preloader

دانستنی‌هایی درباره تغذیه نوزاد با شیشه شیر


دانستنی‌هایی درباره تغذیه نوزاد با شیشه شیر
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 25262 اشتراک گذاری :

شیشه یا پلاستیک؟

ممکن است شما از حالت کودک خود متوجه شوید که کدامیک را بیشتر دوست دارد. نکته‌هایی که باید در این خصوص بدانید عبارتند از: بطری های پلاستیکی ضمن اینکه از بطری‌های شیشه‌ای سبک‌تر هستند، شکستنی هم نیستند. اما شاید به اندازه آنها بادوام نباشند. در گذشته بعضی از والدین برای دوری از نوعی ماده شیمیایی به نام بیسفنول ‌آ (BPA) که در ساخت نوعی از پلاستیک به کار می رفت، از بطری شیشه‌ای استفاده می کردند. ولی امروزه کلیه بطری‌های پلاستیکی که در آمریکا به فروش میرسند، فاقد این ماده هستند.

آنچه باید درباره سر شیشه شیر بدانید

بیشتر این سرها از سیلیکون و یا لاتکس ساخته شده و در شکل‌های مختلفی عرضه می شوند. گاهی این سرها را به نسبت مقدار شیری که از آن خارج می شود، طبقه ‌بندی می کنند که این طبقه بندی بر اساس سوراخ روی آن است. ممکن است لازم باشد انواع مختلف آن را امتحان کنید تا ببینید کودکتان کدامیک را بیشتر از همه دوست دارد. به طور مرتب سر شیشه‌ شیر را چک کنید تا مطمئن شوید که پاره نشده و یا ترک بر نداشته‌ است و در صورتی که دیدید نازک شده و یا تغییر رنگ داده،‌ آن را عوض کنید.

قبل از اولین استفاده، شیشه‌های شیر را استرلیزه کنید.

شیشه شیر و سر آن را به مدت پنج دقیقه در یک قابلمه آب جوش قرار دهید تا استرلیزه شوند. پس از انجام این کار کافیست بعد از هر بار استفاده، آنها را با آب داغ و مایع ظرف‌شویی شسته و یا داخل ماشین ظرف‌شویی قرار دهید. شاید ترجیح بدهید که شیشه‌ شیر فرزندتان را با دست بشویید چرا که بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند مواد پلاستیکی وقتی در دمای زیاد قرار میگیرند دچار تغییرات شیمیایی می شوند.

فقط از شیر خشک یا شیر مادر استفاده کنید

با شیشه شیر به نوزادتان فقط شیر خشک و یا شیر دوشیده شده بدهید و از دادن آب یا آبمیوه بپرهیزید. شیر خشک را دقیقاَ طبق دستورالعمل داده شده تهیه کنید. اضافه کردن آب زیاد، شیر را رقیق کرده و ارزش غذائی آن را پائین میاورد و چنانچه از آب کمتری استفاده کنید ممکن است برای معده و کلیه نوزادتان مضر باشد.

چگونه شیر خشک مناسبی انتخاب کنید

اولین انتخاب اکثر پدر و مادرها شیر خشکیست که از شیر گاو تهیه می شود. گزینه دیگر شما میتواند شیر خشک ضد حساسیت سویا باشد. دقت داشته باشید شیری که استفاده می کنید، غنی شده از آهن باشد. میتوانید شیر خشک را به صورت پودر فشرده شده و یا آماده مصرف تهیه کنید. تا شش ماه کودک شما باید بین 168 تا 224 گرم شیر را در هر بار شیردهی مصرف کند.

شیر گرم یا شیری که به دمای محیط رسیده؟  

خوب است شیری که به کودکتان میدهید خنک باشد یا به دمای اتاق رسیده باشد. اما اگر او شیر گرم را ترجیح میدهد، شیشه شیرش را در آب گرم قرار داده و یا برای 1 تا 2 دقیقه آن را زیر شیر آب گرم نگه دارید. برای این کار از مایکرو ویو استفاده نکنید. ممکن است که شیر بیش از اندازه گرم شود و دهان فرزندتان را بسوزاند. برای آنکه مطمئن شوید که دمای شیر مناسب است یا نه کمی از آن را پشت دستتان بریزید. این تست را روی مچتان انجام ندهید چرا که به اندازه کافی به دما حساس نمی باشد.

چگونه کودکتان را نگه دارید.

پیش‌بند کودکتان را بسته و دستمالی دم دستتان بگذارید که اگر بالا آورد بتوانید آن را پاک کنید. حالا او را به حالتی در آغوش بگیرید که سرش کمی بالاتر از بدنش قرار گیرد. سر شیشه را در دهان فرزندتان گذاشته و او را تماشا کنید. نگاه کردن به او به شما کمک می کند که بفهمید چه موقع شیر خوردنش تمام می شود. اگر کودک سرعت خوردنش را کم کرده کمکش کنید که آروغ بزند.

شیشه شیر را در دستتان نگه دارید.

هنگامی که خسته هستید ممکن است وسوسه شوید که شیشه شیر را به بالش تکیه داده و بگذارید که نوزادتان خودش شیرش را بخورد اما نگه داشتن بطری در طول شیر دادن فواید بسیاری دارد. علاوه بر برقراری رابطه عاطفی با نوزاد، نگه داشتن شیشه امن‌تر است. رها کردن کودک با بطری در دهانش، خطر پریدن شیر به گلوی کودک را زیاد کرده و ممکن است باعث ابتلا به عفونت گوش یا خراب شدن دندان شود. پس، از لحظات شیردادنتان لذت ببرید!

چگونه متوجه شوید که کودک سیر شده است

فرزندتان شما را آگاه خواهد کرد. ممکن است که او دست از مکیدن برداشته و یا گرفتن سر بطری را رد کند و یا اگر به اندازه کافی بزرگ باشد شیشه را کنار بزند. شاید بخواهید فرصت دیگری به او بدهید که نظرش را عوض کند اما او را مجبور نکنید که محتویات شیشه را تمام کند.

چگونه باد گلوی کودکتان را بگیرید.

اگر فرزندتان در طول شیر خوردن یا بعد از آن احتیاج به آروغ زدن دارد او را روی پایتان قرار داده و یا روی شانه‌تان بخوابانید و به آرامی به پشتش بزنید یا پشتش را بمالید. همچنین می توانید او را به حالت دمر روی پایتان قرار داده و در حالی که مراقب سر او هستید، با ملایمت به پشتش بزنید. ممکن است که کودک، مقداری بالا بیاورد پس دستمالی دم دست داشته باشید. اگر بعد از گذشت دقایقی خبری از باد گلو نشد ولی فرزندتان سرحال و راضی به نظر می‌رسید نگران نشوید. همه بچه‌ها لزوماً بعد از شیر خوردن آروغ نمیزنند.

بالا آوردن کودک را کاهش دهید

اگر کودک شما مرتب استفراغ میکند، در طول شیر دادن هر چند دقیقه یکبار آروغ او را بگیرید. 20 تا 30 دقیقه بعد از شیر خوردن هم از خواباندن یا بازی کردن با او خودداری کنید. معمولاً هنگامی که نوزاد شروع به نشستن می کند، کمتر بالا می ‌آورد. اگر در مورد دفعات بالا آوردن کودک نگران هستید با دکتر خود مشورت کنید.

آیا لازم است که شیر خشک کودک خود را تغییر دهید؟

اگر فرزند شما مرتب بالا می‌آورد و یا بیش از اندازه گریه میکند ممکن است که شما تقصیر را به گردن شیر خشکش بیاندازید. گاهی اوقات بچه‌ها به دلیل حساسیت، به اسهال، استفراغ و یا خشکی و قرمزی پوست دچار می شوند. چنانچه چنین علائمی مشاهده کردید، با پزشک کودکتان صحبت کنید. او به شما خواهد گفت که آیا لازم است شیر خشکش را عوض کنید و اگر چنین است چگونه این کار را به بهترین نحو انجام دهید. بدون مشورت با دکتر تغییری انجام ندهید.

تا چه مدت میتوانید شیر خشک را نگه دارید.

شیر خشک باقی مانده در ته بطری باید دور ریخته شود. شیرهای آماده مصرف را بلافاصله بعد از باز کردن داخل یخچال قرار داده و در عرض 48 ساعت مصرف کنید. اگر شیر خشک را با آب مخلوط کرده‌اید می‌توانید آن را تا 24 ساعت داخل یخچال نگهداری کنید. اگر شیر بیشتر از دو ساعت بیرون مانده است آن را دور بریزید. شیر خشک را به اندازه مورد نیاز تهیه کنید نه بیشتر از آن. شیر سینه مادر را میتوانید تا 7 روز در یخچال نگهداری کنید یا اینکه فریز کنید. این شیر میتواند تا سه ماه در دمای منفی 17 درجه سانتیگراد و یا شش ماه در دمای خیلی پایین تر نگهداری شود.

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید