preloader

ارتباط بین پایین بودن تستوسترون و میل جنسی در آقایان


ارتباط بین پایین بودن تستوسترون و میل جنسی در آقایان
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 18018 اشتراک گذاری :

تستوسترون تنها ماده ی موثر در عملکرد جنسی و میل جنسی آقایان نیست. اما کمبود تستوسترون می تواند توانایی شما برای داشتن یک رابطه جنسی رضایت بخش را کاهش دهد. فقدان میل جنسی و اختلال در نعوظ از جمله مشکلات جنسی ای هستند که می توانند به علت پایین بودن سطح تستوسترون بروز کنند.

تستوسترون و علل میل جنسی پایین

محققان هنوز به چند و چون تاثیر تستوسترون بر افزایش میل جنسی پی نبرده اند. با افزایش سن، کاهش میل جنسی نسبت به دوران نوجوانی و دهه سوم زندگی طبیعی است اما میل جنسی در افراد مختلف متفاوت است. ممکن است آنچه یک نفر کمبود میل جنسی می خواند برای فردی دیگر کاملا طبیعی به نظر برسد. همچنین میل جنسی در طول دوره های مختلف زندگی متاثر از استرس و خواب و با توجه به فرصت های برقراری رابطه جنسی متغیر است. بنابراین نمی توان تعریف دقیقی از "میزان طبیعی میل جنسی" ارائه کرد. در برخی موارد فرد به فقدان و یا کاهش میل جنسی خود پی می برد و در سایر موارد، شریک جنسی فرد این قضیه را متوجه شده و ابراز نارضایتی می کند.

علائم پایین بودن تستوسترون همیشه به صورت احساس پایین بودن میل جنسی نیست. برخی از مردان در سطوح پایین تستوسترون نیز میل جنسی خود را حفظ می کنند. همچنین برخی از افراد ممکن است علی رغم طبیعی بودن سطح تستوسترون، با کاهش میل جنسی مواجه شوند. با این حال، تستوسترونِ پایین یکی از علل احتمالی پایین بودن میل جنسی به حساب می آید. اگر سطح تستوسترون به اندازه کافی پایین بیاید، تقریبا تمام مردان با کاهش میل جنسی مواجه می شوند.

در یک مطالعه گسترده که در بین مردان ماساچوست انجام گرفت، تقریبا 11% مردان اعلام کردند که به طور کلی فاقد میل جنسی هستند. سپس محققان سطح تستوسترون این افراد را بررسی کردند. حدود 28% افرادی که سطح تستوسترون آنها پایین بود، با میل جنسی پایین نیز مواجه بودند. افراد مورد آزمایش قرار گرفته، تقریبا جوان و با میانگین سنی 47 سال بودند و باید توجه کرد که مردان مسن تر ممکن است با علائم بدتری از مشکلات جنسی مواجه شوند.

تستوسترونِ پایین تنها یکی از علل میل جنسی کم در مردان است. مشکلات خواب، استرس، افسردگی و بیماری های مزمن نیز می توانند در میل جنسی مردان اختلال ایجاد کنند.

پایین بودن سطح تستوسترون و اختلال در نعوظ

شاید تعجب برانگیز باشد اما پایین بودن سطح تستوستون به خودی خود بسیار به ندرت می تواند باعث اختلال در نعوظ شود. تستوسترونِ پایین، تعداد بسیار کمی از مردان را با مشکلات اختلال نعوظ مواجه می کند.

مشکلات نعوظ معمولا با تصلب شراین (سخت شدن رگها) بروز می کنند. در این عارضه عروق خونی کوچک موجود در آلت تناسلی به اندازه کافی نمی توانند گشاد شوند تا جریان لازم برای یک نعوظ موفق را ایجاد کنند. دیابت، فشار خون بالا و کلسترول بالا سه عامل اصلی تصلب شراین و اختلال در نعوظ هستند.

به صورت همزمان، تستوسترون پایین می تواند با تصلب شراین در ایجاد اختلال در نعوظ همدست شود. در یک مطالعه نشان داده شد که یک سوم مردانی که به دلیل اختلال نعوظ به پزشک مراجعه می کنند، به تستوسترون پایین نیز مبتلا هستند. کارشناسان معتقدند که افرادی که به علل مختلف به اختلال در نعوظ مبتلا هستند، در مواجهه با کاهش سطح تستوسترون، وضعیت مشکل آنها بدتر نیز می شود.

پایین بودن سطح تستوسترون از جهاتی با وضعیت هایی که منجر به اختلال نعوظ می شوند در ارتباط است:

  • سندرم متابولیک
  • چاقی
  • اختلال عملکرد اندوتلیال (Endothelial)
  • دیابت

اگرچه پایین بودن تستوسترون به عنوان علل ایجاد کننده این وضعیت های پزشکی شناخته نمی شود اما ارتباط بین این وضعیت های پزشکی و پایین بودن تستوسترون قابل تامل و قابل توجه است.

در بسیاری از مردان، درمان های هورمونی می توانند به افزایش میل جنسی و بهبود میزان رضایت جنسی کمک کنند. با این حال، عوارض جانبیِ طولانی مدت و مزایای این نوع جایگزینی تستوسترون هنوز ناشناخته است. تحقیقاتی در این زمینه در حال انجام است و احتمالا در سال های آینده با اطلاعات بیشتری در این زمینه مواجه خواهیم بود.

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید