preloader

سونامی بیماری های غیر واگیر به دنبال تغذیه ناسالم 47 میلیون ایرانی


سونامی بیماری های غیر واگیر به دنبال تغذیه ناسالم 47 میلیون ایرانی
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11299 اشتراک گذاری :

دکتر علی اکبر سیاری، معاون بهداشت وزارت بهداشت می گوید: 47 میلیون نفر در ایران تغذیه ناسالم دارند و منظور از تغذیه ناسالم کم مصرف کردن میوه و سبزیجات و افراط در مصرف نمک، شکر و چربی است. همچنین آمارها نشان می دهد که اضافه وزن و چاقی نیز هر روزه افراد بسیاری را درگیر می کند و متأسفانه این مشکل فقط در بین بزرگسالان دیده نمی شود و روند چاقی در کودکان نیز کاملأ مشهود است.  اگر از الان به طور جدی به این مشکل نپردازیم، زمینه را برای بروز بیماری های قلبی و عروقی و دیابت در سنین پایین فراهم کرده ایم.

امروزه اگر می شنویم که کسی چربی خون دارد، در ذهنمان فرد چاقی که حداقل 40 سال دارد را تصور می کنیم، غافل از اینکه این روزها حتی کودک 9 ساله ای که چاق است نیز چربی خون دارد.

راه حل این مشکل تنها افزایش آگاهی و تغییر شیوه زندگی است.

همچنین دکتر ایرج حریرچی قائم مقام وزارت بهداشت نیز در مورد این مسئله می گوید:

رسانه ها باید بستر لازم را برای فرهنگ سازی و افزایش آگاهی مردم ایجاد کنند. البته تغییرات در شیوه زندگی نیازمند صرف زمان است و یک شبه ایجاد نمی شود.

به منظور مقابله با این بحران، "خودمراقبتی" از اهمیت ویژه ای برخوردار است. خودمراقبتی یعنی اینکه هر فرد از دانش، مهارت و توانایی خود به عنوان یک منبع استفاده کند و با تصمیم گیری و اتکای به خود، از سلامت خود مراقبت کند. البته این تصمیم گیری می تواند با کمک مشاور باشد. با اصلاح شیوه ی زندگی، عادات غذایی و ورزش می توان از بروز بسیاری از بیماری ها پیشگیری کرد. و بدون شک در این راستا، آموزش و اطلاع رسانی اهمیت بسیار زیادی دارد.

منبع: شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید