preloader

درمان های طبیعی برای رفع شوره ی سر


درمان های طبیعی برای رفع شوره ی سر
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 29946 اشتراک گذاری :

اگر شما شوره ی سر دارید، احتمالا به دنبال راه هایی برای متوقف کردن این تکه های کوچک سفید و یا زرد رنگ پوست هستید. این تکه های پوست ممکن است باعث ایجاد قرمزی و یا خارش پوست گوش و صورت شما شوند.

درمان های طبیعی شوره ی سر عبارتند از:

روغن درخت چای:

مقدار کمی از روغن درخت چای را که بوی بسیار تندی نیز دارد بر روی پوست سرتان و مخصوصا آن جاهایی که پوسته پوسته شده، استفاده کنید. فراموش نکنید که ممکن است روغن درخت چای باعث آغاز حساسیت شود لذا از این ماده به صورت یک دوره ی کوتاه مدت استفاده کنید.

آلوئه ورا:

مایع غلیظ موجود در برگ های گیاه آلوئه ورا ممکن است باعث کاهش شوره ی سر شود. در یک مطالعه ی تحقیقاتی نشان داده شده است که آلوئه ورا می تواند خارش و پوسته پوسته شدن پوست را در افراد مبتلا به درماتیت سبورئیک (Seborrheic dermatitis – یک بیماری پوستی که می تواند باعث ایجاد شوره ی سر شود) کاهش دهد. می توانید یک برگ آلوئه ورا را برش داده و فشار دهید و مایع خارج شده از آن را به صورت مستقیم روی بخش آسیب دیده استفاده کنید و یا اینکه از ژل های آوئه ورا که قابل تهیه از فروشگاه ها هستند استفاده کنید.

جوش شیرین:

این ماده ی خوراکی که در آشپزی از آن استفاده می شود نیز می تواند به درمان شوره ی سر کمک کند. موهای خود را خیس کرده و جوش شیرین را به پوست سر خود بمالید. این کار را چند بار در هفته انجام دهید. ممکن است برای حاصل شدن نتیجه و مشاهده ی بهبودی نیاز باشد که این کار به مدت چند هفته انجام شود.

روغن زیتون:

برای از بین بردن موقتی شوره ی سر می توانید از روغن زیتون استفاده کنید. مقدار کمی روغن زیتون را به بخش پوسته پوسته شده ی پوست سرتان بمالید و بعد از یک ساعت موهای خود را شانه و یا برس بکشید. این روش را زیاده از حد استفاده نکنید. در غیر این صورت مشکل شما جای خود را به مشکل چربی مو خواهد داد.

ذهنتان را آرام کنید:

در برخی از افراد ممکن است افسردگی و اضطراب منجر به افزایش شوره ی سر شود. استرس بیش از حد برای پوست مضر است و همانگونه که می دانیم شوره ی سر نیز یکی از مشکلات پوستی به حساب می آید. اگر متوجه شده اید که حالت روحی و روانی شما بر روی میزان شوره ی سرتان تاثیر می گذارد، موارد زیر می توانند به شما کمک کند:

  • راه هایی سالم را برای کم کردن میزان استرستان پیدا کنید. مدیتیشن و فعالیت های بیرون از خانه می توانند به شما کمک کنند. همچنین اگر اختلال خلق و خو و استرس شما شدید است مشاوره با یک درمانگر را حتما امتحان کنید.
  • اگر به افسردگی فصلی مبتلا هستید، در طول زمستان از یک چراغ UV استفاده کنید.
  • اگر از هر نوع داروی مکمل گیاهی و غیر گیاهی استفاده می کنید حتما در مود عوارض جانبی آن با پزشک مشورت کنید. فراموش نکنید که حتی اگر مکمل، گیاهی نیز باشد باز باید با پزشک مشورت کنید.

باکتری های مفید:

افزایش میزان باکتری های مفید در سیستم گوارشی می تواند میزان مخمر ها را در داخل بدن کم کرده و التهاب را کاهش دهد. التهاب معمولا می تواند بر روی پوست تاثیر منفی بگذارد. باکتری های مفید عبارتند از لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس (Lactobacillus acidophilus) و بیفیدوباکتریوم (Bifidobacterium) شما می توانید برای دریافت این باکتری های مفید از برخی از ماست ها (برچسب ماست را چک کنید) و یا مکمل ها استفاده کنید.

امگا-3:

دریافت اسید های چرب امگا-3 می تواند با کاهش میزان التهاب در بدن شما به کاهش شوره ی سر کمک کند. هر چند در این زمینه تحقیقات زیادی انجام نشده است.

ویتامین B:

B6، فولات، B12، و بیوتین می توانند برای شوره ی سر مفید باشند. اگر میزان ویتامین مورد نیاز شما از طریق رژیم غذاییتان تامین نمی شود می توانید از مکمل های مولتی ویتامین بدون نسخه استفاده کنید.

روی و سلنیوم:

این مواد معدنی در شامپو های ضد شوره ی رایج یافت می شوند. استفاده از آنها به صورت مکمل نیز می تواند شوره ی سر را کاهش دهد. هر چند در این زمینه نیز تحقیقات به اندازه ی کافی انجام نشده است. به یاد داشته باشید که مصرف بیش از حد روی و سلنیوم از طریق رژیم غذایی و یا مکمل ها می تواند برای بدن شما مضر باشد.

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید