preloader

5 سوال که به تشخیص افسردگی کمک می کنند


5 سوال که به تشخیص افسردگی کمک می کنند
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 23967 اشتراک گذاری :

احساس غم و ناراحتی در هر دوره ای از زندگی ما ممکن است وجود داشته باشد اما افسردگی حالتی متفاوت است. افسردگی بسیار عمیق تر بوده و قدرت ماندگاری بیشتری دارد. این بیماری چیزی فراتر از یک دوره کوتاه احساس غم و اندوه و دلمردگی است. افسردگی می تواند یک احساس ناخوشایند را به صورت مداوم به شما تحمیل کند و همچنین می تواند کاری کند که شما دیگر از کارهایی که سابق بر این از انجام دادنشان لذت می بردید، لذت نبرید. افسردگی علاوه بر علائم احساسی یک سری علائم فیزیکی نیز دارد. از جمله علائم فیزیکی افسردگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشکلات خواب
  • اختلال در غذا خوردن و بی اشتهایی
  • احساس خستگی
  • سردرد
  • دردهای غیر قابل توضیح در سایر نقاط بدن

هر چند بیماری افسردگی به هیچ وجه یک بیماری خاموش و بدون علائم نیست اما با این وجود تشخیص آن دشوار است. کارشناسان تخمین می زنند تنها یک سوم بیماران مبتلا به افسردگی درمان های لازم برای بهبود بیماریشان را دریافت می کنند.

هنگامی که فرد برای بیماری افسردگی به پزشک مراجعه می کند، پزشک معمولا سوالاتی را در مورد احساسات و تجربیات بیمار از او می پرسد. همچنین ممکن است آزمون های غربالگری انجام دهد و برای یافتن علت پزشکی احتمالی بروز بیماری معاینات جسمی و انجام آزمایشات آزمایشگاهی را توصیه کند.

تشخیص افسردگی چگونه است؟

معاینات پزشکی و بررسی سوابق پزشکی ممکن است سرنخ هایی از علل پزشکی و یا بیماری های زمینه ای افسردگی را به پزشک بدهد. در اینگونه موارد آزمایش خون و یا اشعه ایکس می توانند مشکل را تائید کنند. اغلب افرادی که قادر به تشخیص علائم افسردگی خود نیستند، به منظور درمان علائم فیزیکی افسردگی به پزشک مراجعه می کنند. سردرد، درد معده، مشکلات جنسی و بی حالی از شایع ترین شکایاتی هستند که مبتلایان به بیماری افسردگی نزد پزشک می برند.

اگر علائم شما نشان دهنده ابتلای شما به افسردگی باشد اما علل پزشکی آن این فرضیه را رد کند، معمولا پزشک سوالاتی در مورد احساسات شما، از جمله احساس غم و ناامیدی، می پرسد. همچنین در مورد تغییرات احتمالی در اشتها، میل جنسی و یا الگوی خواب سوالاتی از شما خواهد پرسید. همچنین ممکن است سوالاتی مشابه سوالات زیر از شما بپرسد:

1- آیا تا به حال شما و یا اعضای خانوادتان به افسردگی و یا سایر اختلالات روانی دچار شده اید؟ اگر جواب مثبت است، این اختلال چگونه درمان شده است؟

2- آیا شما در زندگی خود احساس رضایت می کنید و از آن لذت می برید؟

3- آیا شما الکل مصرف می کنید؟ اگر جواب مثبت است، چه زمان هایی و به چه میزان؟

4- آیا تا به حال به خودکشی فکر کرده اید و یا سابقه اقدام به خودکشی دارید؟

5- آیا شما مواد مخدر (ماری جوانا، کوکائین، کراک، هروئین، شیشه و ...) مصرف می کنید؟ اگر جواب مثبت است، چه ماده مخدری و به چه میزان و در چه زمان هایی؟

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

ممکن است پزشک از شما بخواهد که یک پرسشنامه  در مورد برخی علائم و تغییرات در خلق و خوی را پر کنید. همچنین ممکن است پزشک پرسشنامه ای مشابه را با توجه به مشاهدات و معاینات بالینی شما پر کند که این نوع پرسشنامه ها ممکن است از پرسشنامه ای که توسط خود بیمار پر می شود بهتر باشند و در تشخیص بیماری افسردگی کمک بیشتری به پزشک بکنند.

ممکن است شما علائم خود را قبول نداشته باشید و یا از آنها آگاه نباشید، به همین دلیل پزشک از شما درخواست خواهد کرد که با یکی از اعضای خانواده شما ملاقات داشته و سوالاتی را از ایشان بپرسد. اگر فرد مشکوک به افسردگی کودک و یا نوجوان باشد، ممکن است پزشک جلسات مصاحبه مانندی را با والدین، معلم و مشاور مدرسه بیمار تشکیل دهد.

نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید