preloader

16 نکته برای درمان افسردگی به روش های خانگی


16 نکته برای درمان افسردگی به روش های خانگی
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 23358 اشتراک گذاری :

این مطلب تندرستی که از بین مجموعه تازه های سلامت شفاجو انتخاب شده است مربوط به درمان های خانگی شفاجو است.امیدواریم که برایتان مفید واقع شود.

اگر تا به حال افسرگی را تجربه کرده‌اید میدانید که تا چه حد میتوانید احساس نا امیدی کنید. بسیار مهم است که از درما‌ن حرفه‌ای کمک بگیرید. اما راهکارهایی نیز وجود دارند که میتوانند علائم افسردگی شما را بهبود بخشند. ورزش کردن، عوض کردن رژیم غذاییتان و حتی بازی کردن با یک حیوان خانگی میتواند حس و حال بهتری به شما بدهد. در ادامه می ببینید که چگونه میتوانید قدرت تسلط بر زندگیتان را بازیابید.

اجازه دهید نوازش‌های حیوان خانگی‌تان ناراحتی را از شما دور کند

گاهی اوقات یک حیوان خانگی میتواند بهترین دوست شما باشد و این خود یک درمان مؤثر است. هنگامی که شما با حیوانات بازی میکنید ذهنتان را از فکر کردن به مشکلات دور میکنید. به علاوه مراقبت کردن از حیوان خانگی، احساس رضایتی ناشی از قبول کردن مسئولیت شخصی غیر از خودتان را به شما خواهد داد. دوست داشتن دیگران میتواند بسیار تسکین دهنده و آرامش‌بخش باشد.

هوشمندانه غذا بخورید

میان ذهن و بدن شما رابطه‌ای برقرار است. اگرچه رژیم غذایی مشخصی برای افسردگی وجود ندارد، یک رژیم غذائی سالم میتواند بخشی از یک برنامه درمانی کامل باشد. مقدار زیادی میوه، سبزیجات و غلات در برنامه غذایی خود بگنجانید تا سلامت جسم و روح خود را بهبود بخشید.

برای داشتن حس و حالی بهتر، کربوهیدرات‌های کم چربی را امتحان کنید.

سروتونین یک ماده شیمیایی در مغز است که عامل به وجود آمدن حس و حال خوب در شماست. کربوهیدرات‌ها میزان سروتونین را در مغز بالا میبرند. پس مصرف کربوهیدرات‌های کم چربی مثل ذرت بوداده، سیب‌زمینی تنوری، کراکر گراهام و پاستا گزینه‌های مناسبی خواهند بود. میوه‌ها، سبزیجات و تمامی غلات نیز فیبر مورد نیاز شما را تأمین میکنند.

کافئین کمتری بنوشید تا حال بهتری داشته باشید.

آیا واقعاَ نیاز دارید که روزی سه فنجان قهوه بنوشید؟ خستگی ممکن است با افسردگی همراه شود. و مصرف زیاد کافئین میتواند شما را نگران و عصبی کند. با وجود اینکه احتمال وجود ارتباط بین مصرف کافئین و افسردگی به طور قطع مشخص نیست ولی با خوردن کمتر نوشیدنی های کافئین‌دار، کمتر در خطر افسردگی و بی‌خوابی قرار خواهید گرفت.

درد‌های خود را درمان کنید.

احساس افسردگی ممکن است به‌خاطر وجود درد باشد. با تیم مراقبت از سلامتی‌ خود همکاری کنید تا درد‌ و افسردگی خود را مداوا نمایید.

ورزش کنید تا حال و هوایتان عوض شود.

برای بسیاری از افراد ورزش کردن درست مثل مصرف داروی افسردگی یا حتی خیلی بهتر از‌ آن عمل میکند. نیازی نیست که در یک مسابقه ماراتن شرکت کنید. کافیست با دوستتان کمی قدم بزنید. به مرور زمان فعالیت خود را افزایش دهید تا جایی که بیشتر روزها فعالیت ورزشی داشته باشید. با این کار شما جسماَ احساس بهتری خواهید داشت، بهتر میخوابید و حس و حال بهتری پیدا خواهید کرد.

ورزشی را انتخاب کنید که از آن لذت میبرید.

اگر دویدن را دوست ندارید، برای مدتی طولانی به تمرین برای شرکت در ماراتن ادامه نخواهید داد. ولی به ورزش های ملایم‌تری که مورد علاقه شماست خواهید پرداخت. برای مثال پیاده‌روی، گلف، دوچرخه‌سواری، باغبانی، تنیس و شنا را امتحان کنید. نکته مهم آن است که ورزشی را انتخاب کنید که از انجام آن لذت می برید. در چنین شرایطی شما همیشه منتظرش خواهید بود و با انجام آن احساس بهتری خواهید داشت.

با دیگران ورزش کنید.

در ارتباط بودن با افراد به شما کمک میکند که بر بی‌حس و حالی، خستگی و تنهایی ناشی از افسردگی غلبه کنید. شما ارتباطتان را حفظ خواهید کرد و از حمایت لازم برای رسیدن به موفقیت برخوردار خواهید شد.

اطمینان پیدا کنید که به اندازه کافی از نور خورشید بهره میبرید.

آیا در ماه‌های سرد و تاریک سال احساس افسردگی  بیشتری میکنید؟ ممکن است شما از اختلال عاطفی فصلی رنج میبرید. در زمستان این حالت به دلیل کم بودن نور آفتاب متداول است. روش‌های درمان این حالت که افسردگی زمستانی نیز نامیده میشود میتواند نوردرمانی‌، قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی، مصرف داروی ضد افسردگی و یا روان‌ درمانی باشد.

خلاقیتتان را به کار ببندید

نقاشی کردن، عکاسی، موسیقی، بافتنی بافتن یا نوشتن برای مجلات همه و همه راه‌هایی هستند که افراد به کمک آنها خلاقیتشان را بروز داده و آنچه را که در ذهنشان میگذرد، نشان میدهند. خلاقیت به خرج دادن به شما کمک میکند که احساس بهتری داشته باشید. هدف، خلق یک شاهکار هنری نیست. کاری را انجام دهید که برای شما لذت‌بخش است. این کار شاید به شما کمک کند که خودتان و احساستان را بهتر بشناسید.

زمانی را برای استراحت و آرامش در نظر بگیرید.

استرس و خستگی میتوانند علائم افسردگی را افزایش داده و درمان آن را سخت‌تر کنند. آموختنِ رسیدن به آرامش فکری میتواند به بازگشت به حالتی آرام و  تحت کنترل کمک کند. ممکن است بخواهید در کلاس های یوگا و مدیتیشن شرکت کنید یا حتی در حالی که به یک موسیقی آرامش‌بخش گوش میکنید زیر آفتاب لم دهید.

فعالانه با دیگران تعامل داشته باشید.

تعامل و ارتباط با دیگران به شما کمک میکند که هدفمند بودن خود را دوباره بازیابید. برای شروع، احتیاج به زمان زیادی ندارید. سعی کنید که به صورت داوطلبانه عضو انجمن خیریه یا گروه‌های بحث و گفتگو در کتابخانه یا کلیسا شوید. ملاقات با افراد جدید و انجام کارهای تازه احساس خوبی از خودتان به شما خواهد داد.

افراد خانواده و دوستانتان را در اطراف خود نگه دارید.

کسانی که شما را دوست دارند میخواهند که از شما حمایت کنند. پس اگر از آنها دوری کنید موفق به این کار نخواهند شد. چنانچه اجازه دهید که آنها در اطراف شما باشند، احساس بهتری خواهید داشت. به دوستتان تلفن کنید و کمی با او قدم بزنید. با همسرتان یک فنجان چای بنوشید. این شاید به شما کمک کند که بتوانید درباره افسردگی‌تان صحبت کنید. داشتن کسی برای گوش دادن به حرف‌هایتان به شما حس خوبی خواهد داد.

خواب خوب و سالم

افسردگی خواب سالم و راحت را مختل میکند. بعضی افراد در هنگام افسردگی بیش از حد میخوابند درحالی که عده‌ای دیگر برای به خواب رفتن مشکل دارند. بعد از بهبود افسردگی، خود را به صحیح خوابیدن عادت دهید. این کار را با رفتن به رختخواب و بیدار شدن سر ساعت معینی در هر روز شروع کنید. از تکنیک‌های آرامش برای به خواب رفتن استفاده کنید. خواب سالم و راحت احساس جسمی و روحی بهتری به شما خواهد داد.

از مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر پرهیز کنید.

الکل و مواد، مانع بهبود افسردگی شما میشوند. به علاوه ممکن است افسردگی شما را وخیم‌تر کرده یا در اثر گذاری داروهای ضد افسردگی که استفاده میکنید اخلال ایجاد کنند. اگر از مشکل سوء مصرف مواد مخدر رنج میبرید، بلافاصله درخواست کمک کنید تا شانس خیلی بیشتری برای بهبود افسردگی پیدا کنید.

به درمان خود ادامه دهید.

روش‌هایی در موردشان صحبت کردیم میتوانند به شما کمک کنند که احساس مثبتی نسبت به زندگی خود داشته باشید اما به تنهایی کافی نیستند و جایگزین درمان دارویی و یا مشاوره روانشناسی نخواهند شد. افسردگی یک بیماری جدیست و خطر خودکشی را به همراه دارد. در صورتی که به خودکشی فکر میکنید، بلافاصله درخواست کمک کنید و هیچگاه بدون مشورت دقیق با پزشک، درمان خود را متوقف نکنید و یا تغییر ندهید.

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید