preloader

کمردرد ساده یا یک بیماری مفصلی پیشرونده و مزمن


کمردرد ساده یا یک بیماری مفصلی پیشرونده و مزمن
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 13673 اشتراک گذاری :

انکیلوزان اسپوندیلیت چیست؟

انکیلوزان اسپوندیلیت به نوع طولانی مدت ورم مفاصل گفته می شود که اغلب در ستون فقرات رخ می دهد. این بیماری می تواند موجب درد و سفتی در پایین کمر، وسط پشت، باسن و گردن شود (در برخی موارد می تواند حتی بر روی سایر بخش های بدن مانند مفصل ران، دیواره قفسه سینه و یا پاشنه پا تاثیر بگذارد.) همچنین بیماری انکیلوزان اسپوندیلیت می تواند باعث ایجاد ورم و کم شدن توانایی حرکت در این مناطق نیز شود. این بیماری در مردان نسبت به زنان شایع تر است.

هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد اما می توان به کمک برخی اقدامات پزشکی علائم آن را کنترل و در بیشتر موارد از بدتر شدن آن جلوگیری کرد. اکثر افراد مبتلا به انکیلوزان اسپوندیلیت می توانند فعالیت های عادی روزانه خود را انجام دهند و مانند سایر افراد کار کنند.

این بیماری می تواند مشکلات متعدد دیگری را نیز به وجود بیاورد. ممکن است فرد مبتلا به بیماری انکیلوزان اسپوندیلیت با قرمزی و درد در بخش رنگی چشم مواجه شود. همچنین ممکن است با خم شدن قسمت بالایی بالا تنه فرد مبتلا و سفت شدن دیواره قفسه سینه، مشکلات تنفسی نیز بروز کند.

علت این بیماری هنوز ناشناخته است اما امکان ارثی بودن آن وجود دارد. اکثر افراد مبتلا به انکیلوزان اسپوندیلیت با یک ژن خاص به دنیا می آیند. البته داشتن این ژن به معنی حتمی بودن ابتلا به این بیماری نمی باشد.

تحقیقات نشان می دهد که عفونت های باکتریایی و محیط زندگی می تواند در ایجاد بیماری انکیلوزان اسپوندیلیت نقش داشته باشد.

بیماری انکیلوزان اسپوندیلیت باعث ایجاد درد (خفیف تا شدید) در پایین کمر و باسن شده که معمولا این درد در صبح زود بدتر می شود. برخی از افراد درد بیشتری را در سایر بخش های بدن مانند پاشنه پا و مفصل ران حس می کنند. درد به شروع فعالیت و تحرک به تدریج و به آرامی بهتر می شود. بیماری انکیلوزان اسپوندیلیت ممکن است از دوران نوجوانی تا دهه سوم زندگی رخ بدهد.

با گذشت زمان این بیماری بدتر می شود و باعث ورم رباط ها، تاندون ها و مفاصل ستون فقرات شده که این قضیه موجب به هم پیوستن و یا در هم آمیختن آنها می شود. این قضیه باعث کاهش دامنه حرکت در گردن و کمر می شود.

زمانی که ستون فقرات به هم می پیوندند و سفت می شوند، گردن و کمر انحنای طبیعی خود را از دست می دهند. وسط پشت به سمت بیرون خم می شود. این حالت ممکن است باعث شود که شما به سمت جلو خم شوید و راه رفتن برای شما دشوار شود.

با متورم شدن مفصل های کوچکی که دنده ها و ترقوه را به جناغ سینه متصل کرده اند، ممکن است فرد بیمار به مشکلات تنفسی دچار شود. همچنین ممکن است چشم ها و سایر مفاصل دیگر نیز متورم شوند. گاهی مواقع این بیماری به ریه ها، دریچه های قلب، دستگاه گوارش و رگ خونی اصلی، آئورت، نیز حمله می کند.

درد و ناراحتی مبهم و بدون دلیل در کمر و باسن علائم اولیه شایع در این بیماری هستند.

پزشک از شما سوالاتی در مورد علائم شما و میزان پیشرفت و بدتر شدن آن در گذر زمان و همچنین در مورد سابقه ی خانوادگی شما در ابتلا به بیماری های مشابه سوالاتی خواهد کرد. ممکن است پزشک از شما آزمایش های متعددی را به عمل آورد. تصویر برداری به کمک اشعه X، آزمایش ژنتیک، و یا MRI از این جمله آزمایش ها هستند.

اصلی ترین علامت برای تشخیص این بیماری، تغییر در مفصل ساکروایلیاک در پایه ی پایین کمر است. این تغییر ممکن است چندین سال ادامه داشته باشد تا زمانی که بتوان به کمک اشعه X آن را تشخیص داد.

درمان شامل ورزش و فیزیوتراپی می شود. این فعالیت ها میزان سفتی را کم کرده و به شما کمک می کند تا بتوانید مستقیم راه بروید.

برای کاهش درد و ورم نیز، پزشک برای فرد مبتلا دارو تجویز خواهد کرد.

از آنجا که خطر بروز آسیب های نخاعی در افراد مبتلا به اسپوندیلیت انکیلوزان بیشتر است، بستن کمربند ایمنی در هنگام رانندگی و یا نشستن در خودرو به عنوان سرنشین بسیار مهم است.

همچنین لازم است که فرد مبتلا به صورت منظم برای التهاب چشم خود به چشم پزشک مراجعه کند.

ممکن است پزشک برای کاهش فشار بر روی مفاصل و کمک به راه رفتن برای شما وسیله ای شبیه به عصا را توصیه کند.

در مواردی نادر از عمل جراحی در ستون فقرات استفاده می شود. ممکن است در موارد شدید آرتریت، لازم باشد که مفصل ران و یا زانو تعویض شود.

هیچ گونه درمانی برای این بیماری وجود ندارد اما تشخیص زودهنگام و انجام اقدامات پزشکی به موقع ممکن است در تسکین درد و سفتی به شما کمک کند و به شما اجازه دهد تا برای مدت زمانی بیشتری بتوانید به فعالیت های عادی خود ادامه دهید.

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید