preloader

اعتیاد به کربوهیدرات ها


اعتیاد به کربوهیدرات ها
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 12084 اشتراک گذاری :

چه عاملی باعث میل و هوس زیاد به خوردن کربوهیدرات و سایر مواد غذایی می شود؟ 

حقیقتاً اطلاعات کافی در مورد علل خاص به وجود آمدن هوس و میل شدید به خوردن برخی غذاها ، در دست نیست . مطالعات و تحقیقات بیشتری برای درک بهتر اشتها ، نیاز است . بسیاری از تحقیقات نشان می دهند که افت قند خون ، باعث تحریک اشتها و گرسنگی می شود . این نکته ممکن است دلیل میل زیاد به خوردن کربوهیدرات را توجیه کند ، زیرا کربوهیدارت ، منبع انرژی است که به سرعت قند خون را بالا می برد . 

سایر مطالعات به این موضوع اشاره دارند که ، کم شدن ماده شیمیایی به نام  " سروتونین " در مغز می تواند دلیل میل شدید به یک غذا شود که اصطلاحاً به آن " ارتباط مغز - حالت روحی - غذا " گفته می شود . سروتونین باعث می شود که شما درد ، اضطراب و استرس کمتری را احساس کنید ، بنابراین این ماده شیمیایی حالت روحی را با آرام کردن فرد بهبود می بخشد . برخی متخصصان معتقد هستند که کسانی که میزان سروتونین کمتری دارند، میل بیشتری به خوردن کربوهیدارت دارند . 

 

معنی " میل شدید به خوردن کربوهیدارت " و یا " اعتیاد به کربوهیدارت " چیست؟ 

این اصطلاحات در یک نظریه در مورد ارتباط میان کربوهیدارت ، انسولین و اشتها استفاده می شوند . ( بدن ما از انسولین برای تبدیل کردن قند ، نشاسته و سایر مواد غذایی به انرژی ، استفاده می کند ) ما می دانیم که با خوردن کربوهیدارت ، میزان انسولین در بدن بالا می رود ، که باعث افت قند خون می شود . این امر باعث اشتهای بیشتر برای غذای بیشتر ، در برخی افراد ، میل بیشتر برای کربوهیدارت بیشتر می شود . برخی توصیه مؤکد دارند که برای کم کردن ترشح انسولین و در نتیجه کم شدن میل و اشتهای شدید ، باید کربوهیدارت را در کمترین حجم ممکن مصرف کرد . برخی دیگر توصیه می کنند که خوردن کربوهیدراتهای با شاخص گلیسمیک کمتر ، می تواند میل و اشتهای شدید به کربوهیدرات را کم کند . در این مقاله مطالعات و تحقیقات کافی وجود ندارد تا بدانیم دقیقاً کدام راه درست است . در ضمن تجربه های فرد به فرد هم بسیار متغیر هستند. 

مشکلات بالقوه کم کردن مصرف کربوهیدارت چه خواهد بود؟ 

رژیم های کم کربوهیدرات ، باعث کمبود مواد مغذی می شود که در غذاهای کاشتنی در خاک یافت می شود ( مانند برنج و گندم ... ) ، این مواد مغذی برای سلامت بدن لازم و ضروری است . افرادی که از این رژیم ها پیروی می کنند دچار کمبود ویتامین ، مواد معدنی و فیبر می شوند ، مواد شیمیایی خون نیز نامنظم شده ، یبوست و سایر بیماریها را در پی دارد . 

با نخوردن کربوهیدرات چه اتفاقی می افتد؟ 

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که رژیم غذایی افراد شامل غذاهای با چربی ترانس کم ، چربی اشباع شده کم و کلسترول کم باشد . زمانی که فرد می خواهد یک رژیم کم کالری برای کاهش وزن داشته باشد ، بهتر است از سبزیجات ، میوه ها ، غلات کامل و غذاهای با فیبر بالا در طول روز استفاده کند . که این رژیم باید با دو یا سه وعده لبنیات کم چرب نیز تکمیل شود . اکثر رژیم های سالم ٤٥ تا ٦٥ درصد هم کربوهیدرات دارند . رژیم های کم کربوهیدرات باعث کمبود مواد مغذی دربدن می شود . برای مثال : 

- رژیم هایی که غلات در آن کم است ، فرد دچار کمبود ویتامین B و مواد معدنی می شود . غلات کامل حاوی فیبر و پتاسیم زیاد هستند . 

- لبنیات کم چرب و یا بدون چربی مانند ماست وشیر ، منابع مهمی برای کلسیم ، پروتئین و ریبوفلاوین هستند . 

- سبزیجات و میوه ها منابع غنی از ویتامین ها ، مواد معدنی و فیبر هستند . فواید دیگر آنها هنوز در حال کشف شدن است . 

متخصصان علم تغذیه توصیه مؤکد بر خوردن صبحانه و دو یا سه میان وعده در روز ، برای کنترل گرسنگی ، دارند . افرادی که انسولین کم ترشح می کنند و یا دچار دیابت هستند ، بهتر است کالری روزانه خود را در وعده های بیشتری تقسیم کنند و حتما ً دو یا سه میان وعده داشته باشند . 

 

منبع: heart.org
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید