preloader

ارتباط بین ورزش، بیماری های قلبی و فشار خون بالا


ارتباط بین ورزش، بیماری های قلبی و فشار خون بالا
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 12936 اشتراک گذاری :

ورزش برای قلب و سیستم گردش خون خوب است.

تحقیقات نشان می دهد که فعالیت بدنی منظم بعد از حمله ی قلبی می تواند بهبودی را تسریع کند.

همچنین ورزش می تواند از بدتر شدن علائم بیماری های قلبی و همچنین ابتلا به علائم خطرزای بیماری های قلبی مانند فشار خون بالا پیشگیری کند.

ورزش چگونه به بیماری های قلبی کمک می کند؟

ورزش می تواند در موارد زیر به شما کمک کند:

  • کاهش فشار خون و همچنین کاهش فشار بر روی قلب
  • کلسترول خوب خون HDL را افزایش می شود که این قضیه باعث می شود که چربی ها از داخل سرخرگ ها به کبد بازگشته و در آنجا فرآوری شوند.
  • ممکن است باعث کاهش سطح کلسترول بد خون LDL شده که این نوع کلسترول رسوب های چربی را در شریان ها تشکیل می دهد. این قضیه می تواند خطر ابتلا به برخی از بیماری های قلبی را کاهش دهد.
  • گردش خون را افزایش می دهد و از ایجاد لخته خون پیشگیری می کند که همین قضیه می تواند باعث کاهش خطر بروز حمله قلبی و سکته مغزی شود.
  • سوختن و کاهش چربی های بدن را افزایش می دهد.
  • باعث کاهش وزن می شود.
  • باعث تقویت عضلات و افزایش حجم آنها می شود.

همچنین با افزایش ترشح هورمون آندورفین باعث کاهش استرس می شود. استرس و اضطراب می توانند فرایند بهبود حمله قلبی را کند کرده و باعث بروز برخی از بیماری های قلبی شوند.

چه میزان ورزش برای من مناسب است؟

شما باید روزانه حداقل نیم ساعت ورزش داشته باشید (اگر نمی توانید هر روز ورزش کنید، حداقل 5 روز در هفته را به ورزش اختصاص دهید.)

شما می توانید از محل کارتان تا ایستگاه اتوبوس را سریع پیاده روی کنید و یا اینکه بخشی از مسیر را پیاده بروید. تا می توانید استفاده از وسایل نقلیه را کمتر کنید و یا از دوچرخه استفاده کنید.

چه ورزش هایی برای سلامت قلب بهتر هستند؟

بهترین ورزش برای قلب ورزش های هوازی هستند. این به این معناست که ورزشهایی بهتر هستند که تعدا بیشتری از عضلات شما را به فعالیت در بیاورد.

شنا، پیاده روی سریع، دویدن و دوچرخه سواری از جمله فعالیت های هوازی هستند.

نکته ای که نباید فراموش کنید این است که این ورزش ها باید با یک برنامه غذایی سالم شامل پروتئین، کربوهیدرات، چربی های اشباع نشده، فیبر، میوه ها و سبزیجات باشد.

از کجا بدانم که فعالیت های بدنی که انجام می دهم مفید است؟

برای اینکه یک فعالیت بدنی مفید باشد باید باعث افزایش ضربان قلب شما شود. فراموش نکنید که این نکته برای افراد سالم صادق است. چنانچه با بیماری های قلبی مواجه هستید این کار را حتما با هماهنگی با پزشکتان انجام دهید.

برای اینکه فشار ناگهانی به قلبتان وارد نشود باید این کار را به آرامی شروع کرده، سپس سریعتر کرده و در آخر دوباره به آرامی کند کنید.

همواره قبل از شروع ورزش بدنتان را گرم کنید و در پایان نیز بدنتان را سرد کنید.

آیا خطری نیز وجود دارد؟

افرادی مبتلا به بیماری های قلبی باید فعالیت های ورزشی خود را تحت نظر پزشک انجام دهند.

  • حمله قلبی و یا عمل جراحی قلب: اگر شما به تازگی یک عمل جراحی قلب انجام داده اید و یا با حمله ی قلبی مواجه شده اید می تواند برای ورزش کردن دوره های توانبخشی مخصوص را تحت نظر پزشک متخصص طی کنید.
  • درد در قفسه سینه (آنژین صدری): سعی کنید به طور منظم ورزش کنید اما مواظب باشید که تنفس شما بیش از حد شدید نشود و همچنین ورزش هایی را انتخاب نکنید که باعث ایجاد درد در قفسه سینه ی شما می شوند. پیاده روی می تواند یک ورزش مناسب برای شما باشد فقط حواستان باشد که این کار را به آرامی شروع کنید و به جای افزایش سرعت، مدت زمان و یا مسافت پیاده روی را افزایش دهید. بعد از خوردن یک غذای سنگین و یا در هوای سرد ورزش نکنید. در هنگام ورزش همیشه اسپری و یا قرص های لازم را به همراه داشته باشید.
  • نارسایی قلبی (قلب آنگونه که باید خون را پمپ نمی کند.): اگر ورزش کردن باعث افزایش شدید ضربان قلب شما می شود و یا با مشکلات دیگری مانند تنگی دریچه قلب مواجه هستید، ممکن است پزشک شما را از ورزش کردن منع کند. در غیر این صورت ورزش کنید. فراموش نکنید که ورزش را به آرامی شروع کنید و ادامه دهید. اگر با ورم قوزک پا یا تنگی نفس شدید مواجه شدید بلافاصله ورزش را متوقف کنید.
  • فشار خون بالا: سعی کنید به صورت منظم ورزش کنید اما از انجام ورزش های شدید مانند ورزش های رقابتی و یا وزنه برداری بپرهیزید. این گونه ورزش ها می توانند به صورت ناگهانی فشار خون شما را بالا برده و برای شما خطرناک باشد.

آیا نکته اضافه ای هست که باید بدانم؟

بنیاد قلب بریتانیا اعلام کرده است که چنانچه شما به بیماری های قلبی مبتلا هستید از انجام ورزش های زیر اجتناب کنید:

  • ورزش و یا فعالیت های شدید بدنی مانند بدنسازی و وزنه برداری.
  • هر ورزشی که باعث ایجاد درد در قفسه سینه شما شود و یا مستلزم این باشد که به سرعت از روی زمین بلند شوید و بایستید.
منبع: Netdoctor
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید