preloader

روش های درمانی برای کاهش علائم یائسگی


روش های درمانی برای کاهش علائم یائسگی
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 13857 اشتراک گذاری :

پس از یائسگی، پزشک معمولا برای جبران هورمون هایی که دیگر بعد از یائسه شدن شما ترشح نمی شوند از روش درمان جایگزینی هورمونی (HRT) استفاده می کند. در مورد این موضوع حتما با پزشکتان مشورت کنید. بسیاری از دارو ها علاوه بر منافعی که دارند، خطرات و عوارض جانبی ای نیز دارند و تصمیم گیری برای مصرف یا عدم مصرف این دارو به عهده ی خودتان است پس حتما در مورد فواید و خطرات آنها به خوبی تحقیق کنید.

HRT به طور معمول از مکمل استروژن/پروژسترون تشکیل شده است که اغلب به صورت خوراکی، پچ های پوستی یا ژل در دسترس می باشند. استروژن ماده ایست که باعث بهبود علائمی مانند گرگرفتگی، خشکی واژن و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و پوکی استخوان می شود.

از طرفی استروژن به تنهایی خطر ابتلا به آندومتر و سرطان رحم را افزایش می دهد اما پروژسترون با این خطر مقابله می کند. با این حال استروژن و پروژسترون هر دو دارای عوارضی جانبی مانند خونریزی های نامنظم، سردرد، درد و ورم پستان و نفخ هستند. حتی ممکن است شما بسته به دوزی که مصرف می کنید با یک دوره قاعدگی مصنوعی نیز مواجه شوید.

ممکن است در زنانی که رحم خود را برداشته اند، استروژن به تنهایی مورد استفاده قرار گیرد.

اخیرا تحقیقاتی که در مورد HRT انجام شده است یافته های قابل بحثی را ارائه می دهد، از جمله اینکه بیماری هایی مانند حمله قلبی، سکته مغزی، لخته شدن خون و سرطان پستان اغلب در زنانی که از HRT ترکیبی استفاده می کنند مشاهده شده است. مصرف استروژن به تنهایی نیز خطر ابتلا به سکته قلبی و لخته شدن خون را تا حدودی افزایش می دهد (و البته به نظر می رسد که تاثیری بر افزایش یا کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی داشته باشد).

استروژن به تنهایی یا HRT ترکیبی درمانی موثر برای جلوگیری از پوکی استخوان و تسکین علائم یائسگی مانند گرگرفتگی هستند. البته باید گفت که این درمان ها برای تمام زنان مناسب نیستند اما با این حال برای بیشتر زنانی که با یائسگی و علائم و مشکلات آن مواجه هستند مفید و موثر هستند.

 

روش های درمانی دیگر برای یائسگی

به عنوان یک روش درمانی جایگزین دیگر برای کاهش علائم یائسگی در واژن، ممکن است پزشک برای شما کرم استروژن واژینال تجویز کند که از نازک شدن بافت واژن جلوگیری کرده و باعث بهبود خشکی واژن می شود.

همچنین رژیم غذایی شما می تواند به کاهش علائم یائسگی کمک کند. شما می توانید میزان کلسیم موجود در رژیم غذایی خود را افزایش دهید (تا حد 1000 تا 1500 میلی گرم در روز). علاوه بر این، داشتن برنامه ورزشی منظم نیز می تواند از پوکی استخوان در شما جلوگیری کند.

منبع: webmd
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید