preloader

ویتامین D ونقش حیاتی آن در سلامتی


ویتامین D ونقش حیاتی آن در سلامتی
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11870 اشتراک گذاری :

آیا می دانید که کمبود ویتامین D برای سلامتی خطرناک است؟ پس بایستی میزان این ویتامین را در بدنمان افزایش دهیم تا از فواید آن بهره مند شویم .

ویتامین هایی مثل C و E  به وفور در اکثر مکمل های غذایی یافت می شوند، ولی توجه داشته باشید که اکثر مولتی ویتامین هایی که افراد مصرف می کنند ویتامین D را درشان ندارند.

بدون شک شما به نقش ویتامین D در داشتن استخوان های سالم آگاه هستید، چراکه ویتامین D جذب کلسیم را در بدن افزایش می دهد. کمبود ویتامین D بخصوص در سنین پیری باعث پوکی استخوان می شود. شواهد جدیدی هم وجود دارد که نشان می دهد کمبود ویتامین D ریسک ابتلا به دیابت نوع 1، درد مفاصل و استخوان ها، سرطان سینه، سرطان پروستات، سرطان تخمدان، سرطان مری و سرطان غدد لنفاوی را افزایش میدهد.

پزشکان برای پایین آوردن فشار خون ویتامین D را تجویز می کنند . برای پایین آوردن ریسک ابتلا به دیابت، حمله ی قلب، روماتیسم، آرتروز و بیماری MS  ویتامین  D را به عنوان مکمل غذایی توصیه می کنند.

  • ویتامین D جلوی رشد سلول های سرطانی را می گیرد.
  • ویتامین D می تواند پانکراس را برای ترشح انسولین بیشتر تحریک کند.
  • ویتامین D سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

نتایج بعضی از مطالعاتی که در مورد نقش ویتامین D در سلامتی انجام شده است در زیر آورده شده است:

1- در دانشگاه بوستون تحقیقی روی افرادی که فشار خون بالا داشتند انجام شد. این افراد را به مدت 3 ماه در معرض اشعه های UVA , UVB قرار دادند سپس دیدند که سطح ویتامین D در بدن آنها بیش از 2 برابر شده است و جالب تر آن بود که فشار خون بالایشان هم نرمال شده بود . پزشکان متوجه شدند که ویتامین D به این دلیل فشار خون را پایین می آورد که این ویتامین تولید هورمونی به نام رنین که موجب فشار خون بالا می شود را در بدن کاهش می دهد.

2- تحقیقی  در ژورنال American Medical Association در دسامبر 2003 منتشر شد که در آن بیش از 3000 تن از سربازان بازنشسته (بین 50 و 75 سال سن) در 13 بیمارستان بهداشت و درمان مورد آزمایش قرار گرفتند. یکی از نتایج این آزمایش این بود که مصرف بیش از 645 واحد ویتامین D در طول روز و 4 گرم غلات فیبر دار باعث کاهش 40 درصدی خطر پولیپ سرطان روده در آنها شد.

3- گزارشی در ژورنال American Geriatrics Society در فوریه ی 2004 منتشر شد که در مورد تحقیقی بود که در دانشگاه Basel سوئیس انجام شده بود این تحقیق نشان داد که زنان مسنی که کلسیم را بهمراه ویتامین دی مصرف می کردند به دلیل محکم شدن استخوان ها احتمال زمین خوردن آنها 49 درصد نسبت به زنانی که کلسیم را به تنهایی مصرف می کردند کاهش یافت.

4-تحقیقی در سال 2004 انجام شد که نشان داد زنانی که از مکمل های ویتامین D استفاده می کنند، یعنی در هروز حداقل 400 واحد ازین ویتامین را مصرف می کنند ریسک ابتلا به بیماری MS در آنها 40 درصد نسبت به آنهایی که این ویتامین را مصرف نمی کنند کاهش می یابد.  

 

برای دریافت رژیم آنلاین شفاجو کلیک کنید.

 

اگر شما دغدغه مبارزه با این بیماری را دارید، به طرح جامع ملی کرشمه بپیوندید...

 

منبع: webmd
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید