preloader

10 واقعیت که هر مردی باید در مورد پروستات خود بداند


10 واقعیت که هر مردی باید در مورد پروستات خود بداند
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 47666 اشتراک گذاری :

هر ساله در انگلستان 35000 مرد مبتلا به سرطان پروستات تشخیص داده می شوند که همین قضیه این سرطان را شایعترین سرطان در مردان کرده است.

با این حال بر اساس یک نظرسنجی که توسط موسسه خیریه سرطان پروستات انجام شد، دو سوم از مردان بریتانیا نمی دانند که پروستات چه کاری انجام میدهد.

آگاهی از علائم و نشانه های سرطان پروستات می تواند در تشخیص زودهنگام سرطان به ما کمک کند و هر چقدر این تشخیص سریعتر انجام شود احتمال درمان سرطان پروستات بیشتر خواهد بود.

1. پروستات چیست؟

تنها مردان پروستات دارند. نقش پروستات در بدن تولید مایعیست که با اسپرم مخلوط شده و مایع منی را تشکیل می دهند.

2. پروستات چه شکلی دارد؟

یک غده کوچک به اندازه یک گردو که زیر مثانه و بین ریشه آلت تناسلی و مقعد قرار دارد.

در مردان مسن تر ممکن است اندازه پروستات از یک گردو به اندازه یک آلو تغییر کند.

اگر پروستات از یک حدی بزرگتر شود ممکن است در جریان ادرار تاثیر بگذارد و آن را ضعیف کند.

3. چگونه باید سلامت پروستات را تشخیص داد؟

جریان ادرار شاخص خوبی برای تشخیص مشکلات پروستات است. اگر جریان ادرار شما ضعیف و یا قطره قطره شده حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

دلایل مختلفی در این رابطه ممکن است وجود داشته باشد مانند بزرگ شدن خوشخیم و غیر سرطانی پروستات و یا التهاب و یا عفونت پروستات.

سرطان پروستات فقط در حالتی در جریان ادرار تاثیر می گذارد که به مراحل پیشرفته خود رسیده باشد لذا ضعیف شدن جریان ادرار نمی تواند نشانه خوبی برای تشخیص زودهنگام سرطان پروستات باشد.

مواظب علائمی همچون بیدار شدن شبانه به خاطر ادرار، چکه چکه شدن ادرار قبل و بعد از ادرار کردن و جریان ضعیف ادرار باشید.

علائم کمتر شایع عبارتند از: درد در بیضه ها، مشکلات نعوظ، درد هنگام انزال، درد هنگام دفع ادرار و خون در ادرار

4. آیا سن می تواند یک عامل خطرناک محسوب شود؟

سرطان پروستات معمولا در افراد بالای 50 سال بروز می کند و تقریبا نیمی از این مردان با مشکل بزرگ شدن پروستات مواجه می شوند. بیشترین موارد تشخیص سرطان پروستات بین مردان 70 تا 74 ساله بوده است.

یک نفر از هر 25 نفر مبتلا به سرطان پروستات جان خود را از دست می دهند و 7 نفر از هر 10 نفر بیش از 5 سال بعد از تشخیص سرطان زندگی می کنند.

التهاب و عفونت پروستات می تواند مردان با هر سن و سالی را تحت تاثیر قرار دهد.

5. آزمون PSA چیست؟

اگر پزشک متخصص بخواهد احتمال سرطان پروستات را رد و یا تائید کند برای شما آزمایش PSA را تجویز خواهد کرد. این آزمایش سطح پروتئین خونی با نام آنژین اختصاصی پروستات (PSA) را مشخص خواهد کرد. PSA توسط پروستات تولید می شود و به مقادیر کمی نیز در خون وجود دارد.

افزایش سطح PSA می تواند علامت هشداری برای وجود سرطان پروستات باشد. البته این حالت می تواند به مشکلات دیگری نیز مربوط شود. سه نفر از هر چهار نفر که سطح PSA بالایی دارند به سرطان پروستات مبتلا نیستند. با این حال، افزایش سطح PSA برابر است با افزایش احتمال وجود سرطان پروستات.

6. آیا مشکلات پروستات علل ژنتیکی دارند؟

سابقه خانوادگی خود را مرور کنید. آیا در خانواده شما پدر، پدر بزرگ، دایی، عمو و یا برادری که به سرطان پروستات مبتلا شده باشد وجود دارد؟ اگر وجود دارد، احتمال ابتلای شما به سرطان پروستات بیشتر خواهد بود.

امید می رود در آینده ژن عامل بروز این بیماری کشف شود.

اگر در افراد خانواده شما فردی مبتلا به سرطان پروستات وجود دارد حتما به پزشکتان بگویید تا در صورت لزوم آزمایش PSA به صورت منظم از شما به عمل بیاید.

7. موادی که در رژیم غذایی شما باید باشند.

سعی کنید هر شش نوع پروتئین موجود در سبزیجات و میوه هایی با رنگ روشن را در برنامه غذایی خود داشته باشید. برنامه غذایی شما باید شامل سه وعده غذایی ماهی های چرب مانند ماهی آزاد و یا ساردین در هفته باشد. این ماهی ها سرشار از ویتامین D و اسید های چرب ضروری امگا 3 و امگا 6 هستند.

برخی شواهد وجود دارد که ماده معدنی سلنیوم می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. سلنیوم در مواد خوراکی مانند کلم بروکلی، آجیل برزیلی، غذاهای دریایی، مارچوبه، برنج قهوه ای و پیاز وجود دارد.

سلنیوم را می توان به صورت مکمل ها نیز دریافت کرد و اگر همراه با ویتامین E و روی ترکیب شود تاثیر بهتری خواهد داشت.

مردانی که در منطقه مدیترانه زندگی می کنند نرخ ابتلا به سرطان پروستات کمتری دارند و علت این امر نیز رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات، سیر، روغن زیتون، گوجه فرنگی و ماهی است.

گوجه فرنگی حاوی رنگدانه های روشنی به نام لیکوپن (lycopene) است. لیکوپن یک آنتی اکسیدان بسیار قوی بوده که می تواند به ترمیم سلولهای آسیب دیده کمک کند.

بر اساس مطالعه ای که در آمریکا بر روی 47000 مرد انجام شد، افرادی که در هفته 10 وعده غذاهای با مقدار زیاد گوجه فرنگی مصرف می کنند تا 45% احتمال ابتلا به سرطان پروستات کمتری دارند.

8. موادی که در رژیم غذایی شما کمتر باید باشند.

ارتباط بسیار روشنی بین چاقی و سرطان وجود دارد. اضافه وزن می تواند خطر مرگ ناشی از سرطان را تا دو برابر افزایش دهد.

میزان چربی های مصرفی خود را کاهش دهید و به جای چربی اشباع شده از چربی های اشباع نشده استفاده کنید.

چربی اشباع شده آنهایی هستند که در موادی مانند گوشت، برخی مارگارین ها، چیپس، پفک و بسیاری از غذاهای فراوری شده یافت می شود.

مصرف نمک کمتر و عدم مصرف مشروبات الکلی نیز می تواند در کاهش احتمال ابتلا به سرطان پروستات موثر باشند. از مصرف گوشت های فراوری شده و دودی نیز به علت وجود مواد سرطان زا اجتناب کنید.

9. نوشیدنی های سالم را بیشتر کنید.

مردان ژاپنی و چینی نرخ ابتلا به سرطان پروستات بسیار پایینی دارند و علت آن را می توان در مصرف چایی سبز دانست. چایی سبز سرشار از آنتی اکسیدان است.

نوشیدنی های گازدار سرشار از شکر هستند که می توانند باعث افزایش وزن شما شوند. سعی کنید هر روز شش تا هشت لیوان آب بنوشید. آب برای سلامت کلیه ها و هیدراته شدن بدن ضروریست.

10. فعال باشید.

ورزش به متعادل ماندن سطح هورمونها کمک می کند و از چاقی پیشگیری می کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

هیچوقت برای شروع ورزش دیر نیست. مطالعات نشان داده است که ورزش حتی برای کسانی که سرطان پروستات دارند و در حال سپری کردن مراحل درمانی هستند مفید است.

دانشمندان دانشگاه بوستون نشان دادند که داشتن وزن مناسب و رژیم غذایی سالم به افراد مبتلا به سرطان کمک می کند که زندگی طولانی تری داشته باشند. این مطالعه بر روی بیش از 900 مرد در آمریکا انجام شد و نشان داد که میزان مرگ در افرادی که اضافه وزن داشته اند و به سرطان پروستات نیز مبتلا شده اند تا دو برابر بیشتر از افراد با وزن متعادل بوده است.

 

 

اگر شما دغدغه مبارزه با این بیماری را دارید، به طرح جامع ملی کرشمه بپیوندید...

منبع: netdoctor
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید