preloader

مبارزه با بوی بد دهان


مبارزه با بوی بد دهان
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 13043 اشتراک گذاری :

 

اگر از مشکل بوی بد دهان رنج می برید در این مقاله راه کارهایی را برای حل مشکل شما ارائه می دهیم . خیلی مواقع برایمان سخت و خجالت آور است که شخص دیگری به ما بگوید دهانت بوی بد می دهد و ممکن است خودمان اصلا متوجه این موضوع نشویم و اطرافیان هم نتوانند این را به ما بگویند .

پزشکان می گویند بوی بد دهان ممکن است آنقدر مشکل بزرگی برای شخص شود که روابط او با اطرافیانش را هم خراب کند.

خبر خوب این است که این مشکل به راحتی قابل برطرف کردن است و مواردی که در ادامه می گوییم در رفع این مشکل به شما کمک می کنند. به صورت کلی موارد زیر در رفع بوی بد دهان مؤثر هستند:

  1. بهداشت دهان و دندان را رعایت کنیم.
  2. به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنیم.
  3. اگر رژیم غذایی خاصی دارید  و یا از غذاها یا دارو های خاصی استفاده می کنید که باعث بوی بد دهان می شوند مصرف آنها را قطع کنید.

 از کجا متوجه شویم دهانمان بو می دهد؟

بوی بد دهان اغلب به دلیل رشد باکتری هایی در دهان شما به وجود می آید که باعث التهاب در دهان می شود و بویی تقریبا مثل بوی گوگرد و یا حتی بدتر از آن تو لید می کنند

البته توجه داشته باشید که بوی بد دهان در مواقع خاصی مثل زمانی که صبح از خواب بیدار می شوید طبیعی است.

 اگر شک دارید دهانتان بد بو است و خودتان متوجه نمی شوید از یک دوست صمیمی کمک بگیرید. دهانتان را باز کنید و وقتی نفس می کشید از او بپرسید دهانم بوی بدی می دهد یا نه. البته راه دیگری هم وجود دارد که خودتان به تنهایی می توانید انجام دهید ولی ممکن است برایتان چندش آور باشد و آن هم این است که وقتی نخ دندان می کشید نخ دندانتان را بعد از استفاده بو کنید. اگر نخ دندانتان بوی بدی می داد یا روی آن خون بود بدانید که دهانتان بوی بد می دهد.

علت بوی بد دهان

آمار دقیقی در دست نیست که بگوید چند درصد از مردم مشکل بوی بد دهان دارند چرا که اکثر آمار گیری ها بر طبق گفته ی خود افراد است که از آنها پرسیده می شود دهانتان بو می دهد یا خیر و ممکن است پاسخ صحیحی ندهند.

مطالعات نشان داده است که 80 درصد مشکل بوی بد دهان مربوط به ناراحتی های دهان و دندان است  به عنوان مثال این موارد :

  • پوسیدگی دندان
  • مشکلات لثه
  • گیر افتادن غذا در حفره های لوزه
  • دندانی که قبلا پر شده است ولی پر شدگی شکسته است 5
  • دندان مصنوعی ای که تمیز نباشد

علاوه بر موارد گفته شده یکسری شرایط پزشکی هم هستند که باعث بوی بد دهان می شوند مثل :

  • بیماری دیابت
  • بیماری های کبدی
  • عفونت های مجرای تنفس
  • رفلاکس اسیدی
  • آبریزش از پشت مجرای تنفسی بینی
  • خشکی دهان

 هر 6 ماه یک بار یا نهایتا سالی یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید تا اگر دندان خرابی دارید درست شود و دچار بوی بد دهان نشوید.

بنابراین رعایت بهداشت دهان و دندان یک راه خوب برای مبارزه با مشکل بوی بد دهان است . بعد از هر وعده ی غذایی باید نخ دندان بکشید و مسواک بزنید تا باکتری هایی که در دهان بوی بد تولید می کنند کاهش یابند .البته یک نکته وجود دارد و آن هم این است که مسواک زدن به شرطی خوب عمل می کند که درست مسواک بزنیم به همین دلیل بسیاری از پزشکان توصیه می کنند به 2 دلیل زیر مسواک های برقی را جایگزین مسواک های معمولی کنیم.

  1. اکثر افراد مسواک زدنشان آن مدتی که باید طول بکشد طول نمی کشد یعنی یا کمتر و یا بیشتر از آن مدت استاندارد است ولی مزیتی که مسواک برقی دارد این است که تایمر دارد و باعث می شود مدت مسواک زدن به خوبی کنترل شود.
  2. فرچه ی مسواک های برقی به طور یکنواخت حرکت می کند و همه جای دندان را به خوبی تمیز می کند ولی با مسواک معمولی ممکن است یکسری دندان ها را خوب مسواک بزنیم و بقیه را نه.

بعضی دهان شویه ها هم هستند که از کرم خوردگی دندان جلوگیری می کنند و باکتری هایی که باعث بوی بد دهان می شوند را از بین می برند . بهتر است به جای استفاده از ضد عفونی کننده ها و دهان شویه هایی که فقط باعث خوشبویی دهان می شوند از آنهایی استفاده کنید که باکتری های تولید کننده ی بوی بد را بکشند.

چه خوراکی هایی در بوی بد دهان مؤثر هستند؟

مواد غذایی ای که مصرف می کنید به طور مستقیم روی بوی بد دهان و نفستان تاثیر می گذارند، چراکه وقتی غذا هضم می شود مواد آن جذب خون می شود و وقتی که نفس می کشید به وسیله ی ریه هوایی به بیرون فرستاده می شود که بوی ماده غذایی ای را می دهد که مصرف کرده اید.

سعی کنید تغذیه ی سالم و رژیم متعادل داشته باشید و وعده های غذاییتان مرتب باشد و وعده ای را حذف نکنید. روزه گرفتن به مدت زیاد و رژیم هایی که در آنها کربوهیدرات خیلی کم مصرف می شود هم باعث بوی بد دهان می شوند .

از میان وعده هایی مثل هویج خام، کرفس و سیب استفاده کنید. آب سبزیجاتی مثل کرفس دهان را تمیز می کند و بوی بد آن را از بین می برد.

از خوراکی هایی مثل سیر و پیاز و غذاهای ادویه ای اجتناب کنید .افرادی که به میزان زیادی سیر مصرف می کنند نه تنها بوی دهانشان بد می شود بلکه بدنشان هم بوی بدی می گیرد.

  6 راهکار دیگر برای درمان بوی بد دهان

  1. آب زیاد مصرف کنید:اگر نمی توانید بعد از هر وعده ی غذایی مسواک بزنید میزان زیادی آب بنوشید این کار باعث تمیز کردن دهان و از بین بردن خوراکی های لای دندان و از بین بردن باکتری هایی می شود که باعث بوی بد دهان می شود.
  2. از مصرف زیاد قهوه اجتناب کنید: درست است که قهوه طعم خوبی دارد ولی بوی قهوه از دهان به سختی از بین می رود .به جای مصرف قهوه چای سبز بنوشید .
  3. سیگار نکشید و از مصرف تنباکو اجتناب کنید:سیگار و پیپ و قلیان باعث بد بو شدن بوی دهان می شود . پزشکان می گویند سیگار کشیدن باعث می شود دهانتان به شدت بدبو شود و تاثیر آن در برخی افراد بیشتر از دیگران است.
  4. نوشیدنی های الکلی را کنار بگذارید : الکل باعث خشکی دهان می شود و پزشکان می گویند مصرف زیاد آب جو و شراب و سایر نوشیدنی های الکلی باعث می شود دهانتان 8-10 ساعت بعد از نوشیدن آنها بوی بد بدهد.
  5. آدامس بدون قند بجوید:20 دقیقه بعد از هر وعده ی غذایی یک آدامس بجوید تا بزاق دهانتان افزایش یابد. جویدن آدامس زایلیتول باعث جلوگیری از کرم خوردگی دندان می شود و دهان را خنک و نفس را خوشبو می کند.
  6.  در استفاده از قرص نعنا دقت کنید:قرص های نعنای بدون قند به عنوان یک درمان سریع برای بوی بد دهان به کار می روند ولی مشکل را اساسی حل نمی کنند و باکتری ها را از بین نمی برند. از مصرف قرص های نعنایی که قند دارند هم اجتناب کنید چرا که قند آن را روی دندان ها می نشیند و مشکل را بدتر می کند.
منبع: WebMd
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید