preloader

آیا من به بیماری افسردگی مبتلا هستم؟


آیا من به بیماری افسردگی مبتلا هستم؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 15680 اشتراک گذاری :

اطلاعات زیر می تواند به شما کمک کند تا بتوانید تشخیص دهید که آیا به بیماری افسردگی مبتلا هستید یا خیر. البته فراموش نکنید که خواندن این مقاله نمی تواند جایگزین مراجعه به پزشک شود.

افسردگی می تواند باعث شود که اغلب اوقات شما احساس غم و نا امیدی داشته باشید. این حالت با احساس غم و اندوه و یا کسل و بی حال بودن معمولی تفاوت دارد. افسردگی یک بیماری است که نیاز به درمان دارد. اگر شما فکر می کنید که به افسردگی مبتلا هستید باید حتما به پزشک مراجعه کنید و به سرعت تحت درمان قرار بگیرید. افسردگی درمان نشده ممکن است به مرور بدتر شود.

اگر شما برای مدت دو هفته و یا بیشتر به صورت همزمان 5 علامت از علائم زیر را همراه با از دست دادن علاقه نسبت به انجام کارهایی که قبلا از آنها لذت می برده اید مشاهده کردید، ممکن است به افسردگی مبتلا شده باشید. این علائم عبارتند از:

  1. احساس غم، نا امیدی و پوچی. شاید دیگران احساس کنند که شما غمگین هستید و بیشتر از حد معمول گریه می کنید.
  2. از دست دادن علاقه و عدم لذت بردن از بسیاری از فعالیت های روزانه.
  3. از دست دادن وزن و یا افزایش وزن به خاطر تغییر در اشتهای شما.
  4. خواب بیش از حد و یا نداشتن خواب کافی.
  5. احساس بی قراری و عدم توانایی در یکجا نشستن و یا برعکس، احساس اینکه برای انجام فعالیت های روزانه باید بیشتر از قبل تلاش کنید و حرکت کردن برای شما دشوار می شود.
  6. احساس خستگی تمام وقت.
  7. احساس گناه و یا مفید نبودن بدون هیچ دلیلی. همچنین ممکن است شما نگران باشید که کسی شما را دوست ندارد.
  8. مشکل در تمرکز کردن، به یاد آوردن قضایا و یا تصمیم گیری.

علامت جدی و خطرناک افسردگی فکر کردن به مرگ و خودکشی است. اگر شما با همچنین موردی مواجه شدید (در خودتان یا اطرافیان) به سرعت به پزشک مراجعه کرده و از ایشان تقاضای کمک کنید.

علائم هشدار دهنده خودکشی عبارتند از صحبت کردن و یا فکر کردن به خودکشی و مرگ، دور ریختن وسایل و لوازم شخصی، استفاده بیش از حد از الکل، مواد مخدر و یا هر دو. اگر چنانچه با چنین علائمی در خودتان یا اطرافیان مواجه شدید به پزشک مراجعه کنید.

اگر علائم شما کمتر و یا ضعیفتر است، باز هم به پزشک مراجعه کنید تا نسبت به عدم ابتلا به افسردگی مطمئن شوید. هر چه زودتر تحت درمان قرار بگیرید، بهبودی شما بهتر و سریعتر خواهد بود.

البته به صورت کلی افسردگی انواع مختلفی دارد که می توانند نشانه ها و الگوهای مختلفی داشته باشند. انواع افسردگی عبارتند از:

  • اختلال عاطفی فصلی (SAD). افرادی که به اختلال عاطفی فصلی مواجه هستند تنها در یک زمان خاص از سال (معمولا در ماه های پاییز و زمستان) به افسردگی مبتلا می شوند.
  • اختلال ملال پیش از قاعدگی (PMDD). زنانی که به صورت منظم و شدید با علائم پیش از قاعدگی مواجه می شوند ممکن است به بیماری PMDD مبتلا باشند. این بیماری شبیه به سندرم قبل از قاعدگی (PMS) است اما علائم آن شدید تر می باشد.
  • افسردگی پس از زایمان. زنانی که پس از زایمان با افسردگی مواجه می شوند ممکن است به افسردگی پس از زایمان مبتلا شده باشند.
  • افسردگی خفیف و مزمن. نوعی از افسردگی است که در آن فرد مبتلا 2 تا 4 مورد از علائم بالا را برای مدتی بیش از 2 سال تجربه می کند.
  • افسردگی دوگانه. زمانی است که فرد بیمار به صورت همزمان به بیماری روانی دیستایمی و افسردگی ماژور مبتلا باشد.
  • افسردگی موقت. در برخی از موارد یک وضعیت استرس زا می تواند باعث بروز موقت علائم افسردگی شود که معمولا بعد از رفع علت استرس زا، علائم افسردگی نیز بهبود می یابند.

اگر افسردگی شما به بیماری زمینه ای دیگری مانند کم کاری تیروئید مربوط می شود، معمولا با درمان بیماری زمینه ای، افسردگی شما نیز درمان می شود. سوء مصرف مواد مخدر نیز می تواند به افسردگی منجر شود. البته سوء مصرف مواد مخدر، خود می تواند یکی از علائم افسردگی باشد. معمولا با ترک مواد مخدر، افسردگی نیز بهبود پیدا می کند.

اگر شما بعد از مرگ یک نفر و یا از دست دادن وی به خاطر جدایی یا سایر وقایع زندگی با علائمی مشابه علائم بالا مواجه شدید، نگران نباشید. این احساس غم و اندوه طبیعی است و معمولا بعد از چند ماه بهبود پیدا می کند. اما اگر میزان غم و اندوه شما بسیار شدید است و با گذر زمان بهبود پیدا نمی کند، و یا اینکه شما به مرگ و یا خودکشی فکر می کنید، حتما به پزشک مراجعه کنید. ممکن است شما به درمان نیاز داشته باشید. 

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید