preloader

هوس و ولع : آنچه بدنتان به شما می گوید


هوس و ولع :  آنچه بدنتان به شما می گوید
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 13627 اشتراک گذاری :

آیا شما هوس خوردن شکلات،پاستا یا یک استیک آبدار میکنید؟ این در واقع یک پیام است به شما که بگوید بدن شما به چیزی نیاز دارد. در اینجا به آنچه که باید بدانید پرداخته ایم:

شکلات

هیچ جای تعجبی نیست که ما هوس شکلات میکنیم، محققان معتقدند یک ماده شیمیایی به نام آلکالوید در شکلات وجود دارد که که سطح serotonin  مغز را افزایش میدهد و باعث می شود شما احساس بهتری داشته باشید. شکلات همچنین حاوی ویتامین   و منگنز میباشد که هردوی اینها کنترل تولید انرژی در بدن را بر عهده دارند. اگرچه نباید در مصرف شکلات زیاده روی کرد، ولی شکلات خواص درمانی نیز دارد.

چند گزینه برای انتخاب شکلات وجو دارد :شکلات تلخ، شکلات شیری ، شکلات سفید. بهتر است شکلاتی را انتخاب کنید که حداقل 70% کاکائو دارد که منبع غنی از آنتی اکسیدان می باشد. که از این طریق شما فواید زیادی به بدن خود می رسانید.اما توجه داشته باشید که باید میانه روی را رعایت کنید . مصرف زیاد شکلات  باعث چاقی و افزایش دور کمر می شود و باعث می شود که از خاصیتهای آن برخوردار نشوید.

پاستا

بیشترین عامل هوس کردن پاستا پایین بودن قند خون است که به عنوان hypoglycaemia  شناخته می شود. وقتی سطح قند خون شما پایین است(که در اثر کمبود مواد غذایی و یا فاصله زیاد بین وعده ها است) بدن شما هوس کربوهیدراتهایی مانند :سیب زمینی ، نان و پاستا میکند .

برای جلوگیری از ولع و هوس ،  باید سطح قند خون خود را در وضعیت طبیعی نگه دارید و کربوهیدرات های خوب را مصرف کنید نه آنهایی که تصفیه شده اند. آنهایی که تصفیه شده اند بیشتر با قند شما بازی میکنند. جو دو سر،میوه و پاستای کامل و غنی شده و برنج بهترین انتخاب هستند.

غذاهای تند

تحقیات جدید  در دانشگاه  Nottingham Trent  بر روی هوس و اعتیاد به خوردن ادویه کاری نشان میدهد که افرادی که آن را مصرف میکنند بالا رفتن فشار خون و ضربان قلب را تجربه میکنند  این به این خاطر است که فلفل و بسیاری دیگر از ادویه جات تند محرک هستند و دمای بدن را بالا میبرند و و گردش خون را در بدن بیشتر میکنند. بدن با عرق کردن تلاش میکند که دوباره دمای بدن را پایین بیاورد.

فلفل یک منبع غنی از ویتامین c  است(یک عدد فلفل 7 برابر بیشتر از پرتقال ویتامین  c دارد.) و همچنین با افزایش سوخت و ساز بدن و باز کردن راه تنفس  تسکین احتقان بینی و سرفه نیز میباشد. ماجراجوها، فلفل خورترند.

نان

وقتی شما نمیتوانید برای گذاشتن دندانهاتون بر روی یک تکه ترد نان صبر کنید، ممکن است به طور ناخود آگاه در دریافت سلینیوم دچار ضعف باشید. که یک ماده حیاتی برای سیستم ایمنی بدن ، تیروئید و تولیدمثل است. همچنین این یک ماده آنتی اکسیدان است که به سیستم دفاعی بدن کمک میکند و مانع آسیب به سلولها و بافتها می شود.

درحالیکه در رژیم های غذایی خوردن نان توصیه نمیشود، خوردن نان های سبوس دار میزان سلنیوم مورد نیاز بدن را تامین میکند. اگر میخواهید نان نخورید میتوانید از از آجیل به خصوص آجیل برزیلی برای تامین سلینیوم مورد نیاز بدن خود استفاده کنید. که هم مواد معدنی شما را تامین کند هم هوس و ولع شما را از بین ببرد.

چیپس

هوس ناگهانی خوراکیهای شور مانند چیپس میتواند نشانه adrenal exhaustion باشد. به خصوص در افرادی که زندگی پر استرسی دارند و همیشه در حال عجله هستند. این نشان دهنده این است که بدن شما به مواد معدنی موجود در نمک نیازمند است.نمک شامل 60 ماده معدنی است.اما نمک نمکدان و نمکی که در غذاهای فرآوری شده استفاده میشود آنها را ندارد.برای آنکه هوس و ولع خود را از بین ببرید ذرت بوده داده بدون نمک و کره بخورید.

در نهایت،این را به یاد داشته باشید هوس نمک مربوط است به شرایط جدی سلامتی شما مانند دیابت،فشار خون.اگر احساس میکنید که ولع خیلی زیاد نسبت به شوری دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.

استیک

ولع مصرف گوشت قرمز میتواند نشان دهد که بدن شما پروتئین بیشتری نیاز دارد. پروتئین یکی از درشت مغذی هایی است که بدن برای سالم بودن نیاز دارد.کربوهیدرات و چربی از دیگر درشت مغذی های لازم بدن می باشند .به همین دلیل است که 15 درصد از کالری مورد نیاز بدن باید از پروتئینها باشد.

سعی کنید دوبار در روز پروتئین مصرف کنید(مرغ،ماهی ،تخم مرغ).سعی کنید میزان خوردن گوشت قرمز را به حداقل برسانید.زیرا میزان مصرف آن با سرطان روده در ارتباط است. اگر شما گیاه خوار هستید و هوس خوردن استیک میکنید سعی کنید پروتئین مورد نیاز را از منبع بهتری تامین کنید .پروتئین های گیاهی امینو اسید ندارند و یا تعداد کمی از آنها در مقایسه با پروتئین حیوانی امینو اسید دارند. پروتیین سویا را به عنوان جایگزین انتخاب کنید.

آب

اگر شما بیش از حد معمول آب می نوشید  ممکن است نشان دهنده این باشد که دیابت دارید. مخصوصا اگر مجبور هستید دفعات زیادی به دستشویی بروید.

در دیابت نوع یک علائمی مانند: احساس تشنگی به طرز سریعی در یک یا دو هفته افزایش می یابد. اگر علائم دیگری مانند خستگی و کاهش وزن دارید به پزشک مراجعه کنید

شیرینی جات

هوس شیرینی کردن در نتیجه پایین بودن سطح سروتونین است(به گفته دکتر Sara Brewer). و در واقع شاید خوردن شیرینی یک راه خود درمانی برای بالا بردن سروتونین  است در زمانی که شما احساس کمبود انرژی و بیحالی میکنید . مکمل های حاوی 5-HTP  در مغز به سروتونین تبدیل میشوند (که در بوقلمون و مرغ هم یافت می شود).

هوس شیرینی کردن همچنین به سطح پایین مواد معدنی بدن ارتباط دارد.کروم ماده ای است که برای ایجاد ثبات سطح انرژی بدن لازم است. رژیم هایی که در آن نانهای غنی شده و سبوس دار و حبوبات و گوشت وجود دارد میتوانند در افزایش سطح آن کمک کنند و باعث شود که احساس بهتری داشته باشید.

منبع: webmd
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید