preloader

تأثیر نحوه ی زندگی بر سلامت پوست


تأثیر نحوه ی زندگی بر سلامت پوست
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 14202 اشتراک گذاری :

چگونه پوست زیبایی داشته باشیم؟

پوست به عنوان یک لایه ی حفاظتی برای بدن عمل می کند، ولی نقش آن فقط همین یک مورد نیست چراکه پوست در معرض دید همگان است و اگر پوست سالم باشد شما زیبا تر به نظر می رسید . کارهایی که هر روزه می کنید مثل غذاهایی که می خورید –جاهایی که می روید –اخلاق و احساساتی که دارید همه روی پوست اثر می گذارند.با رعایت کردن مواردی که در ادامه توضیح می دهیم پوستی جوان و سالم و بدون چین و چروک خواهید داشت.

1-تاثیر تغذیه روی پوست

اگر پوست خوبی می خواهید حواستان به رژیم غذاییتان باشد . مصرف زیاد ویتامین سی و مصرف کم کربوهیدرات ها و چربی ها باعث زیبایی پوست می شود.در واقع عوض کردن رژیم غذاییتان باعث می شود زیباتر به نظر برسید. مصرف غذاهایی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند مثل ماهی- انواع میوه ها و سبزیجات باعث حفاظت از پوست می شود.تحقیقات نشان داده است که برای اینکه دچار مشکلات پوستی نشوید از کربوهیدرات های پیچیده مثل غلات و پاستا و پروتئین های سالم استفاده کنید.

2-ویتامین ها را به صورت خوراکی مصرف کنید

کرم های ضد چروک حاوی ویتامین سی و ای هستند. با این حال این آنتی اکسیدان ها را به صورت خوراکی هم مصرف کنید. مصرف مواد غذایی ای که سرشار از این ویتامین ها هستند به علاوه ی ماده ی معدنی سلنیوم برای حفاظت پوست در برابر صدمات آفتاب مفید هستند و حتی ممکن است باعث بهبود نشانه های پیری پوست مثل چین و چروک و بی رنگی شوند.

3-از پیر شدن پوستتان جلوگیری کنید

ورزش کردن برای تمام اعضای بدن و از جمله پوست مفید است . ورزش باعث گردش بهتر خون در بدن می شود و این به تغذیه ی پوست کمک می کند . گردش جریان خون باعث می شود اکسیژن و مواد مفید غذایی به پوست برسد و باعث تولید کلاژن در پوست می شود که این ماده باعث جلوگیری از چین و چروک می شود. نگران عرق کردن در حین ورزش نباشید، ورزش کردن باعث بسته شدن منافظ پوست نمی شود . بعد از ورزش کردن صورت خود را بشویید و از هدبند های تنگ استفاده نکنید چون باعث جمع شدن عرق در زیر آن و آسیب رسیدن به پوست می شود.

4-خواب کافی داشته باشید

اگر چند شب خواب کافی داشته باشید تاثیر آن را به وضوح روی پوستتان خواهید دید . سیاهی زیر چشم-رنگ پریدگی پوست-پف کردن چشم، همه از اثرات بی خوابی است.بین 7-8 ساعت خواب شبانه روزی باعث سلامت پوست و بدن می شود.نحوه ی خوابیدن هم روی پوست اثر می گذارد اگر برای سالها وقتی می خوابید صورتتان در یک سمت بالش باشد در آن ناحیه ای که پوست به بالش فشار وارد می کند چین و چروک ایجاد می شود. خوابیدن به شکم هم باعث پف زیر چشم می شود . بهترین مدل خوابیدن به پشت است.

5-تاثیر بارداری روی پوست

لک های ناشی از کش آمدن پوست مشکلی است که 90 درصد خانم های باردار دچار آن می شوند . این لک ها ممکن است بعد از زایمان از بین بروند . مرطوب کننده ها هم باعث می شوند این لک ها کمتر شوند. لیزر و کرم های ویتامین آ هم برای این منظور کاربرد دارند. آکنه هم مشکل پوستی رایج دیگری در خانم های باردار است که به دلیل افزایش هورمون های بدن به وجود می آید. برای جلوگیری از مشکلات پوستی در دوران بارداری صورت خود را 2 بار در روز بشویید و از مرطوب کننده های فاقد چربی استفاده کنید . قبل از مصرف داروهای درمان آکنه با پزشکتان مشورت کنید.

6-پیشگیری از ملاسما

بعضی از خانم های باردار یا آنهایی که قرص جلوگیری از بارداری مصرف می کنند لکه های تیره ای روی پوستشان به وجود می آید که به آن ملاسما می گویند. افزایش ملانین که باعث رنگ دادن به پوست می شود، عامل ایجاد ملاسما است. ملاسما اغلب بعد از زایمان یا مصرف نکردن داروهای ضد بارداری از بین می رود. با مصرف ضد آفتاب و قرار نگرفتن در معرض آفتاب جلوی عوض شدن رنگ پوستتان را بگیرید. درمان ملاسما با استفاده از قرص ها و تجویز هیدروکینون –رتینوئید-اسید آزلائیک-کوجیک اسید یا هیدروکسی اسید انجام می شود که این داروها لکه های تیره را روشن می کنند . ولی با وجود درمان دارویی باید از قرار گرفتن در نور آفتاب هم اجتناب کنید.

7- از اشعه های مضر آفتاب دور بمانید

نور خورشید صدمات زیادی به پوست وارد می کند . حدود 90 درصد از مشکلات پوستی ناشی از نور خورشید است . هرچه بیشتر در معرض نور آفتاب باشید احتمال ابتلا به سرطان پوست در شما افزایش می یابد . از محصولات ضد آفتاب قوی استفاده کنید که حاوی اکسید دوزنگ-تیتانیوم دی اکسید یا آووبنزون هستند . کرم های ضد آفتاب با فاکتور حفاظتی 30 به بالا برای این منظور مناسب هستند. از لباس هاس آستین بلند و کلاه های لبه دار استفاده کنید و سعی کنید بین ساعات 10 صبح تا 2 بعد از ظهر که نور خورشید شدید است در معرض آفتاب نباشید.

8-مراقبت از پوست در سنین پیری

پوست انسان هم مثل سن او تغییر می کند، هرچه سن بالاتر رود کلاژن و الاستیک که باعث می شود پوست حالت ارتجاعی داشته باشد کمتر تولید می شوند. در سنین بالا سلول های پوست ایجاد و یا از بین نمی روند . برای تقویت پوست در سنین بالا از لایه بردارها استفاده کنید . از صابون های ضد خشکی و مرطوب کننده ها استفاده کنید . برای کاهش چروک ها میتوانید رتینوئید مصرف کنید یا از پزشکتان بخواهید داروهایی را به این منظور برایتان تجویز کند . مهم تر از همه ی اینها این است که کمتر در معرض آفتاب باشید.

9-نوشیدن قهوه یا گذاشتن آن به صورت ماسک روی صورت

کافئین موجود در چای و قهوه باعث خشکی پوست می شود . تحقیقات نشان داده است که اگر کافئین را به پوستمان بزنیم صدمات ناشی از آفتاب و خطر برخی از سرطان های پوست را در موش ها کاهش می دهد. تحقیقات در مورد اینکه کافئین برای پوست انسان ها خوب است یا نه ادامه دارد.

10-مصرف الکل را کاهش دهید

مصرف زیاد الکل همانطور که برای بدن خوب نیست برای پوست هم مضر است . الکل ادرار آور است و باعث می شود آب بدن از دست برود که این باعث خشکی پوست می شود .الکل هم چنین رگ های خونی را گشاد می کند به همین دلیل افرادی که زیاد الکل می نوشند اغلب صورتشان قرمز است.به مرور زمان رگ های خونی در اثر مصرف الکل آسیب می بینند و پوست برای همیشه قرمز می ماند . نوشیدنی های الکلی مخصوصا شراب قرمز بیماری رزاسیا را تشدید می کنند.

11-سیگار را ترک کنید

سیگار کشیدن برای پوست مضر است . سیگار بعد از نور خورشید مهم ترین عامل در ایجاد چین و چروک است و پوست را خشک می کند. حتی در سیگاری هایی که فقط 20 سال سن دارند هم با میکروسکوپ میتوان چین و چروک را دید . سیگار کشیدن موجب کاهش رسیدن خون به پوست و کاهش کلاژن می شود. هرچه کلاژن کمتر باشد چین و چروک بیشتر می شود . فشار دادن لب ها به یکدیگر هم چین و چروک را تشدید می کند .صدمات پوستی ناشی از سیگار را نمی توان از بین برد ولی با ترک سیگار میتوان از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

12-هر روز صورتتان را بشویید

پوست هرروزه با آلودگی هوا –دود سیگار و دود اتوموبیل در تماس است . با تمیز نگه داشتن پوست به سلامت آن کمک کنید . بسته به نوع پوستتان می توانید صورتتان را با صابون ملایم بشویید یا هر شب پوستتان را با ضد عفونی کننده ها و تونرهای پوست پاکسازی و لایه برداری کنید و سپس از کرم های رتینوئید و مرطوب کننده ها استفاده کنید . دقت کنید که پوست چرب هم نیاز به مرطوب کننده دارد ولی باید فاقد چربی باشد.

13-مراقبت از پوست در زمستان

هوای سرد و باد باعث خشکی و پوسته پوسته شدن پوست می شود  و اگزما و بیماری پوستی رزاسیا را بدتر می کند . ولی فقط هوای بیرون مشکل ساز نیست . هوای خشک و گرم داخل خانه هم روی پوست اثر بدی می گذارد برای مقابله با این مشکل در منزل از دستگاه های بخور استفاده کنید  و میزان زیادی آب بنوشید و در طول روز از مرطوب کننده استفاده کنید و زمانی هم که بیرون هستید از ضد آفتاب استفاده کنید.

14:مراقبت از پوست در تابستان

اگر می خواهید پوستتان را برنزه کنید یک راه ایمن برای این کار انتخاب کنید مثلا از راه هایی برای برنزه شدن استفاده کنید که نیازی به آفتاب ندارند یا از کرم ها و پنکک های برنزه کننده استفاده کنید .ولی این مواد خاصیت ضد آفتابی ندارند و پوستتان را در برابر آفتاب محافظت نمی کنند . هر 2 ساعت یک بار در محل هایی از پوستتان که در معرض نور آفتاب هستند از ضد آفتاب های مقاوم در برابر آب استفاده کنید و اگر عرق کرده اید یا در آب بودید ضد آفتاب را تجدید کنید.اگر پوستتان خشک نیست از مرطوب کننده های فاقد چربی استفاده کنید و بعد از استخر برای از بین بردن اثر کلر پوستتان را بشویید.

15-توصیه هایی برای مراقبت از پوست هنگام پرواز در هواپیما

به دلیل کاهش رطوبت در هواپیما پوستتان بعد از مدت کوتاهی خشک و سفت می شود . برای جلوگیری از این مشکل آب زیادی بنوشید و از مصرف قهوه و نوشیدنی های الکلی اجتناب کنید . قبل و بعد پرواز از مرطوب کننده ها استفاده کنید . اگر می توانید هنگام پرواز آرایش نکنید و در کیفتان در هواپیما یک لوسیون مرطوب کننده ببرید .

16-نمای نزدیکتان را ببینید

هالیودی ها معتقدند که عوض کردن نور باعث می شود طور دیگری به نظر برسید . نور فلورسانس باعث می شود پوست قرمز تر یا زردتر به نظر برسد درحالی که نور سیمابی باعث می شود رنگ ها ملایم تر و عیب و نقص ها کمتر دیده شوند . در مقابل آیینه با رنگ نور متفاوتی صورت و آرایش خود را ببینید با این کار متوجه می شوید صورتتان با عوض شدن نور بی رنگ و رو یا خیلی تیره به نظر می رسد یا نه.این کار را در مورد نور کم در شب هم انجام دهید.

اگر شما دغدغه مبارزه با این بیماری را دارید، به طرح جامع ملی کرشمه بپیوندید...

منبع: WebMd
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید