preloader

دیابت و یائسگی


دیابت و یائسگی
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11913 اشتراک گذاری :

 

ممکن است دیابت و یائسگی همزمان به سراغ بدن شما بیایند .در این مقاله روشهای کنترل و انتظارات شما از این بیماریها بررسی می شوند . 

اگر فرد در دوران یائسگی و سالهای پیش روی آن ، دیابت هم داشته باشد ، ممکن است با چالشهای منحصر به فردی ، همراه شود . اما لزوماً شرایط غیر قابل کنترلی نیست . ابتدا بیاموزید که با چه وضعیتی روبرو هستید و سپس راههای مبارزه با آن را مورد توجه قرار دهید . 

 

وضعیت یائسگی و دیابت همزمان

یائسگی به دورانی اتلاق می شود که عادت ماهیانه در خانمها به پایان می رسد و کاملاً متوقف می شود . ممکن است به دلایل گوناگونی ، دیابت هم در این دوران  ظهور کند ، دلایلی از قبیل :

  1. تغییر در میزان قند خون : هورمونهای استروژن و پروژسترون نحوه واکنش سلولهای شما به انسولین را تحت تاثیر قرار می دهند . پس از آغاز یائسگی ، تغییر در سطح هورمونها، میزان قند خون را دچار نوسان می کند . شما متوجه خواهید شد که نوسانات قند خونتان نسبت به گذشته متغیر شده و قابل پیش بینی نیست . اگر این وضعیت از کنترل خارج شود ، احتمال ظهور دیابت و پیچیدگی های آن افزایش می یابد . 
  2. افزایش وزن : برخی زنان در دوران یائسگی و بعد از آن دچار اضافه وزن می شوند. این امر باعث افزایش نیاز به انسولین و نهایتاً داروی دیابت می شود . 
  3. انواع عفونتها : حتی قبل از دوران یائسگی ، قند خون ممکن است بر اثر عفونت مجاری ادرار و یا مهبلی ، بالا برود . بعد از دوران یائسگی ، زمانی که هورمون استروژن کاهش می یابد ، باکتری و مخمر به راحتی در مجاری ادرار و مهبل رشد می کند و خطر بالا رفتن قند خون به شدت افزایش می یابد . 
  4. اختلال در خواب : بعد از یائسگی ، حالتهای گر گرفتن و عرق کردن در طول شب  ممکن است اختلال خواب به همراه داشته باشد . در نتیجه کمبود خواب  باعث نوسانات قند خون می شود . 
  5.  اختلالات جنسی : دیابت به اعصاب منتهی به سلولهای مهبل آسیب می زند . این امر برانگیختگی جنسی و انزال را تحت تاثیر قرار می دهد . خشکی مهبل که از علائم یائسگی است ، ممکن است باعث درد هنگام مقاربت شود . 

 

راههای مبارزه با یائسگی و دیابت همزمان

ممکن است یائسگی باعث تشدید دیابت شود . اما راهکارهایی برای مدیریت دیابت و یائسگی به صورت همزمان وجود دارد:

  • انتخاب شیوه زندگی سالم: زندگی سالم یعنی خوردن غذاهای سالم و ورزش منظم . که این دو برنامه اساسی درمان دیابت شما محسوب می شود . غذاهای سالم و تحرک جسمانی منظم ، باعث می شوند که در دوران یائسگی ، احساس بهتری داشته باشید . 
  • قند خون خود را به طور منظم اندازه بگیرید : بهتر است که در طول روز به طور مرتب قند خون خود را اندازه بگیرید و حتی توصیه می شود گه گاهی هم در طول شب این کار را انجام دهید . علائم و اعداد قند خون خود را یادداشت کنید . که این یادداشت ها به پزشک شما برای برنامه درمانی کمک می کند . 
  • در مورد داروهای دیابت ، با پزشک مشورت کنید : اگر متوسط قند خون شما افزایش یافت ، ممکن است شما دوز داروهای دیابت خود را افزایش دهید و کلاً آنها را تغییر دهید ، خصوصاً اگر دچار افزایش وزن شدید و یا حرکات جسمانی شما کاهش یافته است . به همین ترتیب اگر متوسط قند خون شما پایین آمده ، باید دوز داروهای دیابت را کاهش دهید
  • در مورد داروهای کاهش کلسترول ، با پزشک خود مشورت کنید : اگر دیابت دارید ، شما در معرض خطر جدی بیماریهای قلبی و عروقی قرار دارید . این خطر در دوران یائسگی افزایش می یابد . برای کاهش دادن این خطر غذاهای سالم بخورید و به طور منظم ورزش کنید . ممکن است پزشک داروهای کنترل کلسترول برای شما تجویز کند . 
  • در مورد علائم یائسگی از پزشک خود کمک بگیرید : اگر دچار گر گرفتگی ، خشکی مهبل ، اختلال در مقاربت و یا سایر علائم یائسگی شده اید ، بدانید که درمان آن در دسترس شماست. برای مثال ممکن است پزشک برای مرطوب ماندن مهبل نوعی روان ساز تجویز کند که میزان استروژن و رطوبت مهبل را درمان کند. این امر از نازک شدن و عفونی شدن دیواره مهبل جلوگیری می کند. اگر دچار اضافه وزن شده اید، متخصص تغذیه می تواند برنامه غذایی برای شما تهیه کند . در برخی موارد ، هورمون تراپی برای خانمها تجویز می شود .

 

دیابت و یائسگی یک چالش به اصطلاح دو قلو هستند که با کمک پزشک و سبک زندگی سالم می توانید این دوران را راحت تر طی کنید .

منبع: MayoClinic
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید