preloader

برای پیشگیری از ابتلا به HIV این نکات را حتما باید بدانید


برای پیشگیری از ابتلا به HIV این نکات را حتما باید بدانید
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 13172 اشتراک گذاری :

  

رابطه جنسی امن تر

اصول رابطه جنسی امن را فرا بگیرید و به کار ببرید. اصلی ترین نکته در رابطه جنسی امن استفاده از کاندوم است (مگر اینکه شما تنها یک شریک جنسی داشته باشید و شریک جنسی شما نیز به جز شما شریک جنسی دیگری نداشته باشد و از سلامت خودتان و شریک جنسیتان مطمئن باشید. البته در این حالت نیز برای پیشگیری از بارداری های ناخواسته بهتر است از کاندوم استفاده کنید.)

اگر با کسی که مشکوک به ابتلا به HIV است رابطه جنسی داشته اید بهتر است به صورت منظم برای انجام آزمایش HIV اقدام کنید و تا زمانی که از سلامت خود مطمئن نشده اید حتما اصول رابطه جنسی ایمن را رعایت کنید.

در مورد سابقه جنسی خودتان به شریک جنسیتان توضیح دهید و از وی نیز بخواهید که در مورد سابقه جنسی خود توضیح دهد. رفتار های پر خطر جنسی که منجر به ابتلا به بیماری های مقاربتی می شود را بدانید و در صورتی که شریک جنسی شما این رفتار ها را در سابقه جنسی خود داشته باشد باید احتیاط بیشتری به خرج بدهید.

شما می توانید (در صورت موجود بودن در داروخانه ها) به صورت روزانه از یک داروی ترکیبی خاص که برای پیشگیری از ابتلا به HIV ساخته شده است استفاده کنید. این دارو ها می توانند خطر ابتلای شما به عفونت HIV را کاهش دهند اما با این حال باید حتما از اصول رابطه جنسی ایمن استفاده کنید. از طرفی این دارو های خاص قیمت بسیار بالایی دارند که معمولا مصرف هر روزه آنها برای تمام افراد مقدور نخواهد بود.

الکل و مواد مخدر و احتمال ابتلا به عفونت HIV

مصرف مشروبات الکلی و یا مواد مخدر خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی، از جمله HIV را بالا می برد. این مواد با تاثیر بر مغز و افزایش بی دقتی و کاهش توجه افراد باعث می شود که آنها در هنگام برقراری رابطه جنسی اصول رابطه جنسی امن را رعایت نکنند و از این رو بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی قرار دارند.

اگر به هر دلیلی مواد مخدر مصرف می کنید به هیچ عنوان از سوزن، سرنگ، اجاق گاز، پنبه، قاشق های کوکائین و یا سایر لوازم مصرف مواد مخدر دیگران استفاده نکنید.

اگر در حال حاضر به HIV مبتلا باشیم چه باید بکنیم؟

اگر شما به عفونت HIV مبتلا شده اید، اگر تا زمانی که سیستم ایمنی بدن شما هنوز سالم است، به پزشک مراجعه کنید و مراحل درمانی را طی کنید، می توانید تا حد زیادی از خطر انتشار ویروس HIV پیشگیری کنید.

متخصصان توصیه می کنند که به محض اطلاع از آلودگی به عفونت HIV بلافاصله جهت درمان اقدام کنید.

چند نکته ساده برای پیشگیری از گسترش عفونت HIV

اگر شما HIV مثبت هستید و یا اینکه شریک جنسی شما HIV مثبت است و یا اینکه برای مصرف مواد مخدر مجبور به استفاده از لوازم مشترک هستید، برای پیشگیری از گسترش عفونت حتما باید اقدامات حیاتی زیر را انجام دهید:

  • در مورد رفتار های جنسی خطرناک و غیر ایمن و همچنین ابتلایتان به ویروس HIV با شریک (و یا شرکا) جنسی خود حرف بزنید.
  • اصول رابطه جنسی ایمن را فرا بگیرید و آنها را به کار ببرید. (استفاده از کاندوم یکی از مهمترین اصول در داشتن رابطه جنسی ایمن است)
  • به هیچ عنوان پلاسما، خون، مایع منی، اعضا و یا بافت های بدنتان را اهدا نکنید.
  • لوازم شخصی خود را مانند مسواک، ریش تراش، لوازم جنسی و هر چیزی که ممکن است با خون، منی و یا مایع واژن آلوده باشند را به دیگران امانت ندهید و آنها را جایی بگذارید که دیگران نتوانند از آنها استفاده کنند.

و اما در مورد زنان باردار

با رعایت نکات زیر، خطر انتقال ویروس HIV از مادر به جنین تا حد زیادی کاهش پیدا می کند:

  • داروهایی برای کاهش سطح میزان ویروس های موجود در خون مادر وجود دارد که می توانید در حین بارداری از آنها استفاده کنید.
  • در طول دوران بارداری، برنامه درمانی را نیز ادامه دهید.
  • به نوزاد خود شیر مادر ندهید.

همچنین نوزاد، از همان بدو تولد باید تحت درمان قرار بگیرد.

  

**برای دریافت رژیم آنلاین شفاجو اینجا کلیک کنید.

منبع: webmd
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید