preloader

قطع عضو تناسلی زنان (اف جی ام – ختنه زنان)


قطع عضو تناسلی زنان (اف جی ام – ختنه زنان)
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 14670 اشتراک گذاری :

 

تعداد زنان جوانی که به دلیل قطع عضو تناسلی خود در انگلستان ، به A&E شکایت می کنند، به بالاترین آمار خود رسیده است . 

 گرچه این عمل در انگلستان غیر قانونی است ، ( از سال ٢٠٠٣ غیر قانونی اعلام شد ) تخمین زده می شود که تقریباً ٢٤٠٠٠ دختر در معرض این عمل دلخراش قرار دارند. تا این زمان هنوز کسی پیگرد قانونی نکرده است - این یک جرم مخفی است . 

در مقابل ، کشور فرانسه نزدیک به ١٠٠ نفر را در موارد مختلف، به خاطر این جرم به زندان انداخته است. 

مبارزه با این جرم در دستور کار فوری دولت انگلستان قرار گرفته است . دیوید کامرون نخست وزیر انگلستان با هدف ریشه کن کردن، قصد دارد این موضوع را علنی و عمومی کند. 

دو تن از افراد سرشناس واریس دیری ، سوپر مدل سومالیایی و آیان هیریس سیاستمدار، هر دو قربانی این جنایت در ٥ سالگی خود بوده اند.

اف جی ام چیست؟

طبق گفته آیان سیاستمدار سومالیایی، اف جی ام  به عمل جراحی اتلاق می گردد که طی آن بخشی یا تمام آلت تناسلی زن به دلایل غیر پزشکی برداشته میشود .عموماً این عمل بر روی دختران ٤ تا ١٤ ساله انجام میشود تا از بکارت آنها در زمان ازدواج مطمئن باشند. پدران ، مادران و مادربزرگ ها این عمل را بر روی کودکان انجام می دهند. زمانی که ٥ ساله بودم این عمل به روی من انجام شد و ده سال و بیست سال بعد هم نتوانستم از والدینم شکایت کنم .هیچ دختر کوچکی توانایی مبارزه با این افراد و شکایت از آنها را ندارد. این عمل پشت درهای بسته و زیر زمینی انجام میشود ، بنابراین پیگرد قانونی آن را برای پلیس غیر ممکن میسازد. اف جی ام در آفریقا، بخشهایی از آسیا و خاورمیانه مرسوم و شایع است . نسل دوم دخترانی هم در انگلستان به دنیا می آیند ، برای اینکه تحت این عمل جراحی قرار بگیرند به آفریقا فرستاده می شوند. 

عمل غیر قانونی در انگلستان !

گرچه بیش از سه دهه است که این عمل در انگلستان غیر قانونی اعلام شده ، آمار جدید نشان می دهد که بیش از ١٣٧٠٠٠ زن تحت این عمل جراحی قرار گرفته اند. بیشتر اوقات در تعطیلات  مدرسه زمانی که برای دیدار خانواده ها به کشور خود بازمیگردند، این عمل را بر روی دختران انجام می دهند در کشورهایی مثل : سومالی، سیرالئون ، گامبیا ، نیجریه و سودان . 

دکتر شارون ریموندعضو هیات مبارزه با اف جی ام انگلستان ، رئیس کمیته پزشکی شمال غربی انگلستان اذعان دارد که هنوز پیگیری پرونده ای اف جی ام بسیار کار دشواری است خصوصاً که این موضوع در نهایت با فرهنگ مردم سرو کار دارد و ما برای مقابله با این فرهنگ کار دشواری در پیش رو داریم. در برخی از این جوامع به این موضوع نگاهی آیینی و مذهبی دارند. 

آیان سیاستمدار اهل سومالی بر این باور است که تنها راه مبارزه با اف جی ام این است که یک دکتر متخصص زنان و یا پرستار، هر ساله دخترانی که در معرض خطر این عمل هستند را بعد از تعطیلات مدرسه مورد معاینه قرار دهند . او معتقد است با این روش کودکان از زیر فشار سکوت در این مورد بیرون می آیند . 

در جلسه هیات دولت ، در مورد همین دختران، نخست وزیر،  دیوید کامرون ، قانونی را به تصویب رساند که طبق آن مردم  انگلستان شامل دکترها و معلمین موظف هستند، موارد مشاهده شده اف جی ام را گزارش کنند. 

این بدین معناست که فرستادن فرزاندان به خارج از انگلستان ( شامل والدین هم می شود ) برای این عمل جراحی غیر قانونی و جرم محسوب می شود. 

پلیس شهری مشغول جمع آوری اطلاعات در مورد افرادی است که این عمل جراحی را بر روی دختران انجام میدهند، تا برای فاش شدن اطلاعات وابستگی کمتری به قربانیان داشته باشند ، زیرا بعضاً قربانیان این عمل حاضر به شهادت دادن بر علیه خانواده و والدین خود نیستند. 

دو نفر از اعضاء این باند که متهم به انجام اف جی ام هستند، در دادگاه ساوت وارک کروان در ژانویه ٢٠١٥ محاکمه می شوند. 

نخست وزیر هم بودجه ای بالغ بر ١.٤ میلیون پوند را برای مبارزه با اف جی ام و ازدواج با کودکان را در برنامه ای با این هدف اختصاص داده است . این برنامه شامل راه اندازی واحد اف جی ام و همکاری با متخصصان بهداشتی برای کمک به این امرنیز میباشد . 

 

تاثیرات مضر 

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که اف جی ام هیچ سود بهداشتی برای زنان و دختران ندارد، حتی مضر هم هست .این عمل باعث بی اختیاری ادرار و طرد شدن در جوامع را برای این زنان به همراه دارد.به غیر از احتمال بالای درد شدید و خطر ابتلا به عفونت شدید ، نامرتب شدن دوران قاعدگی ، درد هنگام نزدیکی جنسی ، اختلال در دوران بارداری و ناباروری، از دیگر عواقب دردناک این عمل دهشتناک است .

عوارض روانی ناشی از این عمل ، زندگی این زنان را مختل میکند. زنان جوانی که بعد از این عمل تحت روان درمانی قرار می گیرند، عموماً احساس میکنند که والدینشان به آنها خیانت کرده اند و افسردگی و استرس شدید را تجربه می کنند .

واریس دیری، سوپر مدل سومالیایی، اینگونه تجربه تلخ خود را توصیف می کند : مادرم چشمانم را با پارچه ای بست . سپس صدای تیغ را می شنیدم که تکه ای از گوشت بدنم در بین پاهایم را می برد ، درد آن به حدی بود که آرزوی مرگ می کردم. 

واریس دیری که در یکی از فیلمهای جیمز باند ایفای نقش کرد و مدل برند شانل هم بود، در سال ٢٠١٣ جایزه زن سال را برای کمپینهای مبارزه با اف جی ام را دریافت کرد. 

کمک های دولت انگلستان

کلینیکهای تخصصی سراسر انگلستان موظفند به این زنان بدون نیاز به توصیه نامه ،خدمات خود را ارئه دهند .کلینیک جامعه زنان آفریقایی غرب لندن که در بیمارستان چارینگ قرار دارد، کلینیکی پیشرو است که برای کمک به این زنان در سال ٢٠١٠ تاسیس شده، که به صورت خاص زنان سومالی، به آنجا مراجعه می کنند. 

در این کلینیک مشاوره ازدواج ، بهداشت جنسی و امراض مربوط به زنانی که اف جی ام روی آنها انجام شده ارائه می شود .

به گفته دکتر ریموند، بیمارستانهای تخصصی و کلینیکهای سراسر انگلستان به قربانیان اف جی ام مشاوره می دهند و مشکلات روحی و روانی ناشی از این امر را در آنها حمایت میکنند همانطور که قربانیان کودک آزاری را حمایت میکنند. 

خیریه مبارزه با اف جی ام ، به نام FORWARD ( بنیاد تحقیق و بررسی بهداشت زنان ) که توسط افوا دورکنا تاسیس شده برخی از این مراکز را به ترتیب زیر معرفی می کند : مرکز acton , بیمارستان سنت ماری ، کلینیک پدینگتون ، کلینیک minority ethnic women در لیورپول و بریستول . 

طبق گفته FORWARD اف جی ام، جزء نقض حقوق بشر محسوب میشود و هر دختر درمورد اعضاء بدن خود حق و حقوق کامل دارد . 

منبع: netdoctor
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید