preloader

اختلال خواب و بیماری های ناشی از آن


اختلال خواب و بیماری های ناشی از آن
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11593 اشتراک گذاری :

اختلال خواب و بیماری های ناشی از آن

بر طبق مطالعات تازه صورت گرفته در افراد سالمی که عادت به بی خوابی و کم خوابی دارند خیلی زود علایم بیماری های قلبی بروز می کند.

احتمال ابتلا ی افرادی که خیلی کم می خوابند و یا استراحت کافی ندارند به بیماری هایی نظیر سخت شدن عروق(تصلب شرایین) به علت رسوب یون کلسیم بر دیواره ی سرخرگ های بدن و ایجاد بیماری های قلبی بسیار بیشتر است.

خواب ناکافی با رسوب کلسیم در عروق کورنری قلب، که یک بخش تشکیل دهنده پلاک تصلب شرایین است، ارتباط دارد.

افزایش کلسیم در شریان های اکلیلی قلب(عروقی که خون را به عضلات  قلب می برند) پیش از حملات قلبی اتفاق می افتد و مقدار کلسیم در این رگ ها زیاد می شود. افزایش کلسیم در شریان ها از علائم بروز حملات قلبی می باشد و در افرادی که بیماری های قلبی دارند انتظار می رود مقدار این ماده در رگ ها بیشتر باشد .

بر طبق گزارشات محققین مقدار مطلوب برای خوابیدن حدودا 7 ساعت می باشد. علائم  بیماری های قلبی عروقی در افرادی که خیلی بیشتر یا کمتر از این مدت می خوابند افزایش می یابد .

بر طبق آخرین تحقیقات ناسالم بودن قلب با خواب ناکافی ارتباط دارد و در کسانی که بنظر سالم می رسند زمینه ساز بیماری قلبی می گردد. در مسیر این مطالعات مشخص شد که کیفیت خواب به عنوان یک عامل بالقوه ی خطر به طور مستقیم بر بروز بیماری های قلبی تاثیر دارد.

کیفیت و طول مدت خواب شاید باید سوالی باشد که تمام پزشکان از بیماران قلبی عروقی خود می پرسند. مطالعات  انجام شده ارتباط بین خواب نامطلوب و مشکلات بالقوه ی قلب را به صورت علت و معلول ثابت می کنند. این نتایج از مطالعات بر روی 47000 جوان و میانسال که پرسشنامه های خواب را پر کرده و آزمون های پیشرفته برای اندازه گیری سختی شریان ها و تشخیص ضایعات  زودرس عروق در اثر رسوب کلسیم را انجام داده اند بدست آمده.

 

این یافته ها نشان داد:

  •  شرکت کنندگان در مطالعه که در یک روز 5 ساعت یا کمتر می خوابند 50 درصد کلسیم بیشتری در شریان هایشان وجود دارد.
  • شرکت کنندگان در مطالعه که در یک روز 9 ساعت یا بیشتر می خوابند حداقل 70 درصد کلسیم بیشتری در شریان هایشان وجود دارد نسبت به کسانی که 7 ساعت می خوابند.
  •  افرادی که کیفیت خواب خوبی ندارند نیز 20 درصد بیشتر کلسیم در شریان هایشان وجود دارد.

از آنجا که دراین مطالعه مردان و زنان جوان و میانسال به ظاهر سالم و بدون بیماری های عمده مورد مطالعه بودند، بعید است که سایر مشکلات بهداشتی سلامتی افراد ارتباط بین مدت زمان خواب شدید و نشانه های  بیماری قلبی  را توجیه کند.

 در طول خوابیدن هماهنگی های پیچییده ای از تغییرات متابولیک ، آزاد سازی هورمونها ، ترمیم بافت ها و رفع خستگی مغز اتفاق می افتد. از اینرو عواملی مانند فشار خون ، قند خون ، عفونت ها و استرس با تاثیر بر کیفیت خواب می توانند باعث افزایش بیماری های قلبی شوند  .

ما می دانیم بدنمان برای بتواند همه اعمال حیاتی خود را به درستی  انجام دهد. هر روز به بازسازی و بازپروری خود نیاز دارد و مانند یک باتری باید شارژ شود.

بدن با خوابیدن احیا می شود و یک خواب ضعیف و کم می تواند باعث بروز عوامل بیماری های قلبی مثل فشارخون و دیابت شود. برای داشتن یک قلب سالم خواب درست و کافی  باید جزو سبک زندگی افراد شود. برای کاهش خطر حمله قلبی علاوه بر داشتن ورزش منظم و رژیم غذایی سالم باید خوابیدن کافی را نیز اضافه کرد که حتی می تواند مهمتر از سایر نکات  باشد.

افرادی که به دنبال بهبود بخشیدن به کیفیت خوابشان هستند باید یک سری نکات را در زمان خوابیدن رعایت کنند. مثلا نور اتاق را کم کنند و هر شب در یک ساعت معینی به رختخواب بروند،

همچنین از قرار گرفتن در معرض رسانه های الکترونیکی در زمان خواب جلوگیری کنند و همینطور بعد از ناهار تا زمان خواب از نوشیدنی های کافئین دار اجتناب ورزند.

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید