preloader

بواسیر چیست؟ علل، علائم و درمان بواسیر (هموروئید)


بواسیر چیست؟ علل، علائم و درمان بواسیر (هموروئید)
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 139008 اشتراک گذاری :

بواسیر چیست؟

به رگ های ورم کرده در مقعد، بواسیر یا هموروئید گفته می شود. این مشکل شایع می تواند گاهی دردناک نیز باشد اما اغلب مشکل خطرناکی به حساب نمی آید.

رگ ها می توانند در داخل کانال مقعد متورم شوند که به آنها بواسیر داخلی گفته می شود و یا اینکه می توانند در خارج از کانال و در اطراف مقعد بروز کنند که به آن بواسیر خارجی گفته می شود. ممکن است یک فرد به صورت همزمان به هر دو نوع بواسیر داخلی و خارجی مبتلا شود. علائم و درمان بواسیر به نوع بواسیر بستگی دارد.

بسیاری از مردم با بیماری بواسیر یا هموروئید در برهه ای از زندگی خود مواجه می شوند.

علل بواسیر چه چیزهایی می توانند باشند؟

ایجاد فشار بیش از حد به رگ های ناحیه لگن و رکتوم می تواند باعث بروز بواسیر یا هموروئید شود.

به طور معمول، بافت های داخلی مقعد برای کمک به کنترل اجابت مزاج بسیار پر خون هستند. ایجاد فشار بیش از حد در حین دفع مدفوع می تواند منجر به ایجاد کشش و ورم در رگ های مقعد شود که همین قضیه می تواند باعث بروز بواسیر شود.

البته ممکن است بیماری هایی مانند اسهال و یبوست نیز با ایجاد فشار بیش از حد مجاز بر روی رگ های مقعد منجر به این بیماری شوند.

زنان باردار در 6 ماه آخر بارداری از شانس بیشتری برای ابتلا به بواسیر برخوردارند. این افزایش احتمال به دلیل افزایش فشار بر روی رگ های خونی ناحیه لگن است. زور زدن برای خروج نوزاد در حین زایمان نیز می تواند هموروئید را بدتر کند.

داشتن اضافه وزن نیز می توند به بروز بواسیر کمک کند.

علائم بواسیر چه چیزهایی هستند؟

شایعترین علائم مشترک در بواسیر داخلی و خارجی عبارتند از:

  • خونریزی در هنگام اجابت مزاج. ممکن است بعد از اجابت مزاج شما بر روی دستمال توالت رگه های از خون را مشاهده کنید.
  • خارش
  • درد در ناحیه مقعد. ممکن است تمیز کردن و لمس کردن ناحیه مقعد دردناک باشد.

علائم بواسیر داخلی (هموروئید داخلی)

اگر به بواسیر داخلی مبتلا شده باشید ممکن است بعد از دفع مدفوع رگه هایی از خون را بر روی دستمال توالت و یا کاسه توالت مشاهده کنید. یا اینکه در سطح مدفوع خون وجود داشته باشد.

بواسیر داخلی معمولا رگ های ورم کرده کوچکی در داخل مجرای مقعد هستند. اما می توانند بزرگ شده و به شکل برآمدگی هایی خارج از مقعد و به صورت دائمی نمایان شوند. در این صورت بر اثر فشار، عضلات مقعد می توانند دردناک نیز شوند. و اگر جریان خون به رگ قطع شود، بواسیر می تواند بسیار دردناک شود. اگر بواسیر متورم شود حتی ممکن است بر روی دستمال توالت آثاری از مخاط نیز دیده شود.

علائم بواسیر خارجی (هموروئید خارجی)

بواسیر های خارجی می توانند تحریک شده و لخته هایی را زیر پوست به وجود بیاورند که این برآمدگی ها می توانند دردناک باشند. به این حالت ترومبوزه (thrombosed) یا لخته بواسیر گفته می شود.

بواسیر چگونه تشخیص داده می شود؟

دکتر شما می تواند با پرسیدن چند سوال و انجام یک معاینه بالینی بواسیر را تشخیص دهد. اگر کمتر از 50 سال سن داشته باشید و پزشک علت خونریزی شما را بواسیر تشخیص دهد انجام آزمایش های مکمل الزامی نیست. تنها ممکن است پزشک با استفاده از انگشت خود و یا یک چراغ قوه و سایر تجهیزات لازم، مقعد شما را معاینه کند.

خونریزی مقعدی می تواند نشانه مشکلات جدیتری مانند سرطان روده بزرگ، مقعد و یا رکتوم باشد. به همین دلیل اگر پزشکتان در مورد بواسیر شک داشته باشد ممکن است از سایر تجهیزات پزشکی استفاده کند تا بتواند داخل روده بزرگ شما را با دقت بیشتری مشاهده کرده و اختلال احتمالی را تشخیص دهد.

درمان بواسیر یا هموروئید چگونه است؟

برای درمان بسیاری از هموروئید های خارجی تنها چیزی که لازم است چند روش درمان خانگیست. مصرف مواد غذایی حاوی فیبر بیشتر، نوشیدن آب بیشتر و استفاده از پماد هایی برای جلوگیری از خارش از جمله نکاتی هستند که برای درمان خانگی بواسیر خارجی باید انجام داد. همچنین در برخی موارد ممکن است استفاده از ملین ها الزامی شود. این روش های درمانی برای درمان بسیاری از هموروئید های داخلی نیز می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

اگر بواسیر داخلی شدید باشد ممکن است استفاده از روش های درمانی دیگری نیز الزامی شود. ممکن است پزشک بواسیر را با باند های لاستیکی ببندد. این کار می تواند باعث کاهش جریان خون به بواسیر و کوچک شدن و یا از بین رفتن آن شود.

اگر هیچ کدام از روش های درمانی جواب ندادند ممکن است پزشک مجبور به استفاده از عمل جراحی شود.

داشتن عادت های سالم در زندگی می تواند از شما در مقابل ابتلا به بواسیر و یا بدتر شدن آن محافظت کند. مواد حاوی فیبر مانند میوه ها، سبزیجات و غلات سبوس دار مصرف کنید. همچنین نوشیدن آب زیاد و ورزش کردن می توانند به شما کمک کنند.

 

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید