preloader

دستمزد ناعادلانه پزشکان عمومی


دستمزد ناعادلانه پزشکان عمومی
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 12303 اشتراک گذاری :

 

 

در اجرای طرح تحول نظام سلامت، وزارت بهداشت نتوانست عدالت را در دریافت دستمزد رعایت کند. این مسئله باعث می شود پزشکان عمومی به تحصیل در تخصص های پردرآمد همچون جراحی زیبایی و بینی روی بیاورند و دیگر کمتر پزشکی انگیزه خدمت رسانی به همنوع در سر می پروراند.

آمار پزشکان عمومی در ایران70 هزار نفر است. که از این بین، 9هزار نفر پزشک روستایی، 5 تا 6 هزار نفر درمانگر اعتیاد، 3 تا 5 هزار نفر شاغلان گرایش پوست و زیبایی، و بقیه شاغلان وزارت بهداشت، طب کار، تآمین اجتماعی، انتقال خون و مطب های خصوصی می باشند. از آنجا که در نظام سلامت توجهی به پزشکان عمومی نمی شود، این پزشکان از سیستم پزشکی خارج می شوند و به کارهایی مانند ترک اعتیاد و انجام خدمات پوست و زیبایی روی می آورند.

با اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع انتظار می رفت 7 هزار پزشک عمومی جذب طرح شوند، اما تا کنون فقط 1500 نفر پزشک عمومی برای فعالیت در روستا ها و مناطق محروم جذب شده اند. در طرح تحول نظام سلامت عدالت در پرداخت دستمزد به پزشکان عمومی و متخصص رعایت نشده است و در عمل مشاهده شده است که یک پزشک متخصص 10 برابر یک پزشک عمومی دستمزد می گیرد.

 

 

مسئولیت رسیدگی به مریضی که به بخش اورژانس مراجعه می کند، با پزشک عمومی است و در عمل شاهد خالی شدن بیمارستان ها از پزشکان عمومی هستیم. همینطور رفتن به مناطق محروم اگر برای پزشک انگیزه مادی و کسب درآمد نداشته باشد، نمی تواند تنها به دلیل عشق به خدمت به هم نوع انجام شود.

کسانی که در جامعه پزشکی بیکار هستند یعنی راضی به درآمد ماهیانه 5 ملیون تومان نیستند و حاضرند 4 سال بیشتر درس بخوانند تا در بهترین نقطه شهر مطب خصوصی بزنند و ماهیانه درآمدی 20 برایر قبل داشته باشند.

 امکانات و در دسترس بودن پزشکان عمومی در نقاط شهری بسیار بیشتر از نقاط روستایی و دورافتاده است. و مردم گاهأ مجبور می شوند برای معالجه های ساده کیلومترها مسیر بپیمایند. اگر این وضعیت ادامه یابد و در نظام دستمزد پزشکان اصلاحی صورت نپذیرد، در آینده هیچ پزشک عمومی داوطلب اعزام به مناطق محروم و گذراندن طرح نخواهد بود. و وضع بهداشت و درمان مناطق محروم بدتر و بدتر خواهد شد.

 

منبع: shafajoo
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید