preloader

بیماری های زبان


بیماری های زبان
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 25092 اشتراک گذاری :

 زبان ،اغلب عنوان قوی ترین ماهیچه ی بدن شناخته می شود. زبان از گروهی از ماهیچه ها ساخته شده است که این ماهیچه ها به شما اجازه می دهند غذا را بچشید، ببلعید و صحبت کنید . یک زبان سالم، صورتی رنگ است و برآمدگی های کوچکی روی آن وجود دارد که به آن ها پاپیلای زبان می گویند . از آنجایی که شما به طور مداوم از زبانتان استفاده می کنید ، بیماری های زبان مثل بی رنگی و یا درد زبان برایتان آزار دهنده خواهد بود.

دلایل مختلفی برای بیماری های زبان وجود دارد خوشبختانه بیش تر مشکلات زبان جدی نیستند و سریع درمان می شوند . با این حال در بعضی مواقع بی رنگی یا درد زبان نشانه ی مشکلات جدی تری از قبیل کمبود ویتامین ها ، بیماری ایدز یا سرطان دهان می باشند. به همین دلیل باید به مشکلات زبان اهمیت داد و توصیه های پزشکی مربوطه را دنبال کرد.

علت سفید شدن زبان چیست؟

دلایل مختلفی برای ایجاد لایه ی سفید روی زبان یا لکه های سفید وجود دارد که شامل موارد زیر می شوند:

1-لوکوپلاکی:در این بیماری سلول های دهان زیاد از حد رشد می کنند و باعث می شوند لکه های سفیدی داخل دهان و زبان به وجود آیند . لوکوپلاکی به تنهایی بیماری خطرناکی نیست ولی می تواند منجر به سرطان شود. در صورت مشاهده این لکه های سفید ، به دندانپزشک مراجعه کنید تا دندانپزشک علت لکه های سفید در زبان شما را تشخیص دهد . لوکوپلاکی در اثر التهاب زبان بو معمولا در افرادی به وجود می آید که از محصولات تنباکودار استفاده می کنند.

2-برفک دهان:

به این بیماری کاندیدیاز هم می گویند . برفک دهان یک عفونت مخمری است که داخل دهان به وجود می آید . در این بیماری لکه های سفیدی شبیه پنیر دلمه شده ، روی سطح دهان و زبان به وجود می آیند . برفک دهان اغلب در کودکان و افراد مسن به وجود می آید . احتمال بروز برفک دهان در افرادی که  دارای دندان مصنوعی یا سیستم ایمنی ضعیفی هستند ،از دیابت یا بیماری ریه رنج می برند و یا افرادی که اسپری های آسم مصرف می کنند ، بالا است. مصرف آنتی بیوتیک ها باعث از بین رفتن باکتری های مفید در دهان می شود و احتمال ایجاد برفک دهانی را بالا می برد. خوردن ماست هایی که  از باکتری های  زنده برای به عمل آوردن آنها استفاده شده ، باعث می شود که باکتری های خوب و مفید در دهان شما به وجود آیند . علاوه بر این داروهایی هم برای مبارزه با عفونت دهان باید مصرف شوند.

3-لیکن پلانوس دهانی:

اگر روی زبانتان خط های سفید و برجسته وجود دارد که شبیه بند هستند احتمالا شما دچار بیماری لینکن پلانوس شده اید . در اغلب موارد پزشکان نمی توانند دلیل این بیماری را متوجه شوند و این بیماری خود به خود مداوا می شود . رعایت بهداشت دهانی – مصرف نکردن محصولات تنباکودار  و غذاهایی که باعث التهاب دهان می شوند برای جلوگیری از این مشکل موثر می باشد.

دلایل قرمزی و توت فرنگی شکل شدن زبان:

فاکتور های مختلفی برای قرمز شدن زبان وجود دارد . گاهی اوقات هم ممکن است زبان ظاهری مثل توت فرنگی پیدا کند و نقطه های قرمزی روی سطح آن به وجود آیند . موارد زیر منجر به بروز این گونه مشکلات می شوند:

1-کمبود ویتامین ها : کمبود فولیک اسید و ویتامین بی 12 می تواند منجر به قرمزی زبان شود.

2-بیماری زبان جغرافیایی: این بیماری که با عنوان گلوسیست هم شناخته می شود به این دلیل جغرافیایی نامیده شده است که لکه های قرمزی مثل نقشه ی جغرافیا روی سطح زبان به وجود می آیند . گاهی اوقات دور این لکه ها خط های سفیدی هم ظاهر می شوند.معمولا این بیماری خطرناک نیست ولی اگر بیش از دو هفته به طول انجامد در حالی که لکه ها از بین نرفته اند ، مراجعه به دندانپزشک توصیه می شود. در صورت تشخیص بیماری زبان جغرافیایی توسط دندانپزشک ، به درمان خاصی نیاز نیست . اما اگر این مشکل باعث درد و ناراحتی در زبان شده باشد باید با تجویز پزشک ، از یکسری از داروها استفاده شود.

3-تب اسکارلت: افرادی که دچار این تب می شوند ممکن است زبانشان توت فرنگی شکل شود . اگر زبانتان قرمز شد و تب تان بالا رفت  سریع به پزشک مراجعه کنید . درمان آنتی بیوتیکی برای این تب لازم است.

4-سندرم کاوازاکی : این بیماری که معمولا در کودکان زیر 5 سال دیده می شود روی رگ های خونی بدن اثر گذاشته  و باعث می شود زبان شکل توت فرنگی پیدا کند. در طول این بیماری ، کودکان دچار تب بالا شده ، دست و پاهایشان قرمز گردیده و ورم می کند.

5-بیماری زبان سیاه مودار: با اینکه این بیماری ظاهر زشتی را برای فرد به وجود می آورد ولی اغلب برای سلامتی فرد مشکل جدی ایجاد نمی کند . در این بیماری برآمدگی های کوچکی روی سطح زبان به وجود می آیند که به آنها پاپیلای می گویند . در برخی از افراد پاپیلای های زبان به جای اینکه به مرور از بین بروند ، خیلی بلند شده و باعث به ایجاد باکتری می شود. وقتی این باکتری ها رشد می کنند ، تیره و سیاه می شوند و پاپیلای ها مثل مو به نظر می رسند. این بیماری خلی شایع نیست و اغلب در افرادی که بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی کنند اتفاق می افتد. افرادی که آنتی بیوتیک مصرف می کنند ، تحت شیمی درمانی هستند و یا یا دیابت دارند بیش تر در معرض این بیماری هستند.

چه چیزی باعث به وجود آمدن برآمدگی روی سطح زبان و درد در این ناحیه می شود؟

دلایل مختلفی برای به وجود آمدن برآمدگی های دردناک روی سطح زبان وجود دارد که شامل موارد زیر می شوند:

1-زخم : گاز گرفتن ناگهانی زبان یا سوختن آن باعث درد در زبان می شود. دندان قروچه هم باعث التهاب نواحی اطراف زبان و دردناک شدن آن می گردد.

2-سیگار کشیدن : سیگار باعث التهاب زبان و زخم شدن آن می شود.

3-آفت دهان:در خیلی از افراد این زخم ها به وجود می آید . دلیل این مشکل ناشناخته است و استرس بالا این مشکل را  تجدیدمی کند

4-بزرگ شدن پاپیلای زبان:

اگر یکی یا بیش از یکی از جوانه های چشایی زبان دچار التهاب شوند ، این جوانه ها باد می کنند و برآمدگی های دردناکی روی زبان به وجود می آورند.

5-بیماری ها: برخی بیماری ها مثل دیابت  و کم خونی باعث ایجاد زخم در زبان و درد می شوند.

6- سرطان دهان: با اینکه بیش تر زخم های زبان علامت بیماری خاصی نبوده و خطرناک هم نمی باشند ، ولی اگر متوجه زخم هایی در زبانتان شدید که در طول یک الی دو هفته بهبود نیافتند ، به پزشک مراجعه کنید. بسیاری از سرطان های دهان در مراحل اولیه باعث ایجاد درد نمی شوند. در نتیجه ، عدم احساس درد ، دلیل نبودن مشکل جدی نمی باشد. 

 
منبع: WebMd
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید