preloader

افسردگی بالینی


افسردگی بالینی
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11188 اشتراک گذاری :

 

افسردگی بالینی به چه معنا است ؟ 

افسردگی فراتر از احساس اندوه و غم به مدت چند روز است . همه انسانها ممکن است روزهایی احساس غم و اندوه داشته باشند ، اما اگر این حالت به مدت چند هفته و یا چند ماه ادامه پیدا کند، قطعاً فرد دچار افسردگی شده است . برخی افراد بر این تصورند که افسردگی امری بدیهی و عادی است و آن را یک شرایط واقعی در سلامت انسان ، نمی دانند . آنها سخت در اشتباهند . افسردگی یک بیماری واقعی به همراه علائم واقعی است ، و به هیچ عنوان نشانه ضعف فرد نیست . خبر خوب اینکه ، با درمان و حمایت صحیح، فرد افسرده می تواند بهبودی کامل یابد . 

علائم افسردگی بالینی

علائم این بیماری بسیار پیچیده است و در میان افراد مختلف بسیار گسترده می باشد . اما یک قانون کلی حکم فرماست ، که اگر شما غم ، ناامیدی و عدم علاقه به چیزهایی که قبلاً به آنها علاقه داشته اید ، را در خود احساس کردید ، دچار افسردگی هستید . علائم بسیار زیادی در این بیماری وجود دارد ، که لزوماً فرد دچار همه آنها نمی شود . اگر از علائمی که در زیر به آنها اشاره می شود ، برخی از آنها را به مدت دو هفته در خود یافتید ، حتماً از مشاوره درمانی استفاده کنید : 

علائم روحی شامل : 

١- احساس غم و اندوه مداوم 

٢- احساس ناامیدی و درماندگی 

٣- عزت نفس پایین 

٤- احساس بغض و گریه 

٥- احساس گناه 

٦- عدم تحمل دیگران 

٧- احساس بی انگیزه بودن و عدم علاقه به موضوعات اطراف 

٨- سخت تصمیم گرفتن 

٩- لذت نبردن از زندگی 

١٠- احساس استرس و اضطراب 

١١- فکر کردن به خودکشی و یا خود آزاری 

 

علائم فیزیکی شامل : 

١- کندی در حرکت و صحبت کردن 

٢- تغییر در میزان اشتها و وزن ( معمولاً با کم شدن این مواجه هستیم تا زیاد شدن آنها ) 

٣- یبوست 

٤- دردهای غیر قایل توجیه 

٥- کم شدن انرژی و کم شدن میل جنسی 

٦- تغییر در روند قاعدگی در زنان 

٧- اختلال در خواب ( سخت به خواب رفتن و یا زود بیدار شدن در صبح ) 

 

علائم اجتماعی شامل : 

١- عدم کارایی در محل کار 

٢- مشارکت کمتر در فعالیتهای اجتماعی و اجتناب از برقراری ارتباط با دوستان 

٣- اهمال در انجام کارهای مورد علاقه 

٤- اختلال در ارتباط خانوادگی 

افسردگی به آهستگی به سراغ افراد می آید ، بنابراین تشخیص آن بسیار سخت است . بسیاری از افراد بدون آگاهی از بیماری خود ، سعی می کنند با شرایط خود کنار بیاییند . گاهی یکی از افراد خانواده و یا دوستان متوجه شرایط آن فرد می شوند . متخصصان میزان اهمیت افسردگی را به سه دسته زیر تقسیم می کنند : 

١- افسردگی خفیف : زندگی روزمره را کمی تحت تاثیر قرار می دهد . 

٢- افسردگی میانه : زندگی روزمره را یه به شدت تحت تاثیر قرار می دهد . 

٣- افسردگی حاد : تقریباً زندگی روزمره مختل و غیر ممکن می شود ، برخی افراد با افسردگی حاد دچار علائم روانی می شوند . 

 

تفاوت احساس غم و افسردگی

تشحیص تفاوت بین غم و افسردگی بسیارسخت است . ویژگیهای آنها یکی است اما تفاوتهای زیادی هم با هم دارند . غم یک عکس العمل کاملاً طبیعی به مقوله " از دست دادن " است ، در حالی که افسردگی یک بیماری است . افراد گاهی دچار غم و اندوه می شوند و این احساس در آنها ضعیف و قوی می شود ، به آینده امید دارند و از زندگی لذت می برند . بر عکس افراد افسرده به صورت دائم احساس غم و اندوه می کنند ، از هیچ چیز در زنگی لذت نمی برند و نسبت به آینده خوش بین نیستند . 

سایر انواع افسردگی

١- افسردگی پس از زایمان : برخی زنان پس از به دنیا آوردن فرزندشان دچار افسردگی می شوند . این نوع افسردگی هم مانند سایر افسردگیها با داروهای ضد افسردگی و گفتار درمانی ، قابل درمان است . 

٢- اختلال دوقطبی : به این بیماری " افسردگی جنون " هم اتلاق می شود . در این نوع افسردگی تغییر خلق و خو به شدت دیده می شود . علائم آن شبیه افسردگی بالینی است ، اما حملات جنون آمیز میتواند برای فرد مخرب باشد ، حملاتی مانند : قمار کردن ، عیاشی و مقاربت ناامن با هر فردی .

٣- اختلال خلقی فصلی : که به آن افسردگی زمستانی هم می گویند ، نوعی افسردگی است که فرد معمولاً در زمستان دچار تغییر خلق می شود . 

عوامل به وجود آمدن افسردگی

یک عامل خاص برای این بیماری وجود ندارد . در برخی افراد عوامل استرس زا و ناراحت کننده مانند : محرومیت ، طلاق ، بیماری ، احساس اضافه بودن و یا نگرانیهای مالی و شغلی ، می توانند عوامل افسردگی باشند . معمولاً عوامل مختلفی باعث افسردگی می شود . برای مثال فرد پس از یک بیماری سخت احساس اندوه می کند و سپس تجربه ای تلخ مانند محرومیت را تجربه می کتد ، و به دنبال همه این عوامل افسردگی پدیدار می شود . برخی افراد این حوادث پشت سر هم را " مارپیچ سرازیری " می نامند . برای مثال اگر رابطه فرد با همسر یا نامزدش به پایان برسد ، ناخودآگاه غم و اندوه پس از آن ، او را از دیدن دوستانش باز می دارد . ممکن است  او به سراغ الکل برود و در ادامه افسردگی به سراغ او بیاید . 

برخی مطالعات نشان می دهد که با بالا رفتن سن ، افسردگی هم به سراغ فرد می آید و این موضوع در افراد در شرایط اجتماعی و مالی سخت ، افزایش می یابد . 

  • حوادت اضطراب آفرین : بیشتر افراد تاب مواجه شدن با حوادث اضطراب افرین را ندارند . برای مثال فرد پس از محرومیت مالی و پایان رابطه عاطفی ، دیدن دوستان و اقوام را متوقف می کند و خودش را مسئول حل مشکلش می داند . و خطر افسردگی بیشتر او را تهدید می کند .
  • بیماری :- افرادی که دچار بیماریهای سخت از قبیل سرطان و بیماریهای قلبی و عروقی هستند ، بیشتر دچار افسردگی می شوند .
  •  ضربه های شدید به سر نیز می تواند فرد را دچار اختلال خلق و خو و در نهایت افسردگی کند .
  •  کم کاری تیروئید و در موارد نادر، ضربه مغزی ، باعث کم شدن هورمون تیروئید می شود و در نتیجه خستگی شدید و کم شدن میل جنسی در فرد ، او را به سمت افسردگی می برد . 
  • شخصیت : افراد ممکن است با داشتن ویژگیهای شخصیتی خاص ، در مقابل افسردگی ، بیشتر شکننده باشند . ویژگیهایی از قبیل عدم عزت نفس و خود انتقادی شدید . این مورد به ژنهای ارثی از پدر و مادر و یا تجربه های شخصی در کودکی مرتبط می باشد . 
  • تاریخچه خانوادگی : اگر فردی از اعضاء خانواده مانند یکی از والدین ، خواهر یا برادر شما دچار افسردگی بودند ، شما بیشتر در معرض افسردگی قرار دارید . 
  • زایمان : برخی زنان پس از زایمان به شدت حساس و افسرده می شوند . تغییرات هورمونی و فیزیکی و مسئولیتهای جدی ، زن را دچار افسردگی پس از زایمان می کند . 
  • تنهایی : دور ماندن از دوستان و خانواده ، فرد را دچار افسردگی می کند . 
  • مشروبات الکلی و مواد مخدر : برخی افراد در دوران سخت زندگی به مشروبات الکلی و مواد مخدر روی می آورند ، که می تواند منتج  به افسردگی. شود . شاهدانه ممکن است در آرام کردن شما مؤثر باشد ، اما در نوجوانان باعث افسردگی می شود . هرگزسعی نکنید مشکلات خود را با مشروبات الکلی تسکین دهید  ، زیرا الکل باعث افسردگی حاد می شود . 
منبع: NHS
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید