودک را از خودش خراب کند و به اعتماد به نفس او آسیب بزند. بهترین راه برای جلوگیری از این اتفاق، حمایت از کودک است. والدین باید به کودک خود این اطمینان را دهند که خیس کردن رختخواب یک امر شایع بوده و این اعتماد به نفس را در کودک ایجاد کنند که بتواند بر این مشکل غلبه کند.

در اینجا چند راهنمایی برای اینکه بتوانید به کودکتان کمک کنید که بر خیس کردن رختخواب غلبه کند آورده شده است:

  • بر روی مشکل اصلی تمرکز کنید: "خیس کردن رختخواب". از سرزنش و یا تنبیه کودک اجتناب کنید. به یاد داشته باشید که کودک شما قادر به کنترل خیس کردن رختخوابش نیست و سرزنش و تنبیه فقط مشکل را بدتر می کند.
  • صبور باشید و از کودکتان حمایت کنید. برای مقابله با این مشکل به کودکتان قوت قلب بدهید و او را تشویق کنید. با هر بار اتفاق افتادن این قضیه با مثلا دعوا کردن کودک مسئله و مشکل دیگری را علاوه بر خیس کردن رختخواب توسط کودک ایجاد نکنید. اگر شما یا همسرتان نیز در کودکی تجربه ی خیس کردن رختخوابتان را داشته اید، این قضیه را به کودتان بگویید که مامان و بابا هم همین مشکل را داشته اند و با بزرگ تر شدن این مشکل رفع شده است.
  • این فضا را حاکم کنید که "دست انداختن ممنوع". هیچ کس از اعضای خانواده و یا غیر افراد خانواده حق ندارد کودک شما را به خاطر خیس کردن رختخواب دست بی اندازد. در مورد خیس کردن رختخواب جلوی افراد خانواده بحث نکنید.
  • کودک خود را به مسئولیت پذیری تشویق کنید. به کودک خود کمک کنید تا درک کند که مسئولیت خیس نکردن رختخواب بر عهده ی اوست نه والدین. به کودک خود اطمینان بدهید که می خواهید به او برای غلبه بر این مشکل کمک کنید. علاوه بر این به کودک خود بقبولانید که باید در فرایند تمیزکاری به والدین کمک کند.
  • تمیز کاری را آسانتر کنید. برای افزایش راحتی و کاهش خرابکاری ها، از پوشش های ضد آب، ورق های جاذب قابل شستشو و خوشبوکننده های اتاق استفاده کنید.

نکاتی برای پیشگیری از خیس کردن رختخواب توسط کودک

علاوه بر حمایت های عاطفی می توانید با انجام مراحلی که در زیر آمده اند به کاهش تعداد دفعاتی که خیس کردن رختخواب رخ می دهد کمک کنید. اینجا چند مورد از این مراحل آورده شده اند:

  • مصرف مایعات در شب را کاهش دهید. از دادن هر گونه مایعات به خصوص چایی و نوشابه های حاوی کافئین در دو ساعت قبل از خواب جلوگیری کنید.
  • مطمئن شوید که کودک شما قبل از خواب حتما توالت برود.
  • بلند شدن از خواب برای توالت رفتن را به کودک خود آموزش دهید. به جای تمرکز کردن بر روی این قضیه که، کودکتان را مجبور کنید که در طول شب جایش را خیس نکند، به او کمک کنید تا این موضوع را درک کند که بیدار شدن در طول شب و رفتن به توالت بسیار مهم است.
  • از اینکه کودکتان به آسانی به توالت دسترسی دارد اطمینان حاصل کنید. مسیر اتاق خواب کودک به توالت را آماده کنید و در این مسیر چراغ نصب کنید. در صورت لزوم، امکانات توالت سیار را فراهم کنید.
  • برای خیس نکردن رختخواب به کودکتان جایزه بدهید. یک سیستم "تر و خشک" را ایجاد کنید به این صورت که یک جدول رسم کنید و برای هر شب خیس کردن رختخواب یک علامت و برای خشک بودن یک علامت در نظر بگیرید. بعد از اینکه تعداد علامت های خشک به تعداد مشخصی رسید، به کودکتان یک جایزه بدهید.

از امکاناتی مانند جلوگیری کننده ها و یا پوشک ها استفاده کنید. برخی بر این باورند که نباید از این وسایل استفاده کرد و معتقدند که استفاده از این وسایل با انگیزه ی بیدار شدن از خواب و استفاده از توالت تداخل دارد. برخی دیگر اینگونه استدلال می کنند که استفاده از پوشک و لوازم کمکی جلوگیری کننده، می تواند به حس استقلال و اعتماد به نفس کودک کمک کند. با پزشکتان در این زمینه که کدام یک از روش های گفته شده برای کودکتان مفیدتر است مشورت کنید.

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید